Annons:
Etiketttarot-stjärnor
Läst 4042 ggr
Amandla
2013-05-05 22:34

Elementstjärnan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1: öster, stavar, morgon, energi, det man brinner för, något man blir uppslukad av

2: söder, bägare, förmiddag, känslor, kärlek

3: väster, mynt, eftermiddag, det materiella, pengar, jobb, hem

4: norr, svärd, kväll/natt, tankar, hälsa, andlighet

5: voiden, det som frågan handlar om, alltså kärnan i frågan, stora arkanan

Man kan räkna ihop de fem korten, plussa ihop tills ett eller flera tal återstår mellan 1-22 (ex 22 kan läggas ihop en gång till, till 4) och se vilket/vilka kort det representeras av. De talen är också en vägledning.

Man kan lägga fler kort på varje position om man vill, då kan man få en utförligare bild av frågan. Man kan också tidsbestämma händelseförloppet. Säg att man lägger 4 kort på varje position, första kortet visar vad som händer under de närmaste 3 månaderna, nästa kort de följande 3 månaderna osv. Eller så bestämmer man att varje kort visar en vecka, eller vad man nu vill. Kom bara ihåg att tid kan vara svårt, det kan slå på flera veckor eller månader, till och med år… men man får en ungefärlig uppfattning i alla fall.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Sameli
2013-05-06 13:51
#1

Tack Amandla för bra info🌺

Hur gör man när man lägger flera kort på samma position? Lägger man ex fyra kort i öster, sedan fyra kort i söder osv. på samma gång?

Eller lägger man ett i öster, söder, väster, norr och voiden, sedan går man runt så fyra varv?

😃

"Man måste ge lite mer än man tar"

Amandla
2013-05-06 13:54
#2

Tror inte det spelar någon roll faktiskt, det är du som bestämmer 😉Jag brukar bara lägga ett kort i mitten eftersom det är frågans kärna, men såklart man kan lägga fler kort där också.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Sameli
2013-05-06 13:59
#3

Aha okej. Tänkte inte så långt att man inte skulle lägga fler kort i mitten. Men det låter ju vettigt faktiskt.

Hur gör Ni om Ni lägger flera kort på varje position?

"Man måste ge lite mer än man tar"

Skogshumblan
2013-05-06 19:49
#4

Då jag lägger har jag papper och penna bredvid. Jag vänder och tolkar ett kort i taget, skriver upp noga och först när hela läggningen är jlse med stöd kort och allt ser jag efter mönster och återkommande siffror, färger och andra mönster. Rent tekniskt kan jag lägga korten i en och samma hög eller bredvid varandra på bordet eller vad som nu funkar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2013-05-06 20:48
#5

Själv har jag aldrig lagt denna stjärna, ska bli intressant. Men  i cirkeln kommer jag hålla mig till ett kort på varje position.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Amandla
2013-05-06 21:01
#6

Jag tycker att den här stjärnan är väldigt bra, det blir så tydligt och man får med alla områden i livet. Om man jämför med då-nu-sen (tre kort)så får man med mycket mer information med elementstjärnan med bara två kort mer.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Sameli
2013-05-06 21:11
#7

Har nog lagt fler läggningar med Elementstjärnan än med trekortsläggning. Den är väldigt bra tycker jag och enkel att börja med. Ylva Trollstirena förespråkar ju den i sin bok "lägg korten på bordet" till att börja med. Den hon gillar mest är keltiska korset.. Men lite för svår att börja med när man är ny med Tarot. Jag har lagt Elementstjärnan och sen kompletterat med orakelkort. Olika kort beroende på område. :) Tack Skogshumblan. Ju mer jag lägger desto bättre kan jag se sambanden i elementen och siffrorna. Men det är ju så otroligt mycket att memorera!

"Man måste ge lite mer än man tar"

Amandla
2013-05-06 21:40
#8

Elementstjärnan är enklare än keltiska korset för att man kan tolka varje kort för sig, man behöver inte läsa ihop dem (förutom att det bara är fem kort mot tio-elva). Såklart man kan göra det också, det kommer med tiden när man blir mer van och då får man ut ännu mer av korten.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Challa86
2013-05-06 23:09
#9

Detta kanske är en dum fråga, men ärligt talat så undrar jag. Ska man sortera korten innan man lägger när det står stavar för öster och stora arkanan för voiden? Får man alltså inte lägga exempelvis mynt i öster om det nu skulle dyka upp? Eller va? Jag fattar inte.

challameow.wordpress.com 

Amandla
2013-05-06 23:13
#10

Inte alls någon dum fråga! Nej, du ska inte sortera korten. Elementen som är angivna visar vilken energi som korten som hamnar i den positionen har, om det är "rätt" svit på rätt plats så blir det starkare. Äsch, jag är för trött så här sent och förklarar dåligt, hoppas någon annan kommer in som är lite piggare 😴


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Challa86
2013-05-07 08:01
#11

Jag tror jag förstår :) Tack för att du förklarade

challameow.wordpress.com 

Kaptenalexa
2013-05-08 13:47
#12

Vilken trevlig! Får testa den såfort min lägenhet är dammsugen och moppad!

Skogshumblan
2013-05-09 16:47
#13

Memorera?! Jag är impad!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Aisha
2013-05-12 22:52
#14

Nu vet inte jag om jag är för sent ute. 

Men jag skulle gärna vilja vara med på denna cirkel om det går bra?

Upp till toppen
Annons: