Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 1933 ggr
Tarotstollan
2013-09-15 22:11

Stora Arkanan / 19 Solen.

Ja, nu är det dags för ett nytt kort och nu är vi framme vid kort 19 Solen! Vad har ni för tankar och funderingar när detta kort dyker upp?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tarotstollan
2013-09-23 04:11
#1

Solkortet betyder för mig: att det är positivt, upplyst, glädjekort, planer går framåt och är snart i lås , positiv attityd, glädje, firande mm

Men….även solen har sina fläckar så: kanske att man skall se upp så man inte tar för givet att allt skall fortsätta rulla som på räls, om saker ser för bra ut så är de oftast inte det, inte ta ut glädjen i förskott osv

Tycker detta kortet är så positivt att jag börjar se det som är negativt direkt!
Får tankar om en lärare jag hade en gång, allting var så rosenrött och bra för henne, hon kunde inte se något negativt eller fel i någonting.
Så hon var så positiv att det slog över och blev negativt i stället! Jag orkade aldrig med den läraren!

I min Jolanda lek är Solen indisk och har ett kastmärke i pannan eller också är det en rund liten ring påmålad i tredje ögat! Solen ligger som i en vagga i kronan på en älg. Två små barn dansar runt hand i hand klädda i gammaldags kläder. En tupp och en höna finns med, 2 fjärilar och 1 stor skalbagge!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Kottschejk]
2013-09-28 01:03
#2

Intressant tolkning, stämmer in ganska väl ifall man ser solen som en ensam ljuskälla mitt därute i de omgivande mörkret.

I Rider Waite rider ett barn & kuskar runt på en häst med en stor röd viftande fana. Motiven brukar oftast kännas igen efter en tids användning, bara man förstår tankegången hos skaparen av leken.

Just Solen hos RWS tillhör kanske inte en av dem mest intuitiva. Framtagen & skapad under ett annat tidevarv då hästen stod som en central viktig mittpunkt i mångas liv. Både som kamrat & vän, som hjälpredskap för överleva som ta sig fram i livet. På kortet, en terrassodling i bakgrunden med Solrosor.

Det är för mig ett kort man lärt känna igen genom ett av dem få med "roterande axel". Allt i de jordiskt rörliga som går sin bana genom säsonger & årstidernas växlingar. Ur den synvinklen också förutbestämd vad gäller färdriktningen genom astrologins alla stjärntecken. Enkelriktad - framåt ⏰

Finns väl egentligen bara ett till kort bland dem 22 fasta arketyperna och då Lyckans hjul som grundläggande bygger på detta med roterande cykler. I de fallet livets växlingar i tur och otur som kan tippa åt vilket håll som helst. Hos de senare mer om vaksamheten i ballansgången än själva färdriktningen.

Skulle väl isåfall vara Månen då som också anspelar på cykler som tema.

Skogshumblan
2013-09-28 11:56
#3

Solen för mig är dubbel. Dels betyder den möjligheter, härliga tider när solen skiner och värmer men det kan bli för mycket också. Lite att hitta balansen och allt är möjligt tror jag är min grundtolkning.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: