Annons:
Etikettmånadens-veckans-dagens-kort
Läst 2385 ggr
Tarotstollan
12/1/13, 12:39 AM

Månadens kort December 2013.

Den sista månaden för detta året och vad har vi att vänta oss av December månad?  Dra ett kort eller flera, använd hela leken eller bara Stora Arkanan och dela med dig (om du vill så klart) av vad du fick fram för julmånaden!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Pagan
12/1/13, 2:52 PM
#1

Jag drog djävulen😈

Ja det lär ju bli en del frestelser och habegär och jag får nog passa mig för att ta för stora steg i tillvaron utan att dubbelkolla ordentligt. Jag får också sluta upp med att ta kommandot och tro att jag vet allt bäst här i världen. Kompromisser står högt i kurs och jag får vara uppmärksam så jag inte kör över andra och deras åsikter. Så lyhördhet får jag jobba mer på.

Mycket önskningar och vilja ha, NU!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

fridelfina
12/1/13, 4:02 PM
#2

Eh, mitt decemberkort vart Tornet. Ja, katastrofer som står för dörren, uppvaknanden. I Jolanda den tredjes lek är det en grön orm som kramar tornet och det slår ut lågor från ett av fönstren. En korsspindel vandrar ned på tråden från de blixtrande molnen och på andra sidan har solen blivit svart. En kråka har dragit upp en stor fet mask och en indisk gudinna med många armar står framfär tornet…..

Vete sjutton om jag kommer att bli alldeles urlakad denna månad, eller om jag kommer att balansera alla svängningar livet i december innebär med galans… 🤔

Tillägg: Googlade på gudinnor med många armar och fann Durga, en moder gudinna på sidan http://hinduism.about.com/od/festivalsholidays/a/mothergoddess.htm:

Every year during the lunar month of Ashwin or Kartik (September-October), Hindus observe ten days of ceremonies, rituals, fasts and feasts in honor of the supreme mother goddess. It begins with the fast of “Navaratri”, and ends with the festivities of “Dusshera” and “Vijayadashami.”

Goddess Durga

This festival is devoted solely to the Mother Goddess — known variously as Durga, Bhavani, Amba, Chandika, Gauri, Parvati, Mahishasuramardini — and her other manifestations. The name “Durga” means “inaccessible”, and she is the personification of the active side of the divine “shakti” energy of Lord Shiva. In fact, she represents the furious powers of all the male gods, and is the ferocious protector of the righteous, and destroyer of the evil. Durga is usually portrayed as riding a lion, and carrying weapons in her many arms.

 
 

[Sol69]
12/1/13, 5:29 PM
#3

Pagan leken som vanligt..

Ace of pentacles.. Det är ett altare på kortet med ett helt pentagram liggande på en gulaktig duk. Under altaret finns det grönt gräs och bakgrunden finns det ett vinterlandskap med snö och is i ett bergig miljö.. det finns även en flod eller älv som rinner med öppet vatten,,

Som jag tolkar det så är pentagrammet helt och för mig står gult för ljus och nya insikter och att jag har släppt det gamla och kan gå vidare i livet.. Bergen och vinterlandskapet är det tuffa som jag har tagit mig igenom i livet som har fått mig att komma till den punkten jag är idag.. 

Men någon annan kanske har en bättre förklaring på kortet.. Tycker det är jätte svårt att tolka åt sig själv 🤔

Tarotstollan
12/1/13, 7:22 PM
#4

#2. Fridelfina, Gudinnan på ditt kort är Kali, den hinduiska dödsgudinnan.

I Jolanda boken står det så här om henne och kortet: I den gamla religionen var Kali gudinnan som hade makt över både födande och dödandet. Kali är den del av jaget som vet sanningen, hon vet när det är tid att släppa lögner och illusioner. Hon ser också till att det görs, på det viset är hon hänsynslös….

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
12/1/13, 9:11 PM
#5

Själv drog jag Vagnen för December månad.

Det verkar nu som om saker och ting har börjat att röra på sig och det i en väldig fart. Det gäller för mig att hänga med nu i svängarna vad det nu kan bli för något.

Antar att det kan ha med förberedelserna inför julen att göra. Det är alltid en väldigt aktiv tid, i alla fall fram till julen sen planar det ju ut.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
12/2/13, 9:49 PM
#6

Tack Stollan! Ja, då är det väl bara å hänga med i december å göra det som behövs!

Trodde först också att det var Kali, men när jag letade så hade hon "bara" 4 armar och Durga hade "många"… 🤔 🤔

Men då vet jag att det ÄR Kali ändå! ☝️

 
 

Annons:
Tarotstollan
12/2/13, 10:14 PM
#7

#6. Fridelfina. Det bör ju vara Kali eftersom det står så i boken men om man inte har boken, så tolkar man ju vad man vill, så det du tolkade är ju inte fel heller!
Så egentligen har vi rätt båda två!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
12/5/13, 10:35 PM
#8

Jo, så är det ju! 👍

 
 

Tarotstollan
1/1/14, 2:10 AM
#9

Jaha, då skall jag analysera decemberkortet. Drog ju Vagnen och det stämmer med det jag sa att hänga med i svängarna så gott det går.
Det har ju gått undan emellanåt och dessemellan stått still, så jag tror att kortet stämde bra!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
1/2/14, 6:58 PM
#10

Hey, ja tornet passade nog så bra för min månad…. Känner mig typ krossad under det rasande tornet på mer än ett sätt! 😟

 
 

Upp till toppen
Annons: