Annons:
Etiketterdagens-trådhälsningargratulationerpresentationer
Läst 654 ggr
Pagan
2013-03-20 11:56

God onsdag

Hej på er Gamla och nya bekantskaper. Har varit frånvarande en tid och det är flera jag inte känner och några jag saknar i trådarna. Nyss ätit lunch och ska strax ut i kylan. Blåser kalla vindar här minsann. Bäst att klä sig varmt. Vårdagjämning i dag.

Enligt wikipedia:

Vårdagjämningen inträffar när solskivans centrum passerar gränsen mellan södra och norra himmelshalvan, det vill säga passerar himmelsekvatorn. Punkten på himmelsekvatorn där passagen sker kallas vårdagjämningspunkten.

Vårdagjämningen är inte en dag, utan en ögonblicklig händelse som inträffar vid en bestämd tidpunkt vid olika klockslag på skilda ställen på jorden, beroende på i vilken tidszon man befinner sig.

Dag och natt är inte exakt lika långa vid vårdagjämningen.[1] Detta förhållande inträder något dygn tidigare. Det beror på ljusets böjning i atmosfären, den så kallade atmosfäriska refraktionen. Refraktionen innebär att solen kan lysa på lite mer än halva jorden på en gång. Det medför att dagen blir längre och natten kortare än den annars skulle ha varit. Refraktionen medför också att dag och natt är lika långa först något dygn efter höstdagjämningen.

Dagarna omkring vårdagjämningen går solen upp rakt i öster, och omkring tolv timmar senare går den ner rakt i väster. Om man bortser från områdena närmast jordens poler är dagarna kring vårdagjämningen ungefär lika långa över hela jorden.

De flesta äldre solkalendrar räknade vårdagjämningen som nyåret och fortfarande firas det persiska nyåret (Nouruz) på vårdagsjämningsdagen. Likaså gör andra folk tillhörande den Iranska folkgruppen bl.a afghanska, Tadzjikistan, kurdiska folket.

Hoppas Ni har en bra dag vad Ni än tar er för. Isa, extratankar till dig.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Amandla
2013-03-20 12:38
#1

Goddagens! 🙂 Jag ska åka och köpa några presenter till min svägerska som fyller år idag. Sen ska vi fira henne förstås 🙂

Vår och vår… den dröjer i år. Det kalla vädret lär hålla sig kvar en vecka till *suck*.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Isa56
2013-03-20 12:57
#2

Godmiddag 😃

Nyss hemkommen från jobb och vrålhungrig. Hunden superglad över att se mig och vill ha mat han med. 😛

Kram Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[Ravenna]
2013-03-20 14:51
#3

Trevlig Vårdagjämning allesammans! Min vårkänsla kommer av sig lite grann när jag ser ut genom fönstret, med tanke på snövädret här i Skåne.

Men! Jag hade en härlig dröm inatt som jag mig nytt hopp om våren. Skrev om den på min blogg förresten, om nån är intresserad. Storken kom på besök. :-)

Skogshumblan
2013-03-20 16:45
#4

God eftermiddag. Vilket $€#€%# väder! Kallt, blåsigt och allmänt fel såhär års… Har haft en hektisk dag men den slutar bättre. Fick min nya mobil så den ska lekas med ikväll:) ska bara bli av med huvudvärken först….

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Sol69]
2013-03-20 17:16
#5

Hej! här är de kallt och blåsigt. Vägarna ser ut som riktiga spökvägar 👻 snön blåser över vägen.. Men än så länge är det farbart i alla fall. Ha en trevlig kväll- 🙂

Kram sol

Tarotstollan
2013-03-20 18:58
#6

Kul att se dig igen Pagan, hoppas allt är bra! 🙂
Isa extra kram till dig! 🤗
Krya på dig Humblan!
Det är kul att se er andra också!🙂

Ja här virvlar snöflingorna också utanför fönstren och just nu är det -5,2 och det blåser ordentligt.
Har inte varit utanför dörren idag. Har suttit och tittat på denna månadens räkningar och senare skall jag skriva dem, ser ut att bli en relativt stram budget denna månaden! Ingen ny lek alltså! 😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Fjäril
2013-03-20 19:03
#7

Hej Pagan, roligt att se dig 👍🌺

Här har det varit kallt (också), hua, vart är våren 🤔😊

Sajtvärd på Övernaturligt

Pagan
2013-03-20 19:58
#8

kalas i dag Amandla, vad kul, bra sätt att fira svägerskan och……vädret?? 

Ja du Fjäril, var är våren???? Just nu blåser här halv storm och det snöar på tvären. Yr.no har inte riktigt klarat av att hålla sig uppdaterade här. rena rama skämtet😉

Hej stollan, mycket trevligt att vara här. Kram på dig.

Trevligt isa, hoppas du fått lite mat i magen. Skogis, ny mobil, ja det lär väl ta mer än bara denna kvällen att lära in alla nya grejer. Hahaha Ravenna, storken på besök i natt. Opps! Själv var jag på Tivoli. Mest lustiga karuseller, men det gick med en jäkla fart och jag vill minnas att jag hade roligt, men framåt småtimmarna jagade jag spindlar av större art. Ludna saker som var himla snabba. 2 st, vet att jag kallade den ena moderspindeln i drömmen, så den andra var väl pappa spindeln då men det framkom inte. Mindre viktigt mån tro😛

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: