Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 4334 ggr
[Snuttegris]
2013-03-07 13:40

Stora Arkanan/0 Narren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja men nu tycker jag att vi sätter igång då gott folk. Vi börjar med det första kortet i leken.

Dåren/Narren/Jokern/The Fool

Jag kan vara först ut.

Jag använder min Sirian Starseed Tarot.

Kort 0-Starseed

På mitt kort finns inte den klassika unga mannen som är på väg att ta steget ut över ett stup. Nej på mitt kort så är det ett stort ljusklot som är på väg att landa och ta mark. Detta är det första stjärnfrö som har landat på planeten Jorden och nu börjar ett nytt äventyr. Möjligheter att upptäcka något helt nytt, lära sig nya saker, våga göra saker man tidigare kanske inte hade vågat, ha en större tillit till sig själv.

Jag brukar alltid tänka på en ungdom som precis har tagit steget in i vuxenlivet. Livet är nu ett äventyr. Nu är stunden inne för upptäckt. Nu är stunden inne då vi ska göra misstag, av misstagen lär vi oss på så vis vad vi kan, vad vi klarar och inte klarar, vilka vi är och vilka vi vill vara. Var inte rädda för att chansa, hoppa på fel tåg, vara kreativ, pröva olika sorters jobb, resa osv. För den dagen vi har gått igenom en stor del av vårt livs misstag, den dagen vet vi vilka vi är och vad vi vill.

Annons:
Skogshumblan
2013-03-07 15:53
#1

På mitt Fey kort står en ung man med en pumpa i sin hand. Pumpan har ett lite rått uttryck och den unge mannen tycks frågande. Jag tycker killen på bilden påminner om de där blonda yrvädren till rockstjärnor som fanns på åttitalet. Som såg sig själva som jordens medelpunkt i vissa avseenden och som levde i sin egen lilla värld. Narren på mitt kort ar en krona på huvudet med ett stort nyckelhål på. Överallt på sina kläder har han olika nycklar, vilken kan passa? Vilken stil på nyckeln låser upp huvudets vishet? Narrens betydelse för mig är annars en naiv, godmodig/ godtrogen person, en person som är bekymmersfri och tror och hoppas det bästa om livet. Man ska inte missta narren för att vara helt blåst dock för det finns en skillnad mellan att vara rent obegåvad/ blåst och att välja att se det goda i livet. Feylekens narr: http://m.pinterest.com/pin/236509417901768586/

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Snuttegris]
2013-03-07 16:48
#2

Kom på ett uttryck Skogshumblan till ditt svar som jag tycker är så passande till Narren. Dont worry, be happy 😃

Skogshumblan
2013-03-07 17:46
#3

Ja det har du rätt i! Haha tack för den nya vinkeln.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
2013-03-07 17:48
#4

Eller som vi säger i Värmland: dä årner säj, å ôm dä´nte årner säj så kvetter dä 😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Sol69]
2013-03-07 19:50
#5

Tittar på jolanda den tredjes kort som jag nyss köpt.. 🙂

Min narr er väldigt glad och sorglös ut.. han verkar inte sätta sig över alla bekymmer. de finns mycket harmoni i kortet. som om han är för navi för att se verkligheten. har skygglappar och ser bar de han vill. 

Det finns en form av styrka i honom på något sätt som om han vandrar framåt i ett med naturen. Samtidigt känns det som att han kan utsätta sig själv i tråkiga situationer pga han är så naiv. 🤔

Men är helt ny på leken. någon annan kanske har en mycket bättre förklaring 😉

[Snuttegris]
2013-03-07 22:52
#6

Ska gå och titta på min Jolanda lek. Återkommer 🙂

Annons:
[Snuttegris]
2013-03-07 22:56
#7

Jag instämmer faktiskt helt med dig Sol6 att denna narr verkar vara väldigt sorglös bekymmersfri och glad.  han visar rakt då ingen rädsla för vare sig krokodiler eller tigrar som kantar hans väg.

Tarotstollan
2013-03-08 01:26
#8

Eftersom jag har så många lekar är det svårt att välja en, så jag håller mig till kortet och ser vad för svar och frågor som kommer upp.

Just när det gäller 0 Narren….., så har jag fastnat på de kort som visar där Narren är avporträtterad vid ett stup!
Var inne på www.Albideuter.de och kollade på Narrarna, det är ca 170 st. och utav dem var ett 60-tal med stup.

Mina tankar går rätt så annorlunda mot vad ni än så länge har skrivit.

Är jag den ende som tänker att stupet faktiskt också kan symbolisera döden?
Tar han klivet rätt ut, så är det ju slutet på hans resa!

Så jag tänker att Narren kan lika gärna vara dödens kort Nr 13, men det funkar ju bara på dessa stupkort!
Så varför så viktigt i ganska så många lekar, att Narren står vid ett stup?  Antingen så får han ju gå tillbaka och välja en ny väg eller hoppa!
En del säger ju att Narrkortet skall vara efter Världen, eftersom det är slutet!
Så början eller slutet? Eller början och slutet?
Eftersom jag tolkar bilden, så blir ju tankarna därefter! Hoppas att ni förstår hur jag tänker!

På de kort där han bara promenerar eller andra kort som ni beskrivit har jag inte denna varken bild eller känsla (naturligtvis), eftersom jag inte ser det!

Ursäkta att jag svamlar, men jag har tänkt på detta kort ända sen jag började med Tarot och ville bara berätta hur jag tänker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Snuttegris]
2013-03-08 09:49
#9

Jag tycker Tarotstollan att du tar upp väldigt bra och viktig frågor och jag är väldigt glad för att du delar med dig hur du tänker. Det är just det som är det roliga med att ha en cirkel, se hur andra tänker om samma sak. Man lär sig så otroligt mycket när man kan bolla med andra.

Jag återkommer lite senare med lite av mina tankar kring dina tankar 😃

Skogshumblan
2013-03-08 11:45
#10

Stollan, inget svammel alls utan jättebra tankar kring stupet och narrens obetänksamhet. Har nog tänkt tanken men inte fäst så mycket vikt vid det. Kanske för att mina två lekar jag använder inte har stupet med? I min w-R lek finns stupet men inte mina andra lekar. I renaicansseleken är narren en kaxig ung man på väg ut över fälten och Fey vet ni ju redan.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
2013-03-08 12:59
#11

Angående stupet: hur vet vi att det verkligen är ett stup? Det kan lika gärna vara en högre sten… Frågan är om narren själv bryr sig. Han går dit näsan pekar 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Snuttegris]
2013-03-08 13:17
#12

Behöver ju kanske inte heller vara ett fysiskt stup som innebär döden om man kliver ut. Alla har vi nog någon gång i livet känt oss naiva i livet (som ungdomar) kan allt, vet allt och inget kan hända mig, man har tagit steget ut för stupet, rasat och slagit i backen med en smäll. Men många ggr har man ju inte dött, visst har man kanske slagit sig rejält, men ofta är vi människor starka, reser oss upp borsta av oss och haltar iväg. En del kanske till och med återgå till stupet och försöker finna en annan lösning på att ta sig nerför stupet.

Dåren handlar mycket för mig också om att ha tillit, att våga kasta sig ut för stupet och ändå ha full tillit att allt ordna sig bara man vågar. Friskt vågat hälften vunnet. Givetvis menar inte jag att man fysiskt ska kasta sig ut för stup, men symboliken är ju att man ska våga det där steget som känns så otäckt.

Jag kan gärna dela med mig av en situation jag sitter i just nu. Jag bor i ett litet samhälle där det ser oerhört mörkt ut när det gäller jobb. Vi har fått erbjudande om att flytta 90 mil uppåt landet för att finna bättre lycka. Dock inga garantier.

Här känns det som att jag står framför ett stup, ska jag våga eller inte? Jag kan stå här tryggt på avsatsen och inte ta skada, men åh andra sidan kan jag heller inte stå här i all evighet och inte komma någonstans.

Man känner sig ungefär som en liten fågelunge som ska lämna det trygga boet och kasta sig ut för att lära sig att flyga. Vem vet, kanske narren hoppas på att han ska lära sig att flyga, och innan han lär sig så kommer han att störta i backen ett par ggr.

Amandla
2013-03-08 14:17
#13

#12 Så länge du väljer att stå kvar vid stupet är du inte Narren, snarare Den hängde… eller kanske Vagnen.

Angående stupet så finns det ju de som gillar att kasta sig utför såna, men då är vi mer inne på riddarna som vi kommer till så småningom.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Sol69]
2013-03-08 15:16
#14

Stupet kan väl stå för än förändring att något gammalt dör och något nytt träder in. behöver ju inte betyda döden i sig utan att något avslutas om han hoppar över stupet och något nytt kommer 🤔

Skogshumblan
2013-03-09 07:29
#15

Osho zens narr är intressant ur det här perspektivet med stup och så. Läs gärna texten. http://www.osho.com/magazine/tarot/TarotCardNew.cfm?All=Yes&Nr=57/

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

avon
2013-03-09 09:15
#16

För mig symboliserar stupet att ta steget ut i det okända. Visst det är en chansningen, men den typen av chansning som förmodligen är nödvändig för att få en förändring (vilket narren önskar).

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Amandla
2013-03-09 12:37
#17

Jag ändrade rubriken så tråden handlar bara om narren, tror det blir bäst i längden. Särskilt om tråden blir jättelång, då blir det svårt att hitta i den.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
2013-03-10 04:24
#18

Spännande det här med alla kommentarer! 👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: