Annons:
Etikettandlighet-livsåskådning
Läst 5743 ggr
Challa86
2013-12-28 23:13

Tarot och Kristendom

Okej, jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här, men jag kör på, så får det bli så rörigt som det blir. '

Jag är kristen. Jag tror att Jesus var guds son och att han dog på korset för att vi människor skulle få våra synder förlåtna. 

Jag tror att när jag dör kommer jag till himlen, -hade jag hamnat i helvetet hade jag antagligen kännt att jag behövde ändra nåt i mitt liv. 

Hur ser ni på det här med kristendom och Tarot?
Tycker ni att det inte hör ihop? 
Tror ni att man hamnar i "helvetet" om man sysslar med Tarot
Tycker ni att det "är farligt för själen" att man äger en tarotkortlek? 

Jag gav mig själv en orakel-lek i julklapp, dels för att jag ville ha den och dels för att markera att jag går den vägen som känns rätt för mig inför min extremt super-kristna familj. 
Jag använder inte tarotkort för att "Se in in framtiden". Jag använder de för att bli mer medveten om vad jag ska tänka på eller undvika att lägga energi på. För mig handlar det inte om att se vad som kommer hända, utan om vad jag kan göra för att må så bra som möjligt, -och om någon vill att jag "spår" denne, så gör jag det för att jag tror att jag kan hjälpa personen komma till insikt i just de frågorna. 

Enligt bibeln är det "farligt" och "o-kristligt" att använda sig av spådomskonst och divination, men var går gränsen egentligen? 

Jag vill inte starta någon grupp som slåss om vad som är rätt och fel, jag vill bara få ur MIN historia och höra andras utan att bli dömd och att dömma. 

(Ni får gärna flytta tråden dit den hör hemma. Jag visste inte vart jag skulle sätta den :s)

challameow.wordpress.com 

Annons:
fridelfina
2013-12-29 00:13
#1

Spännande ämne!

Är inte kristen så egentligen kan jag inte uttala mig om det du frågar.

Däremot så har jag typ samma åsikter som du om vad tarotkorten kan ge mig eller den jag spår. Inte ett svar på vad framtiden kommer att bli, utan som en vägledning, en tankeväckare eller en spegel.

 
 

Amandla
2013-12-29 00:23
#2

Jag kan inte mycket om vad som står i Bibeln. Om den varit skriven idag så skulle det garanterats varnats där för massor med nutida fenomen, tror du inte det? Sånt som inte fanns när den skrevs, menar jag.

Tarot är en vägledning till ens eget inre, oavsett om det tolkas av dig själv eller av en annan person för din räkning. Jag ser Tarot som ett redskap, precis som jag kan använda pendel eller något annat, och jag kan egentligen lika gärna meditera men tarotkorten hjälper mig att fokusera så att jag får bästa möjliga svar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
2013-12-29 01:46
#3

Säger som de ovanstående!
Jag använder bara mina kort som vägledning och det oavsett vad andra tycker och tänker om det!

Nej, jag tror inte på att man hamnar i helvetet för att man äger 1 st. tarotlek eller 2500st. heller för den delen!
Angående själen, om jag sitter med en Ängel tarotlek eller Orakellek tycker jag nog snarare att min själ skulle få "näring" av leken än att det skulle vara något farligt.

Det finns många fina saker inom alla religioner som man kan ta till sig men det finns minst lika många fula saker som vi alla behöver ta avstånd från och fundera på, oavsett vilken religion vi håller oss till eller ej.

Det är bara du själv som kan känna vad som känns rätt för dig och din tro.
Lycka till!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pagan
2013-12-29 12:22
#4

Tror absolut inte att det skulle vara fel att kombinera sin kristna tro med Tarot. Säger som Amandla att om Bibeln varit nedskriven i dag så skulle det stå en massa annat däri. Genom åren så har den ju blivit omgjord och saker tagits bort/redigerat efter mer moderna tankebanor.

Jag tycker du kan använda dig av Tarot, pendel eller orakelkort med gott samvete. 

Vi är alla en del av det gudomliga och vi har alla fått den fria viljan. Om någon sitter och tycker sig ha tolkningsföreträde på vad som är rätt och fel för dig, så säger det nog mer om dessa än om dig.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2013-12-29 20:20
#5

Jag är själv född och uppvuxen i kyrkan. För mig är det helt klart att kyrkan vet om att den andlighet många här inne tror på finns men av någon orsak har ledande inom kyrkan på olika sätt och genom olika tider,valt att förbjuda de troende i kyrkan att leva i det för man hade ingen koll på sina undersåtar annars. Som sagts redan är bibeln gammal, skrevs i ett samhälle som inte längre finns och kanske också blivit mer upplyst. Jag tror absolut att du kan leva med din tro och ändå ha Tarot som intresse. Låt inte kyrkan bestämma var din frid och lycka ligger. Den hittar du bäst själv, i och utanför kyrkan. Varm kram!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Maggan71
2013-12-30 06:27
#6

Jag tror att det har mycket med personlig utveckling att göra, att man gör det som känns rätt för en själv. Om man är osäker kan man alltid be sin gudom om råd och vägledning.

När jag var i tonåren var jag lite rädd för Tarot. Jag var aktiv i kyrkan och tyckte att Tarot kändes "mörk magi". Sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna och jag har hittat "min egen tro", det som JAG känner är rätt.

Jag har några orakellekar samt en tarotlek som jag är mycket god vän med. Jag gör som trådstartaren; använder i första hand korten för vägledning, inte för att "spå framtiden".

Ett mycket intressant ämne! Men jag tror inte att det finns så mycket som egentligen är "gott" eller "ont", utan det handlar om vem som utför det och i vilket syfte.

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Annons:
Amandla
2013-12-30 12:11
#7

Exakt, Maggan! Det handlar om VEM som gör det och i vilket syfte 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Challa86
2013-12-30 14:56
#8

Tack för era svar. Det gläder mig att kunna ta upp detta som jag funderat länge på utan att bli hyshad eller bortstött för att "Tarot är någonting djävulskt och livsfarligt". Det känns bra att inte alla är så fyrkantiga och låsta när det gäller religion och tro. 

Jag håller med er om att Bibeln skrevs för så många år sen och att vår värld inte ser likadan ut idag som då. Gud gav oss fri vilja, så varför är det i så fall fel för oss människor att använda den? 

Jag tycker ofta det låter som att man ska sträva efter att ha en god relation med sin gud. Att man ber/talar till och ber om förlåtelse hela tiden. Varför ska man behöva underkasta sig någon eller någonting? Varför blir det plötsligt någonting dåligt om man försöker ta hand om sig själv och fokusera på sitt eget mående eller sina egna mål? Varför är det negativt att försöka ha en bra relation med sig själv? 

Jag förstår att ni inte kan svara på allt och jag förväntar mig inte att ni ska veta allt heller. Det snurrar bara så mycket frågor i mitt huvud nu för tiden.

challameow.wordpress.com 

Skogshumblan
2013-12-30 15:37
#9

Jag känner igen mig i det du skriver och det var bland annat det som gjorde att jag bröt med kyrkan. Varför leva med ständig skuld och känna att jag aldrig dör eller kunde lita på att allt det goda jag hörde predikan på predikan om att det gällde mig? (Menar intr att du ska bryta med kyrkan, ville bara berätta min väg.) Dina tankar är så kloka och viktiga. Bara du kan bestämma över ditt liv!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Big Dog Mama]
2013-12-31 15:28
#10

Tarot-kort är bara kort med fina bilder på som används som ett VERKTYG för att tolka det din intuition redan känner.

Precis som pendel, "trollbord" eller quija bräde.

Du skulle egentligen kunna känna in ändå men det blir lite lättare när man haae ett verktyg.

Korter (redskapeet) i sig innehåller ingen "magi" utan är bara föremål.

Som somliga använder på ett bra sätt och andra åpå ett mycket dåligt sätt. Men det beror ju på människan! 

Tycker du ska vara stolt över din kortlek och den fina intuition du är skapt med!

Lycka till!

[sagamar76]
2014-01-31 20:49
#11

Jag som kom från ett kristet familj var rädd tidigare att köpa Tarot -kort, pga all negativism och rädsla jag hade fått ta del av, att vara rädd för straffet när man gör något, vara rädd för det onda. Men idag vet jag vara en gudomlig varelse som har möjlighet att skapa min egen verklighet, frigöra mig från inre fängelser där finns all rädsla och tvivel, för det finns frihet för mig att kunna öppna alla dörrar och skapa det jag vill i det gudomliga flödet jag är i. 

Det är Tarot för mig, att följa det gudomliga flödet, känslan, sanningen som finns, där inget kan döljas.  Jag tror inte på helvetet utan en utveckling framåt mot kärleken och fullkomligheten från den punkten jag står i just nu, -bara jag själv kan hindra min färd mot det, ingen annan makt eller kraft.

Elena-Maria
2014-02-06 20:47
#12

Håller med om att det är ett intressant ämne. Jag har själv lämnat kyrkan sedan många år men jag diskuterar gärna så länge det sker ett utbyte parterna emellan med ömsesidig respekt.

Jag tror nog att du kan roa dej med Tarot om du tycker att det ger dej något. Om nu din gud är så god som alla säger så tror jag knappast att han missunnar dej något som gör dej lycklig.

Och som någon innan nämnde; man väljer ju själv hur man använder korten. Har man inga dåliga intentioner så är det garanterat fritt fram.

Fred och god växt!

Challa86
2016-01-13 23:30
#13

(Ni som följt mig ett tag vet att jag gärna rotar i gamla trådar.. 😛) 

Jag blir så ledsen. Jag la upp en bild på instagram som jag även delade på facebook. Jag skulle göra en video (generell läggning för januari för Aries eller Vädur -på svenska, som ska upp på youtube), och när jag hade 'dukat upp' mitt bord med kristaller och olika lekar hoppade min ena katt upp och började gosa, leka med och lukta på stenarna och lekarna som jag lagt upp, vilket han ofta gör.
Mitt förvaringsställe är hans absoluta favoritplats i hela lägenheten, så jag antar att han gillar energierna där. 

Hur som helst, någon minut efter att bilden var postad kommenterade mamma "…ta fram din bibel, läs och be istället Charlotte ❤️" 
Även om hennes kommentar var menad som en vänlig påminnelse kan jag inte sluta störa mig på att det är så svårt för vissa att acceptera andras olikheter. 
Jag vill inte starta någon religions-debatt eller något, men varför väljer man att "be till Gud" när man har svårigheter och "ber att HAN ska ta hand om/hjälpa en med bördan" när man istället kan försöka få fram anledningen till VARFÖR saker och ting har blivit som de blivit eller försöka få en klarhet i hur man SJÄLV kan göra för att förändra situationen? 

Varför är det så fel att använda sig av tarotkort? 
Varför har det fått en så negativ uppfattning av folk? 

Vad eller hur tänker ni? 

Min familj och jag kommer alltid se på det här från olika håll och jag har accepterat det, men det gör mig så ledsen när de liksom försöker få mig att sluta och när de hela tiden tjatar om att det öppnar upp portaler och att man indirekt tillber djävulen och allt vad det nu är. 

Varför är det så svårt för dem att förstå att detta hjälper mig och att jag kan hjälpa andra ur deras svårigheter och bekymmer med hjälp av mina kort? 

-suckar- 😕

challameow.wordpress.com 

Annons:
Tarotstollan
2016-01-14 00:18
#14

Först och främst så är jag född och döpt i svenska kyrkan men har aldrig varit påtvingad någon tro av något slag. Tycker däremot att läsa om olika religioner kan vara kul.

Fin bild på din kisse och ditt bord!👍

Att folk har en sådan negativ inställning till Tarot tror jag helt enkelt beror på att det är vad de har blivit matade med från det de var små. De som då alltså hade hört talas om Tarot.
Själv kom jag i kontakt med tarot första gången jag såg filmen "Live and let die " (Leva och låta dö) med James Bond.
Det var inte förrän jag började läsa mer ordentligt om Tarot som jag kom i kontakt med kommentarer av det negativa slaget.

Kort sagt tror jag att det var så " att innan  Tarot uppfanns och blev spritt fritt över Europa så var det ju till kyrkan man vände sig om man hade problem av något slag". När sen Tarot och s.k. spå damer spred sig så fick kyrkan "panik" för de märkte att folk hellre gick till en spå dam än kom till dem, då bestämde sig kyrkan för att förbjuda denna enkla väg för folk att få hjälp och därför så blev det förbjudet att inneha Tarot och kvinnor som ändå hade dessa blev dömda som häxor och sen vet du ju hur det blev…

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än säga att de kommer nog aldrig att förstå dig och ditt val men du är en vuxen människa och måste få göra dina egna val.
Har du några kristna vänner som du kan prata med eller är de lika dana som dina föräldrar? 
Vet att det finns en tråd inne på Aeclectic där de just nu frågar det samma om kristna tarotister och hur de har det.

Hoppas att det ordnar sig för dig!👍✨

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

ks172
2016-01-15 02:22
#15

Jag förstår din situation, själv är jag också kristen och håller på med Tarot. Mina föräldrar är kristna och de var inte helt hundra när jag tog upp ämnet om Tarot och var osäkra. Mina föräldrar tror på det övernaturliga och jag får en guidning av min pappa som är så duktig men han har aldrig använt Tarot men accepterar nu det här och har sagt att det är mitt val om hur jag vill använda min andliga guidning och hjälpa andra däremot är inte mina bästa vänner så glada över det här och det gör lite jobbigt för mig. Jag vet att inom kristendom så räknas det fel att använda taro men detta hjälper mig att få klarhet och jag gör ingenting som för någonting dåligt. Många kan tycka att det är läskigt och automatiskt tänker de att man gör någonting dåligt och vill inte bli inblandad och är rädda att man ska göra nått dåligt mot de men självklart finns det de som accepterar detta fast de e helt ovetandes om allt det där. Jag förstår att det kan vara jobbigt att de inte vill acceptera det här och jag har fått höra från mina nära vänner att jag ska sluta och får inte göra det här men detta gör mig glad och jag vill syssla med det här. Jag är kristen och håller på med det övernaturliga och det är helt okej bara man använder det på ett bra sätt antar jag. Det är ingenting fel med att du använder Tarot ska jag säga.


fridelfina
2016-01-16 08:54
#16

Intressant diskussion, har ingen kristen bakgrund alls. Men tycker att även i icke kristna kretsar är inte Tarot speciellt rumsrent. Fast jag förstår att det inte blir på samma sätt ändå, så jag menar inte att förringa någons känslor. Men, visst är det trist att omgivningen inte kan låta bli att vara negativ och fördömande om något som får en att må bra, bara för att de har förutfattade åsikter på nåt de inte själva inte har en susning om vad det är? Vill också säga att jag anser inte att Tarot är något övernaturligt, utan att använda sin intuition och sina erfarenheter är i högsta grad naturligt anser jag!

 
 

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: