Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 1415 ggr
Tarotstollan
2013-04-20 23:51

Hur vet jag?

Hur kan jag med säkerhet veta att korten visar mig det jag behöver veta och inte visar mig det jag vill att de skall visa mig?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Amandla
2013-04-21 00:04
#1

Menar du hur du skiljer på intuitionen och att se det du önskar i korten? Ja du… om jag vill vara helt säker på att inte önsketolka så drar jag ett kort och slår upp i någon bok. Eller lägger några kort och om helheten liksom ploppar upp direkt så litar jag på den, men om jag måste börja rota och känna efter så är det ingen idé.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
2013-04-21 00:58
#2

Ja, frågan är kanske lite svår men om jag tänker att jag nu skall lägga positiva kort och lägger för att jag vill ha positiva kort och få ett positivt svar och korten visar positiva saker, är det för att jag tolkar positivt eller är det så att korten ger mig positiva vibbar för det är det jag vill ha?

Haha, det blir nog inte rörigare än så här!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
2013-04-21 08:27
#3

Det är svårt att stänga av alla tankar och bara lita på kort, speciellt innan man kommit så långt att man kan stänga av eller när man lägger för sig själv eller någon man står nära. Men jag håller med Amandla, bra förklarar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2013-04-21 15:09
#4

Hm ja det var en lurig fråga det Stollan, men om du bara har din fråga väldigt klar innan och vänder upp ett kort i taget och riktigt känner in hur kortet besvarar din frågeställning och bara fokuserar på just det och inte på en massa annat och sedan inte ser på de omkringliggande korten förrän själva stjärnan är klar - då tror jag du får det lättare.

Ungefär som att lägga för och emot stjärnan och kommer till "det värsta tänkbara i situationen" och få upp solen, som för mig är ett genom positivt kort kan ge mig en tankesnurr, men även ett genompositivt kort kan varna för saker som är i faggorna, bara man tänker en extra gång.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tarotstollan
2013-04-21 18:51
#5

Tackar för svar, ja det blir nog att fundera ett varv till eller flera 😃!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Ravenna]
2013-04-21 20:19
#6

Du kan också testa dig själv innan du lägger korten. Men det kräver att du är helt ärlig mot dig själv. Fråga dig själv om du verkligen vill veta sanningen, eller om det du egentligen söker genom korten är tröst eller hopp. Och detta vet du, om du är ärlig.

Många vänder sig till korten av den sistnämnda anledningen. Vill veta, men vill egentligen inte veta. Då är det lätt att tolka in saker som egentligen inte stämmer.

Om du inte vill veta vad korten har att säga dig, inte är redo att möta budskapen som de är, så kanske du ska ta en paus från korten. Antingen det, eller så bestämmer du dig för att du endast tänker söka efter positiva budskap. Det är ju inget fel i det heller.

Sen finns det ett perspektiv till på det hela och det är: att allt i livet inte är svart eller vitt utan mer en blandning, en mix. Då blir det svårare att tolka utifrån "positivt" och "negativt" eftersom de begreppen riskerar att låsa fast sinnet mer än det öppnar upp för möjligheter.

Hoppas jag inte krånglade till det. :-)

Annons:
Tarotstollan
2013-04-21 20:44
#7

# 6. Nej, inget krångel alls bara kul att flera försöker ge ett svar på en krånglig fråga. Du har helt rätt, ibland tror man att man vill ha svar fast men egentligen innerst inne inte vill!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Ravenna]
2013-04-22 12:39
#8

#7 🙂

vresrosen92
2013-05-08 10:10
#9

Jag har haft samma fundering flera gånger. Slutade med att jag i princip inte lägger för mig själv längre (med undantag för dagens kort och andra små läggningar) - jag tolkade in för mycket som jag ville helt enkelt.. :P

Don´t worry, Be happy!

Kaptenalexa
2013-05-08 13:44
#10

Själv lägger jag inte läggningar för mig själv där det finns för mycket risk/chans med önsketolkningar. Det känns som att jag inte kan skilja på dem och undviker därför.
Men förstår din fundering och tycker flera här har kommit med underbara "förslag" eller vad man nu skall kalla det, jätteskönt för även oss andra :)
Har sett flera som lägger just såna här läggningar och frågar sen sig själva varför det inte verkar stämma i efterhand. Kapten uppenbar slår till igen känner jag då.

Upp till toppen
Annons: