Annons:
Etikettorakelkort-änglakort
Läst 3357 ggr
Ilya
2013-04-07 21:39

Skillnad ängla- vs tarotkort?

Har precis läst "änglakort"-artikeln där det bla står om lite skillnader mellan dessa två lekar. 

Jag uppfattar det dock lite luddigt och skulle vilja ha tydligare svar på vad den största skillnaden är.. 

En förklaring i artikeln här på sidan var bland annat att "Budskapen är alltid av positiv art och ges på ett sådant sätt så att du själv ska få tänka efter och handla utefter svaret du får."

Vad ger alltså tarotkorten då? Negativa svar?

Hjälp mig reda ut detta 🤔

Är nyfiken då jag står i valet mellan änglakort eller tarotkort. Båda av Doreen Virtue.


Annons:
Amandla
2013-04-07 21:48
#1

Jag kommer inte överens riktigt med olika orakel- eller änglakort. De har så "färdiga" svar som låser mig, ofta skrivna på korten eller i en bok, medans tarotkorten lämnar mycket större utrymme för intuitionen genom sitt ofta rika bildspråk. Tarotkort har också sina betydelser och ibland nyckelord direkt på korten, men betydelserna är inte alls lika fasta/låsta som ängla- och orakelkort. Men det är min personliga uppfattning som sagtCool


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ilya
2013-04-07 22:00
#2

#1 Vad menar du med "ofta skrivna på korten eller i en bok"? Svaren i Tarot står väl också på själva korten? Eller? 🙂


[Sol69]
2013-04-07 22:12
#3

Vet inte så mycket om änglakort. med de jag har sett har haft text tryckt med budskapet och inte en bild att tolka.

Skogshumblan
2013-04-07 22:17
#4

Det finns en uppsjö med både ängla-, orakel- och tarotkort. Det korten har gemensamt är att varje kort har ett par ord som de representerar. Som amandla skrev har änglakort ofta ett helt klart och färdigt budskap tryckt på sig medan orakel- eller tarotkort inte alls behöver ha det. Tarot kan tolkas så olika beroende på vilka delar du tar med i en tolkning. Ex kan man enbart läsa i häftet som hör till vad kortet står för men man kan också se på svit, numerologi och färger ETC. Tarot, orakelkort och lenormandkort är därför oftast lättare att öva upp sin intuition med än änglakort med fasta betydelser.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

LinaLj
2013-04-07 22:17
#5

#2 Fast på änglakort och en del orakelkort så står det ju bokstavligen på varje kort vad de ska tolkas. Medan i Tarot ligger betydelsen i färgerna, bilderna, symbolerna osv. En av de stora tjusningarna med just Tarot är ju dessutom att du kan använda vilken tarotlek som helst och kortens innebörd är det samma, med viss vinkling eller annat tonläge.

Medan ängla och orakelkort så har varje lek sin tolkning.

Tarotstollan
2013-04-07 22:38
#6

Skillnaden för mig är att det oftast står ett fast budskap på de flesta ängla /orakelkort och man fastnar lätt i det skrivna utan att försöka tolka själv. Det finns ju lekar med endast ett ord på också.
Har många orakellekar och det finns ju böcker i asken till dem också men det blir nästan aldrig att jag tittar vad de har skrivit i dem eftersom det står så mycket på kortet. Numera försöker jag köpa kort med så lite text på som möjligt, fast undantag finns det ju alltid!🙂

Dessutom är det oftast "bara" ca 44 stycken kort i en ängla/orakellek, medan i en tarotlek är 78 stycken kort och på dem står det bara namnet på kortet.
Sen om man vill ha hjälp med tolkningen finns det ett litet häfte med eller en bok att köpa till många av lekarna (inte alla).
Detta gör ju att vi alla kan tolka korten precis som vi själva ser dem.

Jag har hennes tarotlek och många av hennes orakelkort, tycker mycket om dem men Doreen Virtue har byggt upp en hel industri med bara positiva lekar, böcker mm. Inget får vara negativt i hennes värld och det gör att korten inte visar hela sanningen tycker jag, för livet är upp och ner inte bara upp!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Pagan
2013-04-08 18:24
#7

Jag väljer att svara på din fråga 

"En förklaring i artikeln här på sidan var bland annat att "Budskapen är alltid av positiv art och ges på ett sådant sätt så att du själv ska få tänka efter och handla utefter svaret du får."

Vad ger alltså tarotkorten då? Negativa svar?

Hjälp mig reda ut detta" Funderar

Orakelkorten är ju av mer positiv art, som affirmationer och som ett ingripande från "högre ort" som kommer till din hjälp i din vardag. Säkert kan man använda dem som vägledning också, men de lekar jag sett har inte så mycket att tolka mer än de tryckta orden och en vacker gestalt som skänker frid och tillförsikt.

tarotkorten talar mer om vägledning och "om du gör si eller så" så kan detta bli konsekvensen, men du styr själv så att säga. Du kan få hjälp på vägen men om du styr kosan åt andra hållet så har du valt en annan väg och får rådfråga korten igen för då har du ändrat utgången så att säga. Din fria vilja styr men Tarotkorten talar om en möjlig utgång. Korten svarar så som livet är i stort, ömsom ris ömsom ros. men det är ju ingenting negativt med det. Som Ylva Trollstina skrev i en av sina böcker; Tarotkorten talar om regn, ja då är det ju bra att ha med sig sitt paraply. Mao, du är förberedd och det är ju till stor hjälp i vardagen.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: