Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 8216 ggr
Tarotstollan
2013-10-05 01:21

Stora Arkanan / 20 Yttersta domen .

Nu har vi kommit fram till det näst sista kortet i Stora Arkanan nummer 20 Yttersta domen, Uppståndelsen, Judgment eller det kortet kanske kallas för något annat i din lek!
Vad får du för tankar och känslor när detta kort dyker upp?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Melodica]
2013-10-07 21:06
#1

Yttersta domen eller Domedagen symboliserar ärlighet, sanning och att se saker i ett nytt ljus. Att ta fram sina skuggsidor och transformera dessa till ljus. Att se sig själv och situationer i ett ärligt ljus. Nystart och uppvaknande. Ett steg mot ett "sannare jag". I kärlek: nystart, "alla korten på bordet" ärlighet och att vara genuin och uppriktig. www.tarotblogg.wordpress.com

Tarotstollan
2013-10-09 01:09
#2

För mig innebär det att man fått en ny chans att starta om, lägga problemen bakom sig och verkligen ta till vara denna chans.
Lära sig av sina gamla misstag. Förnyelse, sårbarhet mm

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Kottschejk]
2013-10-21 20:54
#3

Vill instämma med inlägget ovan, en ny chans att starta om.

Men för gå lite djupare i situationen, är man beredd att möta det definitiva faktumet i ta just det där valet man ställts inför?

Stundens allvar, ögonblicket då man möter insikten i verkligheten.

Exempelvis något man ryggat för och undvikit men som nu hinner ikapp. För få in känslan, definitivt faktum, antingen eller, livets allvar där verkligheten tränger sig inpå skinnet i ett ögonblick av absolut existentiell närvaro t.ex sorg.

Skulle vilja sätta den yttre gränsen där ungefär som vi ser på 13:e kortet med Döden. Den är också väldigt definitiv men står samtidigt för förändringar på olika sätt.

Tar man Rider Waite så hittas en dualitet i tjugonde kortet liksom i många andra kort. Här i form utav två familjer som jag ser det, två olika folk som tycks dela något gemensamt, ett gemensamt öde, en gemensam historia sins emellan.

Vi ser vad som betecknas som en ängel, vad i en religiös metaforisk djupare betydelse skulle kunna betecknas som den enande kraften i vad som förenar dem här familjerna och folken i det som dem delar tillsammans. Det är människor som rest sig upp ifrån vad som kan liknas vid gravar. Den gamla gemensamma historian har nu väckts till liv igen. Man kan se en kvinna och en man tillsammans med ett barn vända in mot bilden i kortet.  Mitt emot på andra sidan av tjärnen av krusande vatten, möter en annan familj upp och gör likadant. Det antyder att det sker något centralt inne i bilden som äger rum som vi bara kan betrakta utifrån. En händelse, ett skeende.

Finns några saker till som är ganska intressanta. Siffran tre framstår i mer än en betydelse. Bl.a i tre mänskliga och andligt förbundna betydelser och vill man se till dem tre träden i bakgrunden så hittas ett fjärde som då anspelar på dem fyra grundelementen.

Vatten som krusar i ytan är för mig ett tecken på känslor i rörelse.

Ur den aspekten talar kortet för att här finns något pågående som ännu inte stillat sig. Det har inte den hotande insikten heller gjort om man ser till bakgrunden som tornar upp sig i fjärran. Vissa vill kanske se det som en bergskedja. Själv vill jag ha det till de uppdämda behovet, "syndafloden" av allt de där obekväma som skjutits upp eller som tyst tryckts undan på bekostnad av ena eller andra skälet.

Samtidigt uppenbarar sig en till dualitet i sammanhanget i betydelsen i att vara vänner och se till de positiva i situationen som då håller det som hotar på betryggande avstånd.

Det är kanske därför dem båda familjerna på kortet står där och glädjer sig med armarna upp i skyn.

Att ena viljan för en gemensam sak, att göra någon annan glad.

🙂

Pagan
2013-10-23 12:29
#4

Kortet är en transformation, omvandling av livets skede som du känner det, du lyckas med viss ansträngning, saker är drivna mot sin spets, men du tar dig igenom och vinner fördelar på kuppen. Det händer saker utanför din kontroll och ger dig vissa utmaningar. Men som med saker som är värda att få, är kampen till viss del ojämn och lite oviss men/och du växer med uppgiften.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2013-10-23 18:33
#5

En uppvaknande eller avslutande fas av något slag. En frihet och lycka i situationen.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: