Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 5874 ggr
Tarotstollan
9/9/13, 4:15 AM

Stora Arkanan / 18 Månen.

Nu har vi kommit fram till kortet nr.18 Månen, så vad har ni att berätta om detta kort, era tankar, funderingar mm.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Melodica]
9/9/13, 4:17 PM
#1

Månen: inuition, drömmar, kontakt med den inre rösten och andlighet, starka känslor, känslomässigt upp och ner, vatten, passivitet i någon form.

Tarotstollan
9/10/13, 12:24 AM
#2

Månen är mystisk och framkallar konstiga skuggor. Belyser en del men döljer lika mycket. Romantik. Skräckhistorier. Tidvatten. Mörka tankar. Sömnproblem. Något att bearbeta och tänka vidare på.

På mitt kort (från Jolanda leken) ligger halvmånen och vilar på en sandig  rödaktig yta (Mars?), i bakgrunden syns några kullar och en stjärna. För övrigt är det öde landskap och månen är i avtagande.  Som sällskap har den två rävar, en enhörning, fiskar som simmar runt i genomskinligt rödbrunt vatten som är i en labyrint, runt månen flyger tre små nakna älvor. 
Mycket att analysera i dessa kort!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pagan
9/10/13, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tycker också att kortet symboliserar just de intuitiva krafterna, att månen attraherar ens innersta väsen att agera i rätt riktning, att gå in i sina dolda djup, meditera och filura över vart jag är på väg och vart är mina hållpunkter.

I min lek Cosmic ser jag däremot ingenting av detta. En stor fet kräfta kravlar upp ur djupet, han ser upp mot himlen där den stora gyllene månen huserar, månen har fiskar i en ring på sig. Det gnistrar lie, eldslågor fladdrar, men det ser rätt komiskt ut kan jag tycka.

Bokens nyckelord däremot stämmer bra med kortet som jag ser det, men inte med symbolerna jag ser. Det omedvetna, dold mental makt, att glömma sig själv, frälsning, nåd, stor kärlek.

Bild från:

http://tarot.ifokus.se/discussions/4d713767b9cb46222704ee2b-xviii-manen

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tarotstollan
9/10/13, 8:59 PM
#4

Ja fiskarna i kortet har ju med att Månen tillhör Astrologi tecknet Fisken, men skall labyrinten i mitt kort symbolisera det undermedvetnas irrgångar?
Ja, man kan hålla på i nästan en evighet och analysera dessa kort men kul är det!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pagan
9/10/13, 9:58 PM
#5

Ja det är lite som att lösa gåtor eller lägga ett pussel.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Adur
12/30/19, 2:52 PM
#6

Månen är ett kort som många böcker varnar lite för, men som jag ändå alltid får en bra känsla av.

Det är ett spännande och kryptiskt kort. Natt, nymåne, hundar/vargar, en kräfta, vatten, en borg, en kyrka… Om jag skulle ge exempel på ett tarotkort för någon som inte känner till dem skulle jag välja Månen, för det är så typiskt med alla sina symboler och sin mystik. Jag drar nästan aldrig Månen till mig själv. Undrar varför. 

För mig signalerar kortet i alla fall vaksamhet, en uppmaning att inte låta sig luras av det som är dolt.  Kanske representerar det även dolda sidor hos en själv? Men det är inget jag riktigt har märkt personligen.

Jag tycker även att det står för att sånt som kan vara lite mysko och skrämmande i mörker ofta visar sig vara helt ofarligt i dagsljus. Det som verkar hotfullt just nu behöver inte alls vara det. 

När man får se saker och ting i sitt rätta ljus kommer det klarna och falla på plats. Just nu är det okänt och kanske lite hotfullt men med tiden kommer det visa sig hur det verkligen ligger till. Jag tänker att man inte ska vara naiv, utan tänka sig för innan man tar nästa steg. Det är trots allt lättare att snubbla i mörkret, så det är bäst att vänta in dagsljuset först.

Jag ser det som ett ganska filosofiskt kort. Vänta och se. Det här kan du inte påverka just nu. Avvakta, så får du svar i sinom tid hur du ska gå vidare. Det kan bli ett bättre resultat än du först trodde.

Annons:
Upp till toppen
Annons: