Annons:
Etiketttolkningar
Läst 2460 ggr
Timmorn
2013-03-23 21:37

Tarot och siffror och färger

Jag vet inte om det har funnits kurs på det här eller inte. Men jag har inte hittat någon info om det hela :)

Om man lägger en läggning säg med tre kort dåtid, nutid, framtid.
Lägger med hela kortleken och får upp siffran 7 flera gånger, vad kan det betyder? Samma siffra alltså, betyder det ens något?

Och i sådana fall vad betyder de olika siffrorna?
Har hört olika om färger, en del tycker man ska titta på färgen lila och säga vad den betyder andra tycker vad det betyder för en själv..

Jag brukar titta på hela kortet och se vad jag får upp. Har upptäckt att det beror otroligt mycket på vilken kontakt jag får med den jag lägger, ibland skriver jag flera sidor, andra gånger ingenting alls. Såklart beror det säkert på att jag är Nybörjare också.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Annons:
Tarotstollan
2013-03-23 22:10
#1

I boken "Tarot steg för steg" av Ylva Trollstierna skriver hon lite om vad flera siffror i läggningar betyder.

Just när det gäller 7:an står det om 3X7 : Omorganisation
4X7 :Utbildning. Nya idéer och inriktningar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
2013-03-24 05:35
#2

Kommer inom kort en artikel på ämnet. Jag ska finjustera lite bara ….

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Timmorn
2013-03-24 11:16
#3

Har börjat titta efter boken, och ska fundera på om jag ska köpa den eller någon annan av hennes böcker :)

Eller så får jag se om nyfikenheten stoppas efter artikeln :D Tack så jättemycket Skogshumblan!

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Tarotstollan
2013-03-24 17:08
#4

Vad bra Humblan, det skall bli intressant att läsa. 🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
2013-03-24 18:00
#5

Hmm det återstår att se :P

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Tarotstollan
2013-03-24 18:17
#6

😂! Det tror jag nog att det blir!🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
tarotlasse
2013-03-24 22:06
#7

Väldigt många använder sig av kombinationen Tarot och numerologi och det går faktikst hand i hand med varandra. 

 Jag skulle ju absolut tolka siffran sju om den var så framträdande i läggningen, 

Men precis som tarotkorten så har siffrorna helt olika betydelse från tolkare till tolkare och från gång till gång. 

Så sjuan har en speciell betydelse för mig och från läggning till läggning så  7an betyder helt olika saker från tillfälle till tillfälle. 

Så inget man kan plugga sig fram till. 

Det man gör då är att man använder sig av en helt annan persons tolkning och det  behöver inte alls stämma för dig. 

Ylva Trollsveden tolkar siffrorna på sitt sätt men läser du olika böcker om numerolgi så tolkar de sjuan på ett annat sätt. 

Så precis som bilder, symboler och tarotkort  så betyder siffrorna helt olika saker för olika personer. 

Det är  inget man kan använda en enskild persons tolkning  av överlag så visst använd dig av 7 an eftersom den framträder så tydligt i din läggning,

 Men vad betyder då 7an för dig ? 

För det är du som fått sjuan till dig ingen annan så bara du som kan tolka sjuan och vad just denna siffra betyder för dig inte vad den betyder för ngn annan. 

Precis som att bägare sjuan kan vara ett kärleks fullt par i en Tarot lek och i en annan  tarotlek så kan det vara en person som är ledsen. 

Så man kan inte tolka bägare 7  på samma sätt beroende på vilken lek man använder sig av och olika tolkningar även här från tolkare till tolkare. 

Lasse

Timmorn
2013-03-24 22:11
#8

Det låter också rimligt >.< Jag brukar mest lita på intutionen och vad korten säger MIG. Men man har ju börjat fundera för det har hänt ett par gånger med siffrorna, men jag har inte riktigt reflekterat på vad en siffra kan betyda för mig.

Det känns ju lite lättare (kanske…) att tolka om jag lägger åt mig själv. Men när jag gör läggningen åt någon annan, ska jag fortfarande bara tolka hur jag ser på siffrorna, eller ska man fråga om siffran 5/6 eller vad det nu kan vara betyder för personen?

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

tarotlasse
2013-03-24 22:25
#9

#8 

Det är du som tolkar korten och du får upp just dessa korten för att de står för något speciellt för dig och ditt inre. 

Så det är  vad det betyder för dig inte vad det betyder för din klient. 

Så fråga ditt inre om vad det betyder och lita på det du då får upp. 

Underlättar inte detta för dig så be då ditt inre visa det på ett annat sätt och lägg ett nytt kort eller fler för att få  ett förtydligande. 

Gör absolut inte det felet som många gör att använda sig av ngn annans tolkning  eller  använda sig av lekens grund tolkning för det kan bli käpprätt galet för ngn annans tolkning och inte din egen intuitions svar på kortets betydelse. 

Får du upp Narren och du får upp ett gult trä hus i tanken.

Så är svaret ett gult trähus oavsett vad böckerna säger.

Lasse

Nelma
2013-03-26 08:59
#10

Personligen har jag förstått mig på tarotleken, och då har jag använt mig utav Rider-waite, mycket bättre genom att lägga upp korten framför mig och titta på dem som ett mönster.

Jag har te x lagt upp alla femmor i svitordning med Översteprästen i mitten. Sen har jag tänkt på vad Översteprästen egentligen kan stå för om man tänker att han är vad man får ut av alla femmor. För mig kom han att betyda saker som "Du vet bättre nu", "Du har lärt dig av de svårigheter du stött på i livet och använder dem nu till din och andras fördel genom din förståelse", "Någon man rådfrågar när livet svajar" etc etc.

I och med det så förstår jag också själva femmorna bättre. Att de är ett viktigt steg i livet för att komma vidare, att man inte bara nöjer sig med det man redan har utan söker vidare, att det kan uppstå så väl inre som yttre konflikter på vägen…

Inget direkt svar på det frågade om men kanske kan det vara till hjälp när du vill hitta din alldeles egna betydelse för de olika siffrorna.🌺

Nelma

Timmorn
2013-03-31 23:10
#11

Det var bra tips ni kom med att öva sig på :)
Har börjat undersöka korten på ett annat sätt än vad jag gjort innan. Imorgon ska jag nog kika mer på de olika temana och vad färger säger mig.. Idag har jag kikat lite på vad korten säger mig tillsammans vid olika siffror. Vissa kort säger mig verkligen ingenting alls. Samma sak med siffrorna, och nu har jag inte frågat korten utan bara tolkat bilderna. Men jag har upptäckt att vissa bilder säger mig mer än andra och återkommer i korten. Som:
Händer ihop själv eller med annan person - lycka, vänskap, frid
Händer knutna, ilska, besvikelse, frustrationer
Avgrund - känsla av hopplöshet, hinder, svårheter
Trappa ned/uppgång
Cirklar - helhet
Ljus- bättre tider
Mörker- sämre tider
Ljus vid kroppsdel särskilt hjärta mage- inre lycka ljus
Stora byggnader/berg bakom - beslut/svåra vägar

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Skogshumblan
2013-04-01 15:31
#12

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: