Annons:
Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 697 ggr
Tarotstollan
2013-01-02 03:22

Skadade kort.

Är irriterad till max!

Min "Jolanda den tredje" lek har så konstiga kort, de är inte lika bra ihopklistrade eller vad jag skall kalla det som de "vanliga" tarotlekarna är.
Så gott som varje gång jag använder korten så är det ett eller flera kort som delar på sig, värst är ju hörnen men även mitt på kanterna kan det släppa. 
Hittills har jag klarat korten så att de inte blivit av med någon del av bilden.

Jag har två olika lekar en grå och en med blå kant på, de är inköpta med 7 års mellanrum, men är lika dant konstruerade med dessa tunna dåligt ihopfogade kort! Den första inköpt 2001 och den andra 2008, de har varit sådana här från första början!

Jag är väldigt försiktig med mina kort, så jag blandar dem även försiktigt, men nu är jag trött på att behöva klistra ihop kort varje gång jag använt dem.
För tillfället använder jag "Karlssons klister", vilket gör att jag måste vänta med att använda korten ett bra tag efter att jag limmat ihop dem.

Jag har inte kunnat använda korten så mycket som jag velat p g av detta problemet, men nu har jag valt denna leken att arbeta med under 2013 och då vill jag ju att den skall gå att använda varje dag!

Är det någon annan som har samma problem med sin "Jolanda", eller med någon annan lek?
Förslag på bättre klister? Eller annat, som gör att korten håller ihop?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Skogshumblan
2013-01-02 07:08
#1

Jag tycker du ska kontakta tillverkaren och återförsäljaren för så dåligt ska de inte hålla! Laminera är mitt enda ord ditt problem :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

fridelfina
2013-01-02 21:58
#2

Jag tycker mina är svåra att blanda, jag får liksom "slänga ner några kort i taget i mottagarhanden", kan inte trycka ner dem som man gör med vanliga spelkort. Men jag vet inte om jag tycker att det är just Jolandas, utan även på mina andra lekar. Jag har fått för mig att det beror på att jag har små händer och korten är stora… I bland när jag inte orkar "slänga ner" kör jag sån där traditionell "korthajs"blandning med halva leken i vardera handen och … Fy vad det var svårt att beskriva hur man blandar korten Tungan ute

Svar: nej mina Jolanda har inte delat på sig speciellt värre än andra… Flört

 
 

Tarotstollan
2013-01-02 23:09
#3

Humblan det är försent att kontakta några säljare osv, kommer inte ens ihåg från vilken bokklubb jag köpte dem. Det är ju redan 11 år sedan jag köpte den äldsta och ca 4 år sedan den senaste.
Jag har försökt att kolla de korten som nu finns till salu, det verkar som om de är lika dana som de äldre. Antagligen har de slutat att trycka nya lekar och det finns bara de gamla kvar.
Har förstått att de kan vara svåra att få tag på, i alla fall för de som bor utomlands.

Fridelfina jag förstår hur du blandar, jag gör likadant. Så är det bara om leken är helt ny och jag inte hunnit använda den så mycket. Den behöver "slipas" ner lite innan det går lättare att blanda. Korthajsgrejen har jag aldrig kunnat lära mig, försökte förut med gamla kortlekar men jag fick aldrig till den rätta knycken!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
2013-01-03 07:31
#4

Äsh då, ja då är det definitivt inget att vända sig dit nä… Men det där med stor lek och små händer känner jag igen. :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Tarotstollan
2013-03-10 04:09
#5

Upptäckte nu när jag fick byta till min andra Jolanda lek (p.g. av att ett kort saknades) att den andra leken har mycket bättre kort än den första.
Det är helt underbart att slippa klistra kort och vara rädd att de skall bli skadade så fort jag använder dem.
Första leken var tryckt utomlands och den andra här i Sverige. Kanske var det så att de upptäckte att första tryckningen inte var bra och sen bytte tryckeri. Den känns som vilken vanlig tarotlek som helst nu. 🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
2013-03-10 08:53
#6

Så bra! :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
avon
2013-03-10 09:41
#7

Vad bra! Annars vet jag de som har laminerat sina kort, men det känns som en jobbig process med 78 kort som dessutom kan bli kostsam.

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Upp till toppen
Annons: