Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 2372 ggr
Tarotstollan
5/10/13, 1:28 AM

Stora Arkanan / 7 Vagnen

Vi har hunnit fram till kort 7 Vagnen / The Chariot!
Vad har ni för tankar och tolkningar om Vagnen?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Skogshumblan
5/10/13, 8:40 PM
#1

För mig står vagnen för en förändring. Inte så stark som döden gör men en fartfylld och bestämd rörelse framåt. Eller en erfarenhet man kommer göra. I stor del är det man själv som får bollen i rullning och ens egen styrka som,för en fram. Ett styrkans kort.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
5/10/13, 11:05 PM
#2

Känner jag att jag styr och för vagnen framåt, jag är den som bestämmer vart jag ska och jag är i total kontroll av allt. Det går fort och det gäller att ha tungan rätt  i mun för du får inte fler chanser, ingen tid till reflektion. Ensam är stark. Inga goda råd. Låt magkänslan föra dig för nu går det undan!

Nyckelord: här och nu, fart, reaktion, rakt fram, kontroll - på gott och ont.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

gevalina
5/12/13, 5:26 PM
#3

Vagnen för mig är livets väg som vi själva styr över och ibland går det i rasande fart utan/med tråkigheter och ibland går det motsträvigt utan/med tråkigheter.

Vagnen står även för att viljan att utvecklas i den takt som är bra för en…i bland stannar vagnen och därmed står ens utveckling stilla …för att sen ta fart igen och man blir nyfödd igen på ny kunskap….man har så att säga kanske blivit mognare och lite klokare.

vagnen gör som sagt korta och långa resor beroende på vilket mål man har i sikte…och resor görs ändå även om inte något mål finns.

Tarotstollan
5/15/13, 7:44 PM
#4

Vagnen står för mig för yttre och inre resor. Att jag styr själv om det är ett kort där det finns tyglar i handen på resenären. Däremot om det saknas tyglar känner jag att det är någon annan som styr och det gäller för mig att följa med i resandet så gott det går. Vilket ibland kan vara lättare sagt än gjort.
Ibland står ju vagnen still och ibland är det full fart framåt i rasande fart  beroende på vilken lek man valt att jobba med. Även det berättar ju vem som styr resan.
Ibland känns det som att jag vill bromsa för att jag känner inte för att resa vidare och ibland vill man sätta fart för det händer ingenting.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Melodica]
5/19/13, 5:46 PM
#5

Min tolkning av Vagnen är liknande ovanstående. Fart, energi och drivkraft framåt. Våga vara lite egoistisk och fokusera på sin egen resa och sitt mål. Att tydliggöra sitt mål också. I kärlek går det undan och ibland hinner man inte med.

Adur
12/29/19, 11:19 PM
#6

(Jag är ny på sidan och lyfter gamla intressanta trådar. Hoppas det är okej!)

Vilka bra tolkningar i posterna här ovanför. Dem måste jag tänka över.

För mig har Vagnen oftast stått för målmedvetenhet, att köra sitt eget race. Jag ser någon som är mån om att göra intryck på omgivningen, någon som vill visa sig stark och handlingskraftig. Men kanske finns det lite osäkerhet där ändå. Ytan blir viktig för att dölja den inre sårbarheten. 

Ett kort med massor av energi och rörelse. Det händer grejer! Mycket är på gång, full fart framåt! Ändå är det ett kort där jag tenderar att läsa in mer av personliga egenskaper och mindre av händelser.  Jag får alltid känslan av att kortet symboliserar revansch. "Jag ska minsann visa dem!" Ett typiskt det-blir-vad-du-gör-det-till-kort. Energi som kan användas både positivt och negativt.

Personen är bestämd och viljestark, på väg framåt, men hästarna som han styr med enbart tanken, utan tyglar,  tycks vara lite spretiga. Jag ser det som en uppmaning att hålla fokus och inte tappa koncentrationen. Att samla sina krafter för att få dem att jobba åt samma håll. 

Jag lägger gärna en bildlig varning i kortet: Sikta gärna på ära, framgång och triumf, men kör inte över någon på vägen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: