Annons:
Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 3943 ggr
Tarotstollan
2014-02-20 23:45

Tarotleks recensioner.

Har du någon tarotlek som du gärna vill berätta om?
Här har du chansen att skriva både ros och ris om den leken.
Berätta allt du tycker vi andra behöver veta om den!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tarotstollan
2014-02-21 03:26
#1

Lekens namn: Tarot of the New Vision.
Konstnär: Raul och Gianluca Cestaro. Idé efter Pietro Alligo.
Utgiven av: Lo Scarabeo.

Denna leken känns ju så väl igen och javisst det är ju den kända Rider-Waite leken men sedd bakifrån! Alla korten är roterade 180 grader och bara det gör att det känns som om detta är en helt ny lek trots att allt är så välbekant.
Alla vi som alltid funderat vad som funnits framför eller bakom Narren, Översteprästinnan, Vagnen, Rättvisan osv här får vi svaret! Ibland ett svar eller en bild vi absolut inte hade kunnat föreställa oss.
Färgerna är fylliga och alla figurer som är avbildade är klara och skarpa i konturerna, det syns klart och tydligt vad som är ett löv och vad som är ett bär. Det kunde man med säkerhet inte alltid se på den vanliga "Ridern".

Runt bilderna finns en smal vit kant, kortets namn är skrivet i svart på Engelska under bilden, dessutom i de fyra språk (Franska, Italienska, Tyska och Spanska) som brukar stå på Lo Scarabeos lekar, dessa namn är tryckta över kortets bild.

Tycker mycket om denna lek men det känns ändå avigt och fel när jag använder den, för jag vill ju se figurerna framifrån också!
Önskar att den vanliga "Ridern" sett ut så här i färger och klarhet, då hade jag nog använt den som min första lek!

http://www.aeclectic.net/tarot/cards/tarot-of-the-new-vision/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Amandla
2014-02-21 13:02
#2

#1 Den leken har jag också och tycker mycket om den! Den ger nya infallsvinklar tack vare det ändrade perspektivet (att man ser personerna bakifrån och vad de har framför i sig istället för tvärtemot som är det klassiska).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Svartkajan]
2014-04-01 13:17
#3

#1 Jag håller med om färgställningen. Lo Scarabeo har även gett ut Universal Tarot i akvarell. Den är väldigt vacker tycker jag som ett alternativ till original Ridern.
http://www.aeclectic.net/tarot/cards/universal-lo-scarabeo/

Tarotstollan
2014-09-08 01:31
#4

Lekens namn: Jolanda den tredjes Tarot.
Konstnär: Hans Arnold. Text: Rosie Björkman.
Utgiven av: Fischer & Co.

Just denna leken är den mest kända tillverkade lek från Sverige. Det finns ju andra men de är ju inte nämnvärt så kända som Jolanda leken. Vet att den är väldigt efterfrågad utomlands.

Den finns utgiven med tre olika kantfärger. Den första  har grå kant runtomkring bilden och en slända på baksidan. Alltså inte möjlig att arbeta med  upp och ned vända kort. Tyvärr var inte kvalliten på den så bra, i alla fall mitt exemplar som snabbt blev slitet, bilderna lossnade och flagnade fort. Texten på korten står i svart och är på svenska.

Andra utgåvan har en ljusblå kant runt bilden och på baksidan finns det två sländor och kan alltså användas för upp och ner vända kort i  läggningar. Den är glansig och korten glider lätt vid blandning. Texten är på svenska.

Den tredje utgåvan är med ljuslila kant runt omkring, ser på bilderna i länken att det är en slända på baksidan. Vet tyvärr inte hur kvalliten på dessa kort är. Den är däremot på engelska och som sagt efterfrågad utomlands.

Korten är 7,5 cm X 11 cm, alltså 5 mm bredare och 1 cm mindre än normal R.W. Den färgade kanten runt bilden är 1 cm bred. Under bilden på kanten finns ett ord tryckt som är ett hjälpord till tolkningen, det finns hjälpord på alla kort utom hovkorten.  Kortets namn står över bilden i färgkanten och de liksom hjälpordet står i vitt.
Det är klara och vackert tecknade bilder med milda färger. De är lätta att både se och tolka.

Jag tycker jättemycket om denna lek och har nu snart använt den som min första lek i 2 år. Att den är gjord av en natur inspirerad häxa för andra  inspirerade natur häxor är ju ingen hemlighet.
Det finns ju en bok som jag verkligen rekommenderar att man köper om man skall jobba med denna leken. Rosie beskriver den bakomliggande historien om korten  och vad kortens egentliga bild betyder. Det finns även övningar för varje kort i stora arkanan att jobba med som då är wicca inspirerade. Sen finns det övningar för varje svit att arbeta med om man vill. Hon delar också med sig av sin egen privata resa och berättelserna är underbara, jag önskar att hon hade berättat mera!

http://www.aeclectic.net/tarot/cards/jolanda/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
2014-09-09 21:02
#5

Jolanda den tredje är min favorit också! Tarotstollan, du får komma till tornet och höra mer! Hör av dig om du är på väg till sthlm nångång kan vi planera in nåt. Sommartid har hon aktivitet i tornet mån o tor kvällar, nu i sept är väl sista veckorna. Men till våren/sommaren kanske?

 
 

Tarotstollan
2014-09-09 21:11
#6

#5. Ja, det vore en dröm att få träffa Rosie även om jag inte är eller kommer att bli en häxa. Tror dock aldrig att den drömmen blir sann, såvida inte Rosie någon gång kommer att vara med på Livsstilsmässan här nere.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
fridelfina
2014-09-09 21:15
#7

Drömmar är till för att förverkligas, tipsa henne om mässan! Du hittar mailadress på hennes hemsida..

 
 

Tarotstollan
2014-09-09 21:22
#8

Jag tror nog att hon vet om dem, de är ju så kända och är ju även uppe i Stockholm varje år.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
2014-09-09 21:26
#9

Aha, är det samma?!

 
 

Tarotstollan
2014-09-09 21:38
#10

Ja, jag tror att de i grunden är det samma men att det kan nog variera lite från stad till stad beroende på vilka utställarna är.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2015-09-10 05:09
#11

Lekens namn: Wheel of the Year Tarot.
Konstnär: Antonella Platano. Häfte av: Maria Caratti.
Utgiven av: Lo Scarabeo. 2011.

Den är en typisk Lo Scarabeo lek, den normala storleken på korten 6,7 cm bred och 12 cm hög. Smala 3 mm vita kanter på sidorna och upptill 9 mm bred vit kant där kortets namn är skrivet på 4 olika språk och nedtill 5 mm kant där det står namnet i ytterligare 2 språk.
På alla kort utom Hovkorten står även siffran upptill mellan namnen, i Stora arkanan i lila färg, i Bägarna och Svärd i blå färg och i Mynt orange färg och i Stavar rött.
Bägarna representerar Våren,  Stavarna står för Sommaren, Mynten står för Höst och Svärden för Vinter.

Så fort de packade upp denna leken i affären så tog jag den direkt. Färgerna och sättet den var ritad på stämde så bra med vad jag gillar i tarotlekar och när jag packade upp den så var det bara kärlek från första början.
Hela leken lyser av färg och glädje skulle jag vilja säga, därför att den är så fint färglagd och bilderna så klart och fint ritade. En bra lek för Nybörjare skulle jag säga.
http://www.aeclectic.net/tarot/cards/wheel-year/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2017-01-23 02:26
#12

Lekens namn: Gilded.
Konstnär: Ciro Marchetti.
Utgiven av: Llewellyn Publications. 2004.
Vid köp av ett tarotsett medföljer en bok skriven av Barbara Moore på 150 sidor.

Denna leken har den vanliga tarotstorleken 7 X 12 cm.
Bakgrunden är svart och har en guldram runt själva bilden, som är 5,5 X 10 cm. Överst på bilden i en guldbubbla, som delvis går ned på bilden och i Stora Arkanan står de romerska siffrorna för kortets nummer och längst ner i en annan guldram som också går delvis in på bilden står kortets namn i engelska.
På varje kort finns även på varje höger och vänster sida en cirkel på guldkanten med färg och den färgen är den samma som i bubblan överst.
Stora Arkanans bubbla är svartfärgad.
Bägarnas färg är orange. Mynten / Pentagrammen är gröna. Stavarna är röda och Svärden är blå.

Jag gillar att kanterna är svarta för det gör att bilden lyfts fram och gör dem klara, färgsprakande och lättolkade.
Även detta är en bra lek för Nybörjare.

http://www.aeclectic.net/tarot/cards/gilded/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: