Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 4925 ggr
Tarotstollan
6/24/13, 11:16 PM

Stora Arkanan / 11 Rättvisan

Dags att diskutera ett nytt kort och nu är det Rättvisan/Justice som gäller!
Eftersom detta kort byter nummer i vissa lekar så kör vi med Rättvisan här oberoende vilket nummer det har i din lek!

Så vad har ni för tankar och känslor om Rättvisan?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Melodica]
6/25/13, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Rättvisan för mig står för ett viktigt beslut som ska tas. Detta beslut är ett avstamp till något helt nytt i livet. Väga för och nackdelar. Det är ett kort som symboliserar strukturer, logik, rätt och fel. Och som inte är kopplat "till hjärtat" utan mer kopplat "till huvudet" tycker jag. Kan betyda rättsliga processer av alla slag och/eller att få upprättelse.

Pagan
6/25/13, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag tycker Rättvisan är svår, mycket med tanke på att det oftast hänt en del otrevligheter samma dag jag dragit det. Tidigare så var det ett kort som handlade en del om avtal och beslut, nu är det med oj då vad händer i dag. Sist jag drog det så drog jag ett stödkort och vad får jag upp….jo ett nytt Rättvisa! Det var en jobbig dag också.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

gevalina
6/27/13, 10:41 PM
#3

rättvisan är för mig kontroll ,tillrättande av saker och ting på ett eller annat sätt.

att ta ett slutgiltigt beslut…ordning och reda…avtal…

inte alltid att det blir som tänkt beroende på omgivande kort ….

Tarotstollan
7/2/13, 6:27 PM
#4

Ja, Rättvisan är svår tycker jag också!
Skall jag tolka som att jag själv äntligen får min hämnd mot någon som jag kanske tycker behandlat mig fel eller….är det jag som skall betala för gammal ost?!

Står för balans och harmoni, något skall ställas tillrätta, handlar om lagar och bestämmelser, ordning, sanning, hämnd mm.

Rättvisan är blind i vit mans lag! Här är ju hon oftast avbildad med bindel över ögonen och en våg i handen och ett svärd! Vilket innebär att vågen inte alltid är rättvis eller förbarmande!

På mitt kort i Jolanda leken är det Maat som är avbildad, hon var egyptisk gudinna och var Rättvisans gudinna. Hon ser, och dömer med öppna ögon. Ser helheten i allt innan hon dömer. Funderar på om det kan vara millimeter rättvisa hon visar på kortet då både sol och måne finns med, likaså djävul och ängel, natt och dag och även symbolen liten och stor som visas som pyramider men även då har anknytning till Egypten där Maat reagerade en gång.
Maat =rättvisa. Hon är klädd i fjädrar och den hieroglyfiska tecknet för sanning är en fjäder.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pagan
7/2/13, 6:32 PM
#5

Även i min Universal Goddess Tarot är rättvisan avbildad med Maat. Där skriver författaren/skaparen: Dina handlingar betalas med samma mynt.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tarotstollan
7/2/13, 6:37 PM
#6

Karma lagen då med andra ord!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Pagan
7/2/13, 6:38 PM
#7

japp. Så uppenbarligen så har jag - då jag får dåliga dagar när jag drar kortet - gjort mig förtjänt av det. Oj då, det var ju också en tanke😛

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: