Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Astrologi & Numerologi Aura & Chakra Bilderna i tarotleken Böcker - CD Dagens hälsningstråd Den nya Jorden Drömmar och drömtydning Energier och krafter Existensiellt och livsåskådning IFokus info Gott & Blandat Humor och skoj Kanalisering Köp, Byt & Sälj Meditation och avslappning Musik o Videor - Youtube Månadens/Veckans/dagens kort Orakel/änglakort Pendel och andra redskap Sajten och medlemmarna Snackistrådar - vi snackar om allt! Stenar och kristaller Symboler Tarotleken Tarotstjärnor Våra tarotlekar Tolkningar Totem och kraftdjur Tävlingar och lekar Universums Lagar Våra bilder och foto Våra egna berättelser Övningar
Dagens hälsningstråd

God onsdag

2013-03-20 11:56 #0 av: Pagan

Hej på er Gamla och nya bekantskaper. Har varit frånvarande en tid och det är flera jag inte känner och några jag saknar i trådarna. Nyss ätit lunch och ska strax ut i kylan. Blåser kalla vindar här minsann. Bäst att klä sig varmt. Vårdagjämning i dag.

Enligt wikipedia:

Vårdagjämningen inträffar när solskivans centrum passerar gränsen mellan södra och norra himmelshalvan, det vill säga passerar himmelsekvatorn. Punkten på himmelsekvatorn där passagen sker kallas vårdagjämningspunkten.

Vårdagjämningen är inte en dag, utan en ögonblicklig händelse som inträffar vid en bestämd tidpunkt vid olika klockslag på skilda ställen på jorden, beroende på i vilken tidszon man befinner sig.

Dag och natt är inte exakt lika långa vid vårdagjämningen.[1] Detta förhållande inträder något dygn tidigare. Det beror på ljusets böjning i atmosfären, den så kallade atmosfäriska refraktionen. Refraktionen innebär att solen kan lysa på lite mer än halva jorden på en gång. Det medför att dagen blir längre och natten kortare än den annars skulle ha varit. Refraktionen medför också att dag och natt är lika långa först något dygn efter höstdagjämningen.

Dagarna omkring vårdagjämningen går solen upp rakt i öster, och omkring tolv timmar senare går den ner rakt i väster. Om man bortser från områdena närmast jordens poler är dagarna kring vårdagjämningen ungefär lika långa över hela jorden.

De flesta äldre solkalendrar räknade vårdagjämningen som nyåret och fortfarande firas det persiska nyåret (Nouruz) på vårdagsjämningsdagen. Likaså gör andra folk tillhörande den Iranska folkgruppen bl.a afghanska, Tadzjikistan, kurdiska folket.

Hoppas Ni har en bra dag vad Ni än tar er för. Isa, extratankar till dig.

Anmäl
2013-03-20 12:38 #1 av: Amandla

Goddagens! Ler Jag ska åka och köpa några presenter till min svägerska som fyller år idag. Sen ska vi fira henne förstås Ler

Vår och vår... den dröjer i år. Det kalla vädret lär hålla sig kvar en vecka till *suck*. 

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2013-03-20 12:57 #2 av: Isa56

Godmiddag Skrattar

Nyss hemkommen från jobb och vrålhungrig. Hunden superglad över att se mig och vill ha mat han med. Lipar

Kram Isa

"Om du inte gillar något, ändra det. Om du inte kan ändra det, ändra din attityd. Beklaga dig inte. " Maya Angelou"                                                                 Medarbetare på Tarot

Anmäl
2013-03-20 14:51 #3 av: [Ravenna]

Trevlig Vårdagjämning allesammans! Min vårkänsla kommer av sig lite grann när jag ser ut genom fönstret, med tanke på snövädret här i Skåne.

Men! Jag hade en härlig dröm inatt som jag mig nytt hopp om våren. Skrev om den på min blogg förresten, om nån är intresserad. Storken kom på besök. :-)

Min hemsida Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

Anmäl
2013-03-20 16:45 #4 av: Skogshumblan

God eftermiddag. Vilket $€#€%# väder! Kallt, blåsigt och allmänt fel såhär års...
Har haft en hektisk dag men den slutar bättre. Fick min nya mobil så den ska lekas med ikväll:) ska bara bli av med huvudvärken först....

Anmäl
2013-03-20 17:16 #5 av: [Sol69]

Hej! här är de kallt och blåsigt. Vägarna ser ut som riktiga spökvägar Spöke snön blåser över vägen.. Men än så länge är det farbart i alla fall. Ha en trevlig kväll- Glad

Kram sol

Sajtvärd på Druid & Shaman och på Astrologi i fokus

Anmäl
2013-03-20 18:58 #6 av: Tarotstollan

Kul att se dig igen Pagan, hoppas allt är bra! Glad
Isa extra kram till dig! Kramas
Krya på dig Humblan!
Det är kul att se er andra också!Glad

Ja här virvlar snöflingorna också utanför fönstren och just nu är det -5,2 och det blåser ordentligt.
Har inte varit utanför dörren idag. Har suttit och tittat på denna månadens räkningar och senare skall jag skriva dem, ser ut att bli en relativt stram budget denna månaden! Ingen ny lek alltså! Ledsen

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2013-03-20 19:03 #7 av: Fjäril

Hej Pagan, roligt att se dig Tummen uppBlomma

Här har det varit kallt (också), hua, vart är våren FunderarFörlägen

Sajtvärd på Övernaturligt

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.