Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 1789 ggr
Tarotstollan
2013-08-24 01:12

Stora Arkanan / 16 Tornet.

Dags för nytt kort och nu är det nummer 16 TORNET som skall diskuteras.
Vad får du fram av detta kort?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
powerofthebass
2013-08-24 16:34
#1

Antingen något man måste ta och arbeta med snabbt eller överraskning oväntad händelse .

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

pilgrimens
2013-08-25 03:09
#2

 Att ett förhållande man hoppats på går åt skogen💔

[Melodica]
2013-08-25 07:24
#3

Tornet betyder för mig: en enorm förändring som kommer vara jobbig men nödvändig för att kunna bygga upp något nytt och bättre , något som är byggt på en för svag/dålig grund så att allt rasar, förvandling, maktlöshet, en turbulent tid, svek, helt ny start.

Pagan
2013-08-25 13:44
#4

oväntad och fruktansvärd händelseutveckling som står utanför min kontroll.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

fridelfina
2013-08-26 21:13
#5

Nödvändigheten att riva ner de (känslomässiga?) murar man byggt upp för att börja om. Det sker oavsett om man "är beredd" eller ej, men är oundvikligt och vägen dit har pågått ett tag. Att ta ett steg ut på okänd mark och uppleva att det man har med sig håller?

Mitt månadens kort. Passande

 
 

Tarotstollan
2013-08-27 03:25
#6

Här är någonting redan på gång eller kommer att braka ihop totalt. Det enda att göra är att helt börja om från början på ett helt annat grundval. Tänka om och hitta en ny väg att gå för att nå sitt mål, för här finns inget mer att hämta.

På mitt Jolanda kort så är Tornet fortfarande stående men blixten har träffat och eldslågor slår ut från ett fönster som ser ut som en liten glugg. Runt hela tornet slingrar sig en stor och tjock grön ormvarelse. En svart sol "lyser" vid höger sida av tornet och på vänstersida hänger en stor grön spindel med ett gult kors på ryggen ner ifrån de gråsvarta molnen. Nere i högra hörnet står den indiska gudinnan Kali (dödsgudinnan), hon som har makt över både död och födande. Hon är jaget som vet sanningen och hon vet när det är dags att släppa lögner och illusioner.
Läser i boken om Kali men kan inte hitta något om den stora ormvarelsen, men får associationer till ormen i paradiset om svek, bedrägeri och lögner.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Melodica]
2013-08-27 10:20
#7

Tarotstollan: häftigt att Kali är med och ormen…att olika "religiösa" symboler blandas. Det ger en bredd av tolkningen och en öppenhet för alla typer av trosföreställningar.

Tarotstollan
2013-08-27 22:57
#8

Ja, jag tycker att Jolanda leken är kul, dessutom är det ju en riktig häx-tarotlek och man lär sig något nytt och annat hela tiden, inte bara Tarot!

Jag har en annan tarotlek som har tre olika religioner blandade:
http://www.aeclectic.net/tarot/cards/kazanlar/
den har jag bara börjat att titta på korten, inget annat ännu.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[stass]
2013-08-28 18:09
#9

När jag har fått tornet i mina läggningar så är det alltid att någonting kommer att gå sönder eller en traumatisk förändring. Traumatisk för att den lixom blir definitiv och otumlande men sällan "som en blixt från klar himmel" …man har ofta på känn vad som kommer att braka ihop - även om man kanske hoppas på annat. För mig har det inte handlat om inre känslomässiga angelägenheter utan yttre händelser, arbetslöshet, avslutat förhållande osv. Men det är klart det beror på vad som ligger framför en och hur ofta man spår sig själv också =)

Adur
2019-12-29 22:40
#10

(Jag är ny på sidan och lyfter gamla intressanta trådar. Hoppas det är okej!)

Usch, Tornet!

Det kort jag är mest rädd för. Kanske för att jag inte är förtjust i plötsliga förändringar. Jag är en person som vill fundera och överväga alternativ innan jag bestämmer mig. Jag gillar inte att kastas ut i det okända. Och jag får tyvärr katastrofvibbar av Tornet.

Jag försöker hitta lite mer positiva känslor. Det kan ju vara något dåligt och destruktivt som rasar samman. Det kan komma något nytt och bättre efteråt. Men i min kortlek ser ändå människorna ut att drabbas rätt hårt av förändringen. De slungas hårdhänt iväg och någon ligger orörlig på marken. Det ser inte precis ut att handla om någon trevlig och önskvärd förändring. Mer som kaos och ångest.

En nära vän till mig bröt upp från ett förhållande i somras och mådde dåligt. Då fick han Tornet flera gånger, fast i efterhand så att säga. 

Även om jag vill ha en avspänd relation till mina tarotkort kan jag inte låta bli att ta Tornet på största allvar. För några dagar sedan fick min dotter ett erbjudande att åka med på en lång bilresa nu vid nyår. Hon var lite skeptisk. Mest på skoj sa jag åt henne att ta ett kort som råd. Då drog hon Tornet. Jag avrådde henne omedelbart, helt seriöst, från att åka. 

Kalla mig gärna skrockfull men jag vågade inte ta risken att skicka ut henne på vintervägarna med Tornet som ett överhängande varningstecken.

Upp till toppen
Annons: