Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 2956 ggr
Tarotstollan
2013-04-07 19:52

Stora Arkanan / 5 Översteprästen.

Dags för nytt kort att diskutera och nu har vi hunnit fram till 5:an
Översteprästenen / The Hierophant.
Vad har ni för tankar och funderingar om detta kortet?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Pagan
2013-04-08 19:25
#1

Underst i leken fanns min överstepräst. Har leken Cosmic Tarot. Han har en lustig hatt på sig, krönt av en sol och vad som ser ut som kedjor. I ena handen håller han ett kort och ser på det med en penetrerade ljusblick. I sin andra hand håller han ett annat kort man bara ser baksidan på.Hans blick är som en stark laserstråle och vid hans sida syns flera personer, man får en känsla av ett möte som ska hållas. De befinner sig i en stor byggnad, kan vara ett tempel av ngt slag.Översteprästen är omgiven av ett ljus som omger honom och skapar formen av ett ruter och i den översta spetsen syns en anch symbol. ”livets herre” en viktig symbol i Egypten där det är ett hieroglyftecken för liv. Ruter är ju också svärd och den sviten handlar ju om luft, tankar, händelser och interaktion. Så det handlar i stort om hur vi är då vi omges av andra här.

När jag ser på de andra personerna på kortet så kan jag inte se att de tillhör en viss religion utan de är alla lika välkomna till detta tempel. Färgerna går mycket åt det blå. Det känns som en intellektuell färg här, i den betydelsen att det är en mental färg och att det ger känslan av att både det mentala och det andliga går hand i hand.

Han står för att det är möjligt. Ta reda på allt du kan om det du står inför, överväg dina alternativ noga och följ sedan vägen konsekvent. Lyssna framför allt till din inre röst och följ inte andras ledare. De kan få dig att tappa bort dina kunskaper. Här finns inga regler eller begränsningar, allt är möjligt. Han synar sina egna kort i sömmarna, men han vill inte låta oss se. Vi får välja egna kort och tolka dem själv. Han kan bara vara en som lånar sitt öra och lyssnar, men råder dig, det gör han inte.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tarotstollan
2013-04-08 22:44
#2

En andlig och vis man som skall kunna ge goda råd. Andligt överhuvud för allt, vilket innebär vår inre egen vishet och andlighet. Leta i ditt inre och du hittar vad du behöver veta, du är ditt eget överhuvud.

Vackert klädd i mantel och huvudbonad. På många kort håller han i en stav av något slag, på ett kort ser det ut som en nyckel. Tolkar som om den nyckeln går till vår inre dörr.

På engelska heter ju detta kort Hierophant  och skämtsamt brukar jag kalla kortet "phanten" alltså elefanten och döm om min förvåning när jag ser i Jolanda leken att hans mantel är smyckad med röda elefanter! Kan tyvärr inte hitta vad de skall representera men elefanter är ju väldigt visa och har ett mycket bra minne.

I RW leken syns det ju tydligt att han representerar (den kristna) kyrkan då han har en dekoration fram på manteln med kors på och även hans skor/tofflor är dekorerade med kors. Framför honom på golvet ligger två korslagda nyckar. Enligt kristendomen är dessa nycklar emblem för Petrus som har nycklarna till himlens portar.

Så jag undrar vad dessa symboler har på tarotkort att göra?! Det måste ju stå för annat, men just nu vet jag inte vad.

Detta kort sägs också representera påven, hur det är med det får var och en tycka vad de vill!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Sol69]
2013-04-09 11:01
#3

Oj oj de va ett kort med mycket i.. 🙂

Första känslan är att han har kontakt med universum och dess naturkrafter och änglarna. Och att han kanske känner in saker som han får från universum. ✨

Får fundera lite till och återkomma sen.. känns bara som ett starkt kort och med mycket energier i. 🤔

gevalina
2013-04-13 10:19
#4

har nyligen inhandlat cosmic Tarot men har sen tidigare thoth Tarot..

översteprästen…i cosmic säger mig inte mycket i nuläget..mer än att han ser ljuset framför sig..dvs han har en ljus tid till mötes om han bara lägger manken till..och i ena handen håller han en sedel?? som säger mig att han kan betala för kunskapen om det så krävs..nedanför står två kvinnor och två män som  ser upp till honom….utanför byggnaden råder mörker där stjärnor tindrar..vilket säger att han har lämnat det dåliga och nu blickar framåt..

översteprästen i toth säger mig att vi har nyckeln tlll allt vi behöver veta i vår hand..omgiven av djur med horn..ta tjuren i hornen och gör det du ska så löser det sig..masker runt omkring..göm dig inte bakom en mask utan visa vem du är och vad du kan..lär dig annars det du inte vet…vänster hand "segertecken" ..bakom ett ljus med fyrklöver..men omgiven av mörker..trots mörka stunder i livet så har alltid ljuset funnits där för dig….kvinnan framför med stav säger att du ska vara stolt över det du åstadkommit och lärt även om det bara är lite..pentagram stjärnan på hans bröst..är jag osäker på men kan vara att det bor en förmåga till andlig insikt i oss…att vi ska lyssna till initutionen…

det var allt jag hade att säga om översteprästen som jag ser honom.

Tarotstollan
2013-04-17 02:20
#5

Puttar lite. Någon mer som vill säga något om Översteprästen?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: