Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 2897 ggr
Tarotstollan
3/30/13, 8:59 PM

Stora Arkanan/ 4 Kejsaren.

Dags att dela med er av vad ni känner och tycker om kort 4 Kejsaren / The Emperor.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Pagan
3/31/13, 10:16 AM
#1

Kejsaren

I Cosmic Tarot ser han lite mild och förtjusande ut. Men man anar en skärpa här. Han har mycket hår och skägg så det liknar en man runt hans ansikte. Vilket för tankarna till det majestätiska lejonet. Kan han vara Kung Arthur? Han har krona och han sitter på en tron. Framför honom på en bricka ligger en stav eller är det en spira? Och något som för tankarna till ett fabergéägg, eller kanske en guldinfattad genomskinlig kristall. Det inger känslan stor makt. Hela hans uppenbarelse talar om rikedom och kunglighet. Hans blick säger att han ser framåt, det som ligger utanför och det som skall komma inom kort. Blicken når långt. Han befinner sig både i nutid och framtid. Nyckelorden jag får här är, ledarskap, var stolt och gå rakt, ta ett beslut och håll fast vid det, vackla inte vid minsta motgång, stöd finns om du behöver.

I min Universal Goddess Tarot är Kejsaren Gudinnan Athena. Det är ju självklart! Hon backar ju inte för något och segervisst tar hon itu med allt som kommer i hennes väg. Rättvisa och mod lyser upp hennes väg.

Kejsaren är mitt personliga kort och mitt själskort. Det är oftast det kort jag vill se först i den lek jag funderar på att köpa.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Sol69]
3/31/13, 10:42 AM
#2

Min kejsare ser ganska bestämd ut. en man som vaktar på det han har och uppskattar det han har åsta kommit. Känns som om han lyssnar på sitt inre och tar råd från guiderna.

fridelfina
3/31/13, 9:59 PM
#3

Tog fram mina Kejsare i Shadowscapes, Cosmic, Jolanda och the Witches  och jämförde dem utan att läsa i någon guide (som jag ofta brukar komplettera mitt tolkande med).

De utstålar alla en sorts allsmäktig kraft och Shadowcapes, Cosmic och Jolandas verkar stå för grunden till liv, en skapande och styrande kraft. De verkar ha en balans mellan det feminina och det maskulina. The Witcehs Kejsare ser grymmare ut än de andra, mer oresonlig och bestämd och ingen person man säger emot. The Witches Kejsare är mer ren maskulinitet.

Jag tänker mig att Kejsaren i en läggning med Shadowscapes, Cosmic och Jolandas kan innebära att du kan förvänta sig stöd i situationen/ det frågeställningen gäller. Att det är en början på en ny fas. Fast om jag lägger med The Witches skulle jag tolka det som att någon försöker sätta sig på dig, eller tala om hur "det ska vara" utan att ta hänsyn till din vilja.

Har inte varit med de tidigare korten ni studerat, det här var ett roligt sätt att utveckla tarottolkandet på! Obs, The Witches är inte en lek jag använder då den inte tilltalar mig. Spännande att jag tolkar den annorlunda än de 3 andra 🤔

 
 

Tarotstollan
3/31/13, 10:19 PM
#4

Min kejsare i Jolanda leken sitter på sin tron med krona och en stav med ett Vädurshuvud på, vid sidan står en Vädur också. Det astrologiska tecknet för Kejsarkortet är ju Väduren.
Vid hans sida står vapenskölden som är prydd med dubbel örnar som är en maktsymbol som representerar det västromerska och östromerska riket.
Vid kejsarens sida sitter också en panda och det är frodigt och grönt runtomkring honom. I bakgrunden kan man se nakna berg och något som ser ut som en pyramid. Även två vattenliljor finns vid hans fötter och stjärnor över hans huvud.
Allt som allt så utstrålar detta kortet MAKT. Han är medveten om sin makt och vad han kan göra med den. Därför måste han lyssna på och se allt, innan han kan bestämma hur han skall agera.

Drar man detta kort så kan man genom viljestyrka  och handlingar nå sitt mål. Kan kanske få hjälp av någon med makt om man behöver. Man måste vara sin egen kung/kejsare i sitt eget rike för att lyckas, men även tänka på att inte trampa på andra människor och deras känslor.
Pandan symboliserar i denna leken djurriket, som symboliserar mildhet och kärlek.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
3/31/13, 10:49 PM
#5

Tarotstollan: Det jag ser i bakgrunden är ett berg med en kvinnlig form som är något dold och jag tolkar det som att bakom varje stark man finns en kvinna som inte är så framträdande men stark (som ett berg). 😉

 
 

Tarotstollan
3/31/13, 11:00 PM
#6

#5. Ja du har faktiskt rätt, det såg jag inte innan! Men när jag läste vad du skrivit så låg kortet så jag såg det från sidan och då syntes det väldigt tydligt. Vad häftigt 😎!
Plockade fram alla kvinnliga kort i leken för att se om det fanns något som stämde med konturerna men det fanns inget, synd! Det hade varit extra häftigt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Amandla
3/31/13, 11:20 PM
#7

Fridelfina, det är inte försent att hänga med på de tidigare korten 😃Buss på dem, bara!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
3/31/13, 11:32 PM
#8

Ja, kom igen Fridelfina, ju fler vi är desto mer lär jag (vi) mig. 😃 Det är jättekul att läsa vad alla  skriver om korten!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
4/1/13, 12:09 AM
#9

Ska göra det, men en annan dag! 😊 Har iallafall sorterat upp mina stora arkanan i de fyra lekarna och tänker mig att jag ska jämföra dem och på så sätt få en egen innebörd av korten utan att titta i någon tarotbok. Spännande tycker även jag! 👍

 
 

Tarotstollan
4/1/13, 12:16 AM
#10

👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

AnaMadde
4/8/13, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Min kejsare. Första intrycket jag fick när jag såg den var depression.

Han ser så fundersam ut, sitter sär och tittar ut över vattnet, som om han funderar på att hoppa eller inte.

fridelfina
4/18/13, 7:46 PM
#12

AnaMadde: vad tänker du om djuret som sitter bredvid på räcket? Vad heter din lek?

 
 

Tarotstollan
4/19/13, 3:12 AM
#13

Leken är Favole Tarot, jättefin men gillar inte att Lilla Arkanan inte är illustrerad mer än hovkorten.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Upp till toppen
Annons: