Annons:
Etiketterboktipstidningarövrig-media
Läst 2195 ggr
Jinaum
1/19/14, 1:15 PM

Söker info om böcker

Tja alla! Jag är ny medlem här och lägger nu upp min första tråd med en n00b fråga :D

Jag och ett par tjejor tänkte förskaffa oss lite böcker om Tarot. Vi har hittills bara den lilla vita boken som kom med tarotlekarna  huvudsakligen.
Jag har sedan innan läst Casandra Easons stora bok om Tarot (hatade den personligen, gillar inget av henne har jag kommit fram till, vi drar inte jämt). Samt Tarot Spellcaster av Terry Donaldson. Och även då lånat ut till mina vänner.
Men vi känner vi vill ha mer, så vi vill ha lite tips och info.

Jag har sett massa förslag på Ylva Trollstiernas böcker till Nybörjare och folk som frågar efter tips. Men jag hittar inte någonstans vad de innefattar. Jag vill alltså veta vad hon tar upp i böckerna.
Jag själv vill tex ha info om "revearsed"/upp och nedvända Tarot. Det fanns inte med i min pocket och vill veta mer om det än de vaga antydningar jag hittat på nätet.
Även då mer om  utläggningar, övningar, om korten m.m. Utveckling av den lilla vita boken kan man säga och mer saker att prova.

Känner att en svensk bok vore bra för ibland väljer tarotförfattare på engelska ord som är lite svårare och det stör läsandet för mig med att jag måste kolla upp ordens betydelse hela tiden.

Så jag undrar av er som har Ylvas böcker, vad tar hon upp i dem? Gärna även det jag inte räknat upp. Kapitel eller vad kapitlerna handlar om. Vilken rekommenderar ni?
Och om annat. Har ni förslag på  andra böcker vi borde titta på?
I så fall, nämn gärna vad som tas upp i de böckerna.

Tack på förhand för hjälp :) Jag tror detta forumet kommer ge mycket hjälpa och inspiration :)

Annons:
Pagan
1/19/14, 7:47 PM
#1

Hej jinum

välkommen till oss.

Ylvas böcker är lättlästa, själv har jag bara en kvar och det är  Tarot 780 svar. Den tar upp keltiska korset och alla kortens betydelse i Stora och lilla arkanan, beroende på hur korten kommer i stjärnan.

Rosie Björkman (Jolanda) har skrivit Tarot och häxkonst, det är en bok jag tycker väldigt mycket om.

Tarot, Den gyllene vishetsläran Joakim Helwig & Lars H Holm. En ganska tung bok, men ganska bra.

När det gäller uppånervända kort så tolkar jag dem tvärtom sas. är det ett positivt kort så blir det mao istället ett negativt budskap.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tarotstollan
1/19/14, 10:49 PM
#2

Välkommen hit Jinaum!

Du har fått bra förslag av Pagan här ovanför.

Jag skulle rekommendera "Tarot - Korten på bordet" av Ylva T. Den är skriven som om hon pratar med dig och undervisar dig personligen direkt. Det finns också en Elementstjärna beskriven och hur korten skall tolkas beroende på i vilket väder streck det hamnat. I de andra böckerna skriver hon väldigt mycket om det Keltiska korset stjärnan som är hennes standard stjärna har jag förstått.

Det finns också andra böcker på svenska som jag tror kan vara lätta att få tag i:
"Tarot" av Tad Mann.
"Levande symboler" av Marie-Louise Cronstedt.
"Tarot och spelkort" del 1 och 2 av Sonja och Leena.  Av Woman´s  Art Förlag.
"Tarot - den inre världsomseglingen" av Thomas Jönsson.

Hoppas att du hittar något som du gillar av alla de förslag du fått.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
1/22/14, 6:46 PM
#3

Jag älskar Ylvas böcker, de är suveräna! Min allra mest lästa är "Tarot steg för steg" som tar upp allt man behöver både som Nybörjare och mer avancerad. Kortens betydelse, även omvända, olika läggningar, personligt år m.m. Misstänker dock att den är svår att få tag på, annat än på begagnatmarknaden.

Edit: den verkar finnas:👍

http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=18093


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jinaum
1/24/14, 12:09 PM
#4

Vart på resa i Borås och har fått titta mycket på olika böcker. Hittills var den enda som föll mig i smaken Ylvas lilla Tarot bok. Väldigt linjär och simpel med omvända betydelser ungefär som jag XD
 Kollade på 780 också och den kändes på tok för mycket för mig.

Sedan hittade jag appar med till mobilen som föll mig i smaken *asg* Verkligen sista jag trodde!

Hittade Let's Tarot. Där det finns Tarot galleri, dra kort för olika spreads.
De hade omvända kort. Gratis version
Sedan Tarot touché lite (gratis version). Där kunde man dra kort, se dragningar man gjort, ett galleri där man kan lägga till info om korten, göra egna spreads. Finns en köp version med men ja..

Sedan hittade jag en app för leken jag har! Shadowscapes Tarot. Den har allt det där + lite till. Så jag funderar på att köpa den då det är ett smidigt sätt att få med info boken :D

I övrigt, otroligt nog. Hade mitt biliotek Tarot böcker som ska kollas in med så får vi se. Men nu har jag ju lite att sikta mig in på. Känns lättare att få en överskådlig bild först och därefter verkligen kolla in på det.

SpiritualLight
1/24/14, 12:48 PM
#5

Gerd Ziegler's Tarot är guld!

Annars finns det inte så mycket på svenska som de böcker som redan tagits upp i tråden, (kan ha missat någon?)

På engelska finns det hur mycket som helst 🤓 

Här är en tarot-sajt som tar upp bla revearsed:

http://crystal-reflections.com/tarot3/

På engelska…

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Jinaum
1/24/14, 4:43 PM
#6

Engelska går liksom. Det är bara att jag stör mig på att visa författare beteer sig som studieförfattare. Att de är betalda per ord ungefär.

Konstiga ord som jag aldrig hört nyttjas av en engelsman eller i andra böcker, eller så skriver de med i betydelsen flera ord som betyder precis samma sak. Så jag tänkte utgå ifrån Svenska för att undkomma det lite. Men engelska går det med så länge de inte är för "fluffigt".

Annons:
SpiritualLight
1/24/14, 7:29 PM
#7

Förstår vad du menar!

Och det märker man med i synnerhet amerikanska författare, där babblas det på. Och det förstår man ju, de får ju betalt per sida! (inte för att det är fel i sig).

Här är ytterligare en länk, kanske känner du redan till den?

http://www.keen.com/documents/works/articles/tarot/

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Pagan
1/24/14, 7:31 PM
#8

Jinaum

Jag funderar på om du kollat in länkarna här på sajten. Kanske kan vara till hjälp de också.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Jinaum
1/24/14, 7:44 PM
#9

#7 Nej det hade jag inte! Tack så mycket. Mest varit aeclectics forum för Tarot.
Hittade massa boktips där visserligen.

#8 jag kollade runt innan jag skrev men jag hittade inte de svar jag sökte vilket var vad böckerna innefattade. Finns massor med tips men det säger mig inte vad som finns i dem. Det tar sin tid att finna de svaren på egenhand och är hundra gånger lättare att be om den informationen. Kan också vara att jag inte sökt på rätt sätt. Det krävs en viss knyck att få in sökorden för att hitta det man söker, de e lite svårt ibland.

SpiritualLight
1/24/14, 7:53 PM
#10

Tack för tips med aeclectic! Kände inte yill den, men den verkar ju skitbra! 

Trodde jag hade googlat allt… Forum är så himla bra på just detta sätt! 😃

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Pagan
1/24/14, 8:03 PM
#11

Ja, det är så sant. Man vill ju hitta "just den där" klenoden.🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tarotstollan
1/24/14, 8:04 PM
#12

#SpritualLight, får önska dig välkommen hit till oss på Tarot iFokus.

Alltid roligt med nya medlemmar och nya förslag på sidor som kan vara till glädje och nytta!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

SpiritualLight
1/24/14, 8:15 PM
#13

Tusen tack för välkomnandet, vad glad jag blir 🎈

Kul med tips, det behöver jag jämt! 🙂

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Annons:
Jinaum
1/25/14, 8:35 AM
#14

Aeclectic har jag hängt på från och till länge pga deras stora databas med tarotkort, reviews, artiklar och då forumet. Var så jag hittade min lek jag har nu.

Tarotstollan
1/25/14, 7:40 PM
#15

Jag är också ofta inne på Aeclectic och läser, är medlem men har inte skrivit något!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: