Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 2306 ggr
Spejan
2012-11-29 13:13

Hur har ni lärt er?

Hej. jag undrar om ni vill berätta hur ni har lärt er att tolka tarotkorten.

Jag är Nybörjare och har gjort så här:

Jag drog ett kort om dagen i några dagar, googlade runt på vad de kunde betyda och sen skrivit ner vad som hänt under dagen.

De kändes för svårt att göra så.

Har sen tränat på mina vänner och de har gått bra men de har tagit en väldans tid. Jag har lagt en stjärna och googlat runt efter svaret på varje kort. De jag har fått fram har stämt mycket bra. Och mina vänner kallar mig nu för spåtanten ;)

Men de är för svårt. Vill lära mig korten innan jag lägger ut dom så att säga.

Jag har testat ta zeldas kursbrev för att lära mig, men alla kort betyder så mycket så de känns omöjligt att lära sig allt.

Tog sen och betalade 500kr för zeldas tarotskola, har precis fått den på mejl men de känns också för svårt.

Hennes skola går till så att man ska lära sig 1-2 kort om dagen genom att titta på kortet och själv få fram vad de betyder. 
Visst de kanske går, men sen ska man ställa egna frågor till varje kort. Varför ska jag det och hur lär jag mig genom att ställa frågor till varje kort. Är de inte meningen att man ska få fram ett svar och inte frågor?
Vad är det för slags frågor jag ska ställa tror ni?

Jag känner att jag behöver ett enklare sätt att lära mig. Så hur har ni lärt er? Beskriv gärna exakt hur ni gjort steg för steg.

Där jag bor så finns inga tarotkurser. Så jag behöver lära mig på distans hemma.

Annons:
Elena-Maria
2012-11-29 16:21
#1

Jag gillar Ylva Trollstiernas bok Tarot - steg för steg. Finns på adlibris för 129 kr och bokus för 126 kr. Du är även välkommen att "sno" min nyckel som finns på min blogg, den hittar du här. Den använde jag när jag började med tarot för en himla massa år sedan.

Fred och god växt!

[Ravenna]
2012-11-29 18:38
#2

#0 För det första; har du bråttom med att lära dig, varför i såna fall? :-)

Om det känns som att det är bråttom av någon anledning, så kanske du ska tänka på att det kan göra att det känns svårt att lära sig Tarot eftersom du vill lära dig allt på en gång och det går ju inte.

En sak i taget, ett steg i taget. Tålamod, tålamod. Otålighet och brist på tålamod gör att du stänger av din förmåga att lyssna och lära på djupet. Så tänk på det.

Jag har lärt mig Tarot genom åren på flera sätt och det ena har byggt på det andra så att jag skaffat min egen kunskapsbank, har jag märkt i efterhand.

Jag har lärt mig om Tarot genom att delta i en medial cirkel. Sen har jag suttit många gånger med vänner och lagt kort och tolkat förutsättningslöst och även suttit mycket med korten själv och läst om dem, känt in dem, tittat och reflekterat osv.

Sen har jag gått en kurs i häxkonst och magi och i den fanns en slags "minikurs i tarot". En sak med Tarot är att det är uppbyggt efter pentagrammet som symboliserar de fem elementen: luft, eld, vatten, jord och ande. Så ett tips för dig är att du lär dig om elementen, för det har du stor nytta av när du tolkar korten.

Jag har också läst böcker som är bra och följande kan jag rekommendera:

"Tarot - Själens spegel" av Gerd Ziegler och "Levande symboler" - av Marie-Louise Cronstedt.

Spejan
2012-11-29 19:07
#3

Tack för tips.

Jag har absolut inte bråttom. Jag saknar en möjlig väg att lära mig. De är det enda jag behövde tips om.

Om de så tar hela mitt liv innan jag kan allt så gör de inget. Men som de är nu så lär jag mig ingenting för jag vet inte hur jag ska träna om du förstår.

Jag vill ha mål och olika vägar att gå för att jag ska kunna lära mig nåt.

Ang Zeldas kurs så är den säkert bra, jag har bara väldigt svårt att förstå instruktioner. Hade samma problem i skolan. Kunde plugga när jag förstod vad jag skulle göra inte annars. Så jag förstår inte vad jag ska göra i kursen.

Tarotstollan
2012-11-29 19:51
#4

Jag började med att köpa en massa olika tarotleker och även böcker. Läste och tittade på korten, jämförde olika lekars kort med varandra. Gick sen två tarotkurser som i stort sa att bara fortsätt att studera korten och se vad du ser i dem.

Ta kort för kort och använd en egen anteckningsbok där du skriver upp vad du ser och får till dig. Den har du användning för sen när du undrar över något kort.

Att lära sig korten utantill är ingen idé, dels avgör situationen vad korten skall visa dig, och dessutom visar ju olika lekar olika bilder för samma kort, och då stämmer inte den tolkningen som du kanske lärt dig. Sviterna och numerologin ger en bra grund att stå på.

Jag har själv hållit på med korten i ca 5 år och jag är fortfarande nybörjare anser jag. Vissa kort klarar jag att tolka direkt och andra måste jag titta i böcker efter hjälp med.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Ravenna]
2012-11-29 20:05
#5

#3 Spejan, då missförstod jag och ber om ursäkt för det. :-)

Perdhra
2012-11-29 22:14
#6

Jag är självlärd, köpte en lek och började fråga om allt möjligt och tittade i tolkningsnyckeln som följde med vad korten betyder. Efter hand kunde jag själv lägga i tolkningar i korten och se förstå hur korten talade till mig. Det enda jag lärde liggande utantill i början var vilka element som var knutna till sviterna, i övrigt fick restenkomma efter hand. Innan jag började med Tarot hade jag provat vänliga spelkort, iching mm så jag hade väl kanske en tränad i intuition redan (knasigt uttryck men ni förstår).

Annons:
livia11
2012-11-30 18:11
#7

I början använde jag mig utav handboken hela tiden som ingick i Tarot leken, sen började tänka mera hur jag tyckte det passa in i min livssituation osv. Kände dock att jag inte hade tillräckligt med kunskap så jag lånade lite olika böcker läste på nätet. Sen tog jag mig tid att sitta och granska varje kort känna in hur jag kände för korten och skriva ner det.

Det viktigaste tror jag är att man själv känner att man förstår vad korten symboliserar i samanhanget än exakt vad det står i boken.

Men samtidigt kan det vara bra att ha som stöd när man ibland känner sig osäker:)

tarotlasse
2012-12-02 19:40
#8

Jag köpte min första tarotlek på grund av att en av mina  favorit konstnärer gjort bilderna till denna tarotlek.

Inte för att använda den i sådan bemärkelse för sia och sann drömmar osv  hade jag ju ändå det behöver man ingen tarotlek till.

Det är bara att lyssna på sitt eget inre för att få svaret.

Visst hade jag fuskat lite med denna tarotlek för egen del och för bekanta men inte så att jag kunde korten precis elelr visste vad de betyde.

Men så hade en välkänd och populär tarotläggare i Skåne en föreläsning om tarotkorten på en medial förening i stan.

Så jag gick dit och lyssnade på henne och det var väldigt intresant och jag såg ett helt annat sätt hur man kunde använda sig av spådoms tekniken  med hjälp av korten.

När föreläsningen var slut så samalades alla runt denna tarotläggare och pratade med henne.

Jag tog på mig jackan och gick därifrån men hejdades av ngn som tog mig i armen.

Det var denna tarotläggare som gav mig en lapp med hennes tele nr och bad mig ringa henne dagen därpå.

Hon gick rakt in i mitt hjärta med en gång så visst jag ringde dagen därpå där hon sa att om jag ville lära mig tarotkorten så kunde jag få gå i lära hos henne,

Så det blev så och det dröjde inte många veckor innan hon skickade kunder till mig så allt hände otroligt snabbt,

Men det tog 3 år innan jag började ta betalt för tarotläggningarna men det berodde på att jag blev utnyttjad och folk ringde dygnet runt för hjälp.

När folk blev förbannade för att man inte vill lägga kort kl 04:00 på morgonen eller att man blev utskälld för att man tagit en snaps till sillen på påskafton.

När jag började ta betalt slutade folk ringa mitt i nätterna jag blev inte utskälld för att inte vilja lägga kort en helgdag.

Har fortfarande svårt att förstå  varför folk har så dålig förståelse för ngn som arbetar med det på hobby nivå mot när man har det som yrke.

För  det var en så märkbar skillnad då jag började ta betalt.

Nu har jag lagt kort proffesionellt i  över 15 år.

Lasse

Spejan
2012-12-02 20:58
#9

Åh tack vad intressant o höra :)

Upp till toppen
Annons: