Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 3293 ggr
Tarotstollan
5/26/13, 8:22 PM

Stora Arkanan / 8 Styrkan.

Nytt kort att diskutera vad ni tycker och känner för: 8 Styrkan.
Eftersom detta kort i vissa lekar byter plats med Rättvisan tar vi det under kort 11.

Så alltså STYRKAN här oavsett vilket nummer det har i din lek!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Melodica]
5/26/13, 10:36 PM
#1

För mig står kortet för inte styrka, genuin inre kraft som inte behöver "bevisas" för andra, mod, förverkligande, uthållighet, att vara storsint och stark attraktionskraft (exempelvis i kärlek).

gevalina
5/27/13, 12:34 AM
#2

Att ha mod att klara av och göra saker under och /ellerutan påverkan från andra.

Att kämpa med den mentala och fysiska hälsan när den sviker men även när den är i form.

att våga ta fram sina dolda krafter och sidor oavsett läge och utgång.

att ha tålamod när det gäller.

Är min uppfattning om styrkan…finns säkert mycket mer att säga om denna egenskap.

Tarotstollan
5/27/13, 1:27 AM
#3

Styrkan står för mig som den inre styrka man inte visste att man hade. Den som kommer fram när allt känns hopplöst och jag ändå hittar den någonstans och klarar av det jag måste.
En inre glödande, primitiv, rå styrka.
Modig som ett lejon sägs det ju, men i "Trollkarlen från Oz" var det ju ett fegt lejon.
Kan ju vara en inre kamp vi har med oss själva om något som känns helt fel men ändå är rätt.

På de flesta tarotkort ( som jag har) så är det ju en kvinna som brottas med ett lejon eller ibland t o m misshandlar lejonet. Har även sett kort där man stryper lejonet och ett kort där lejonet är utbytt mot en Kentaur (hälften människa hälften häst) som stryps.
Tycker dessa kort är fruktansvärda! Jag har skrivit om det innan att jag inte gillar dem utan föredrar kort som visar något annat symboliskt för styrkan. I min Winged Spirit Tarot t.ex. är det en biblisk scen, en människa som slåss med en ängel.

Det är väl det som stör mig mest med detta kort, styrka är ju så mycket annat än bara våld!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
5/27/13, 8:56 AM
#4

Inre styrka som ibland förvånar en själv är allt jag kan tillägga till det ni redan skrivit:)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
5/27/13, 9:15 PM
#5

Styrkan säger mig att det finns krafter kvar, energi som ligger lagrad redo att tas i bruk då vi tror att det är kört, att segra trots allt. Vi finner inre och / eller yttre oväntade resurser att ta itu med det vi inte trodde vi skulle mäkta med. Vi går i alla hänseenden styrkta ur situationen. En erfarenhet som ofta är jobbig men som vi lär oss massa av.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Challa86
5/28/13, 3:30 PM
#6

Jag drog styrkan idag, så jag var tvungen att kommentera när det kortet ändå diskuterades. I Shadowscapes tarotbok säger 5 i Stavar "Appreciate the unknown strengths that are drawn forth when faced with difficulties" men jag vill nästan säga "Var tacksam för styrkan du fått genom dina tidigare erfarenheter" och sätta det under styrkan, för det är egentligen det som Styrkan symboliserar för mig.

challameow.wordpress.com 

Annons:
Adur
12/29/19, 9:11 PM
#7

(Jag är ny på sidan och lyfter gamla intressanta trådar. Hoppas det är okej!)

Styrkan står för mig för viljans seger över de mer primitiva drifterna. Ren viljestyrka alltså. Eftersom det är stora arkanan vill jag gärna se det som lite större motiv än att motvilligt släpa sig ur sängen en grå tisdagsmorgon. För mig rör det sig främst om viljestyrkan att ta itu med sitt liv på olika sätt även om det känns övermäktigt.  Att brotta ner sina egna lägre motiv till förmån för de högre. Att göra det som är rätt även om det är motigt.

Ibland tänker jag också att den kvinnliga listen i längden vinner över den (manliga) fysiska styrkan. 🙂

Kortet tycker jag handlar om att samla ihop sina inre resurser och fokusera på att bemästra de hinder som kan dyka upp. Allt är möjligt om man bara ger järnet. 

Detta är för övrigt mitt personliga kort baserat på födelsedatum, och jag kan i ganska hög grad identifiera mig med Styrkan. Man kan övervinna de flesta svårigheter och utmaningar  i livet med rätt inställning. Ingen har sagt att det kommer vara lätt, men du har inre kapacitet att bli oövervinnerlig!

Tarotstollan
12/29/19, 9:26 PM
#8

Välkommen in Adur!

Kul att du puttar upp gamla trådar som kan vara nyttiga påminnelser både för oss gamla rävar och Nybörjare!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Adur
12/29/19, 9:37 PM
#9

Tack för det! 

Jag har ägnat mig åt Tarot en tid på egen hand, men saknar ett utbyte. Det känns inte som något man tar upp i fikarummet på jobbet helt apropå. 

De här trådarna med olika personliga tolkningar av varje kort var superintressanta. Jag tänkte kommentera dem, och kanske någon som kommit in hit de senaste åren också har något att bidra med? 🙂

Tarotstollan
12/29/19, 10:09 PM
#10

Nej, det är nog inte ofta om någonsin tarotkort diskuterats runt fikabordet på jobbet!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Adur
12/29/19, 10:19 PM
#11

Nej, konstigt nog! 😇 Jag som är lärare. Folk skulle tappa hakan.

Tarotstollan
12/29/19, 10:21 PM
#12

😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: