Annons:
Etikettenergier
Läst 3488 ggr
Pagan
2014-01-02 21:38

Meteorregn 3 januari 2014

över Sverige i morgon

Runt 20.30 kan man se det som bäst.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18104313.ab

Nyårsraketerna har knappt hunnit sluta lysa innan nästa fenomen kommer att pryda himlen.

Nu väntar nämligen meteorskådespelet kvadrantiderna med upp till två "stjärnfall" per minut.

FAKTA

Meteorregn

Meteorregn inträffar vid jordens passage genom en så kallad meteorström. Strömmen består av stoft från kometer som kretsar kring solen i banor. Om jorden passerar i detta kan en meteorskur bildas.

I dagligt tal kan vi kalla det för stjärnfallsregn, men det är inte stjärnor som faller. Det är gruskorn som bromsas av atmosfären och hettar upp luften framför dem. Inbromsningen blir så kraftig att ljuset från hetluften kan ses ända från marken som en meteor. Hettan får gruskornet att gå sönder och dunsta bort helt och de träffar därför aldrig marken.

Ett meteorregn kan vara från några timmar till flera veckor.

Källa: ne.se (TT)

Kvadrantiderna är ett kortvarig men intensivt meteorregn som kan ses varje år i början av januari. Meteorregn är ett större antal meteorer och ser ut som – men är inte – fallande stjärnor.

I år kommer "stjärnfallsregnet" synas bäst kring 20.30 och några timmar framåt den 3 januari.

– Det är en lek med tiden. Maximumet är över på väldigt kort tid om man jämför med andra meteorregn som kan ses under flera dagar. Men får man se något så är det fint, en av årets bästa svärmar, säger Johan Warell, ordförande i Svensk Amatörastronomisk förening.

Syns mer i norr än i söder

Det största hotet förutom tiden är annars det gråmulna väder som SMHI har utlovat. Blir det ändå molnfritt kan hela Sverige få njuta. Det väntas dock synas något mer i norr än i söder.

– I år är ett bra år, om bara vädret är bra. Det kommer att vara nymåne, vilket är väldigt fördelaktigt eftersom mörker är bra, säger Johan Warell.

För att få njuta av spektaklet tipsar han om att ta sig bort från ljus och städer samt att titta ganska långt ner på himlen.

– Men det fina med meteorer är att man inte behöver några optiska hjälpmedel.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Tarotstollan
2014-01-02 21:47
#1

Ja, här är lovat mulet och lätt regn men jag skall försöka se om det blir några gluggar i molntäcket och om jag kommer ihåg det också!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
2014-01-03 09:11
#2

Oj, spännande! Men om det molntäcke som är nu får vara kvar lär vi inte se nåt alls.. Så jag hoppas att det tunnar ut och försvinner till kvällen!

 
 

Tarotstollan
2014-01-04 03:47
#3

Här var det ösregn hela tiden!😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
2014-01-05 00:30
#4

Nä, mulet var det här!

 
 

Pagan
2014-01-05 11:19
#5

Jag säger detsamma, inte ett spår jag kunde ana ens. Synd!😕

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: