Annons:
Etiketttolkningar
Läst 3499 ggr
SpiritualLight
1/25/14, 9:54 PM

Signifikanter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God lördagskväll alla fina tarotkvinnor!

Jag är nyfiken på vad ni andra brukar få upp för signifikant när det gäller er själva? Brukar det stämma?

Signifikanter är min stora blinda fläck i Tarot och det "låser" sig alltid när de kommer upp. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska tolka in dem i resten av läggningen, tycker det är skitsvårt, ärligt talat!!!

Min signifikant är Drottning i mynt..

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Annons:
Tarotstollan
1/25/14, 10:32 PM
#1

I vilken stjärna använder du den eller använder du den alltid?

Jag har Drottning i Svärd men använder aldrig signifikant. När den någon gång dyker upp i en läggning är det inte alltid jag kommer ihåg att hon är "mitt kort"!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

SpiritualLight
1/25/14, 10:41 PM
#2

Jag gör nästan alltid uteslutande keltiska korset.

Okej, så signifikant innebär alltså att man "tar ut" kortet ur tarotleken för att sedan göra läggningen? Eller dyker den bara upp i läggningen?

Drottning i mynt är det kort som väldigt ofta dyker upp för mig (ja i alla år jag lagt Tarot iallfall) därför trodde jag den var det.

Men jag har också svårt att tolka när det dyker upp klädda kort (hovkort) överlag. Vet oftast inte om det är en verklig person eller symbolik. Tycker det är svårt. Behöver nog tips….

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Tarotstollan
1/25/14, 11:31 PM
#3

Det lilla jag vet om signifikant kort är att det väljs ut av vilket stjärntecken man är och vilken ålder.

En del lägger det kortet i mitten av stjärnan de lägger för sig själv eller för andra (alltså deras kort då).
I andra fallet är ju om man inte använder signifikant och då kan det ju dyka upp i stjärnan, som vilket kort som helst.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
1/25/14, 11:38 PM
#4

Här är en gammal tråd där vi diskuterade lite just om detta:
http://tarot.ifokus.se/discussions/4def65f188f4723c7b000061-signifikator-for-laggningen-ringen

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

SpiritualLight
1/25/14, 11:38 PM
#5

Tack för du tar dig tid att svara, Tarotstollan!

Signifikant, hmm, undrar om det naturliga sättet är att föredra, dvs. att kortet dyker upp i stjärnan av sig självt? Jag förstår inte varför man använder signifikant.

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

SpiritualLight
1/25/14, 11:40 PM
#6

#4 Tack! Guld! 🙂

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Annons:
Tarotstollan
1/25/14, 11:46 PM
#7

Det är ju bara du själv som kan bestämma vad som känns rätt för dig.  Du kan ju testa och känna hur det är att lägga utan!

Angående hovkorten så håller jag med dig, jag har också svårt att tolka dem såvida det inte är kort med lite "action" i dem, då blir det ju lättare.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
1/25/14, 11:50 PM
#8

Du kan ju alltid använda sökfunktionen här ovan och leta efter saker som du undrar över. Allt kanske vi inte pratat om innan men det finns mycket att botanisera i som kanske kan hjälpa dig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

SpiritualLight
1/25/14, 11:58 PM
#9

Ja, du har rätt, testing och övning ger färdighet 🙂

"Action", vad målande beskrivet!

En gång (den enda jag kan komma på) fick jag upp prinsessa i svärd med solen överkorsad, henne tolkade jag som omedvetet arg, tex man bränner vid de nybakade bullarna och att elektriska saker går sönder. Men då var jag iofs medialt uppkopplad, så det blev ju lite fusk. Jag vill lära mig Tarot HELT utan medial inblandning. Som man gjorde förr.

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Tarotstollan
1/26/14, 12:05 AM
#10

Jag kan inte koppla upp mig medialt så det är utan "extra hjälp" som jag också tolkar mina kort.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

SpiritualLight
1/26/14, 12:05 AM
#11

#8 Jo, den använder jag och det är naturligtvis jättebra att den finns. Ikväll var jag bara lite sugen på "forum-snack" och att få bolla lite. Få höra andras erfarenheter av "sin" signifikant. Man känner så ibland, du vet?

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Tarotstollan
1/26/14, 12:07 AM
#12

Jo det är jättekul att sitta och prata om korten eller något annat!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

SpiritualLight
1/26/14, 12:14 AM
#13

Härligt! 🙂 Godnatt, Drottning i svärd.🌺

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Annons:
Tarotstollan
1/26/14, 12:17 AM
#14

😃Nattinatti!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vander-sten
1/27/14, 10:20 PM
#15

Säger som Drottningen i mynt - Jämmer & elände, ingen har någonsin påstått allting i livet alltid ska vara en dans på rosor och där sitter hon & lägger pannan i djupa veck och tar frågan på djupaste allvar.

Personligen tolkar jag dem mittre korten i förhållande till själva frågan när en läggning genomförs och korten läggs på bordet. Signifikatorn ska alltid enligt mig tillåtas få komma upp fritt & spontant som en central faktor på något man kanske inte funderat på kring själva frågan. Lite som ett tema där kortet bär en central nyckel roll.

Det svåra och mödosamma skulle man kunna likna kortet vid.

Gjorde en jämförelse vad gäller Rider Waite för en tid sen och försökte gå så grundligt till väga som det bara gick i försöka känna in i hur man från början tänkt sig just hovkortens olika betydelser mellan sviterna.

Kom fram till riddare och kungar står väldigt nära esset i samma svit medans hovnarrar (page) och drottningar mer delar nyanserna i symboliken med dem efterföljande korten efter esset.

Hade korten skapats i vår tid så hade troligen detta sett helt annorlunda ut och hur samhället ser till män och kvinnor av idag.

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

SpiritualLight
1/28/14, 12:48 PM
#16

# Haha, alltså vilken härlig inledning! "lägger pannan i djupa veck och tar frågan på djupaste allvar" 😃

Så signifikatorn dyker upp fritt och spontant SAMTIDIGT som den belyser något man inte redan tänkt på/inte vet, förstår jag rätt nu? Det låter fiffigt, (som matematik). Kan det vara därför man säger att tarot-korten aldrig ljuger? Min upplevelse av tarotläggningar är att de allra bästa tolkningarna gjorts av dem som inte är mediala,utan dom som tolkar vad tarotkorten säger (och inte andevärlden) det fascinerar mig! Det är min upplevelse iallafall (självklart kan en medial person lägga Tarot, det jag belyser här är själva tarotkortens gåtfulla sanningar).

Din jämförelse av hovkorten är intressant! Jag har läst på forumet aeclectic att man tex sett page i bägare på män med bisexualitet i garderoben och vice versa på kvinnor (fast då med prins i bägare). Sedan var det ett kort ur stora arkanan som visade på transexualitet/transgender. Ja, vi lever i nya tider - men tarotkorten hänger med! (undrar hur länge de har funnits, tro?) 🤓

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Pagan
1/29/14, 3:44 PM
#17

Ja den frågan har en del svar. Intressant det där med signifikanter. Jag tänker aldrig på dem i en stjärna. Men man kan ju alltid ändra sig. Får fundera mera.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

SpiritualLight
2/3/14, 10:27 PM
#18

#17 får man vara nyfiken och fråga hur hon tolkar hovkorten, tas det exempelvis hänsyn till omkringliggande kort? 🙂

Själv har jag funderat kring både signifikanter och hovkort men jag får inte till det. Värst är det när det dyker upp "karlar" i en kvinnlig läggning. Ca var 10:e gång är jag säker på att det är en fysisk karl annars en blind fläck… och är de omkringliggande korten från stora arkanan blir det extra svårt. (om det inte är tex världen eller de älskande, då kan man ju hoppas på "goda nyheter", hehe…)

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Skogshumblan
2/4/14, 7:10 PM
#19

Beror på vilka hovkort. Riddare står tex för snabba händelser. Att saker sker snabbt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: