Annons:
Etikettövriga-redskap-metoder
Läst 2931 ggr
scorpioqueen
2013-08-31 21:05

Spå i bönor ?

Hej!

Jag är ny här, så jag skriver kanske inlägget på fel ställe. Nu till min fråga: Finns det någon som kan det här med att spå i bönor? i sådana fall skulle jag gärna vilja ha tips och hjälp.

Denna typen av att spådom kommer från turkiet men används en hel del i forna Jugoslavien, där är det oftast zigenare som kan sådant. Jag själv har börjat med det, men hittar inte direkt så mycket information och allt är skrivet på serbiska/bosniska i massa forum. Hittar bara en hel del sifferkombinationer, men inte hur man får ihop en historia. Det skulle jag behöva hjälp med :)

Annons:
Tarotstollan
2013-08-31 21:48
#1

Låter intressant och kul men har tyvärr aldrig hört talat om detta! Hittar du någon bra länk så lägg gärna i den här, det kanske är fler av oss som skulle tycka det vore kul att testa!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pagan
2013-08-31 22:46
#2

Ja berätta mer! Låter ju intressant

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Thistle
2013-09-01 09:53
#3

Jag tänker genast på denna metod:

http://en.wikipedia.org/wiki/Geomancy

Man behöver inte använda sig av bönor specifikt, istället handlar det om att generera ett vist antal figurer som man sedan kan tolka. Som jag förstår det är det ursprungligen en arabisk metod och man har fått fram figurerna genom att sticka ner en stav i sanden ett ental gånger för att sedan räkna om antalet var jämnt eller ojämnt. Man gör detta sexton gånger för att få fram fyra figurer ur vilka man får fram ännu fler figurer. Man kan få fram figurerna genom att använda sig av stenar, kasta bönor eller lägga spelkort och räkna antalet tecken för att få fram figurerna.

Tarotstollan
2013-09-01 18:19
#4

#3. Tack Thistle för länken. Det verkar väldigt intressant, skall studera detta lite mera senare. Det enda jag känner till sen innan är I Ching.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

scorpioqueen
2013-09-09 18:09
#5

#1 Jag försöker fortfarande lära mig, vill gärna lära ut. Men lite svårt nu när jag inte direkt har konkreta svar på det jag lär mig. Den "bästa" informationen jag hittar är som sagt på serbokroatiska :/

scorpioqueen
2013-09-09 18:15
#6

#3 #2 ja det stämmer, men jag är bara intresserad av bönor. Det är  Liknande metod som du skriver och har hittat på nätet. Här är det bara att man använder sig av 42 stycken bönor, men man använder bara 41 stycken när man ska spå. delar upp det i tre små högar, varav man tar bort så många fyra bönor från en hög, och det som blir kvar lägger man upp i första raden. och så gör man med alla tre högar. Tills man fått fram 3 rader. Sen börjar avläsningen, beroende på hur många bönor finns i varje "hus" och hur de fördelats. Det är det jag behöver hjälp med, att lära mig få ihop en story när man läser av :/ själva metoden kan jag. Kan skriva mer när jag lärt mig mer :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: