Annons:
Etiketterdagens-trådhälsningargratulationerpresentationer
Läst 1042 ggr
Pagan
2013-12-13 05:01

Godmorgon 13 december

Godmorgon på er

Lucia i dag. Och fredagen den trettonde. 🙂Hoppas dagen fylls av trevligheter vad Ni än hittar på.

Själv ska jag se Lucia och hennes följe runt 10 i dag och jag tror det kommer bli stämningsfullt. Vet att de övat flitigt nu i flera veckor.

Den svenska traditionen har sitt ursprung i både nordiska och kristna seder. Enligt folktron var den 13 december en farlig natt eftersom många övernaturliga makter var i rörelse då. Man trodde även att djuren kunde tala under lucianatten. Alla julförberedelser skulle vara klara till luciadagen och det firade man med att äta och dricka lite extra. Även husdjuren fick extra foder. Under 1300-talet, då Europa hade den julianska kalenderräkningen, inföll luciadagen samtidigt som vintersolståndet på norra halvklotet.

Lucia är en av de få högtider i de skandinaviska protestantiska länderna som är namngivet efter ett helgon: Sankta Lucia, skyddshelgonet för Syrakusa som dog på 300-talet. Det svenska firandets koppling till helgonet Lucia är dock i princip obefintlig, och namnet på ljushögtiden är en senare företeelse än själva firandet[1] (jämför exempelvis med Mickelsmäss, egentligen en skördefest utan koppling till ängeln Mikael).

Luciafirande och besläktade traditioner har genomgått en utveckling genom århundradena; omkring sekelskiftet 1900 etablerades en gemensam och allmänt spridd luciatradition i Sverige. Den moderna svenska luciatraditionen (se även Sveriges Lucia) har troligen ett starkare ursprung i Västsverige, i Västergötland och Värmland. Därifrån har den spritt sig över hela Sverige.

Under 1900-talet har luciafirandet spritts till andra områden och delar av världen såsom finlandssvenska områden i Finland, delvis i Danmark och Norge samt bland svenskättade i USA, och de så kallade svenskbygderna där.

På Sicilien, där helgonet Sankta Lucia föddes, firas en luciatradition där barnen lämnar över mat till helgonet samt till en "flygande åsna" som hjälper Lucia att ge presenter. Om barnen råkar se henne kommer hon enligt sägnen att kasta aska i deras ögon, så att de blir tillfälligt blinda.

Wikipedia

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Skogshumblan
2013-12-13 06:13
#1

God morgon. Blir luciafirande på jobbet idag. Tiden går fort, en vecka kvar till jullovet!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Sol69]
2013-12-13 09:47
#2

God förmiddag på er alla!

Mina ungar är ju för stora för att jag ska få gå på Lussefirande.. Men minns när sonen var liten då hade de alltid firandet på morgonen och bjöd på grötfrukost. Vist det var tidigt som skrutt för att alla skulle hinna till jobbet och skolan.. Men otroligt mysigt. Hjärta

Minns ett år när sonen var liten han vägrade gå med i tåget om inte han fick gå med en viss fröken. Han var väldigt tjurskallig om han inte ville något och de gick knappt att övertala honom. Men hon lyckades alltid. Brukade fråga henne om hon hade choklad i fickan som hon mutade honom med.. SkrattarFör hon lyckades med det som alla andra fröknar gick bet om.. Annars kan jag säga att det var ett helt underbart dagis. Han kunde inte ha haft det bättre. Tummen upp

Så för min del blir det ett lugnt lussefirande.. Men hoppas att ni fått pepparkakor och lussekatter på sängen 😃

Ha en trevlig dag.. 🤗

Tarotstollan
2013-12-13 15:43
#3

Pagan, tack för ett trevligt inlägg, alltid kul att läsa varför man egentligen firar! Glömmer det mesta från år till år. För min del blir det inget Lucia firande, vill jag fira så får jag klä ut mig själv!😉

Jag har tvättdag i dag och "naturligtvis" hade någon tagit den tiden jag brukar tvätta, så jag skulle egentligen inte börja förrän vid 16 men hade tur, de var klara tidigare så jag fick börja 50 min tidigare. Skönt, då jag har 4 maskiner med mattor för övrigt mer än den vanliga tvätten.

Annars så har solen skinit idag men inget jag har direkt kunnat njuta av, bara att konstatera att det blir ingen solpromenad i dag heller! Ser på vädret att det skall bli regn nu flera dagar framåt och att det antagligen blir en snölös Julafton!😕!

Ha en bra Lucia fredag!🌛

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: