Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 1057 ggr
Tarotstollan
2012-10-01 05:09

Sortera korten?

Om du sorterar dina kort i ordning någongång, har du något särskilt sätt att lägga dem på?

Jag har alltid sorterat mina: Stora Arkanan och sen i alfabetisk ordning: Bägare, Mynt, Stavar och Svärd.

Fast en del  "säger" att det är bättre att lägga dem i en annan ordning: Stavar (våren), Bägare (sommaren), Mynt (höst) och Svärd (vinter).

I praktiken spelar det ju ingen roll hur man gör, jag bara funderar på vilket som egentligen är mest praktiskt?

Några tankar och ideér?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Skogshumblan
2012-10-01 06:12
#1

Jag sorterar så gott som alltid mina kort. Först stora Arkannan i ordning och sen var svit för sig. Vilken ordning sviterna kommer i brukar variera, jag känner efter hur leken vill ligga, men oftast är det varannan hård och varannan mjuk med en hård underst. Hårda är Svärs och stavar. Fråga inte varför det är så för det kan jag inre svara på, det är bara något jag fått för mig…

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

tarotlasse
2012-10-01 10:29
#2

Jag gör precis som skogshumblan sorterar stora arkanan först och sedan var svit för sig och i vilken ordnings följd är olika gång för gång och har ingen betydelse alls.

Lasse

[C Stark]
2012-10-01 12:36
#3

Varför sorterar ni? Förvånad

Jag sorterar aldrig. Händer att jag lägger dom rättvända innan jag gör en ny avläsning ibland, men aldrig annars.

Glad

Jina.
2012-10-01 12:45
#4

Jag sorterar heller inte. Jag trivs bäst när de är osorterade. Men däremot ser jag till att korten ligger rättvända.

Glad

www.mediumjina.se

tarotlasse
2012-10-01 13:16
#5

ja varför jag sorterar korten   då och då beror på att då vet jag att alla korten finns i leken så inget kort har försvunnit efter hand.

Samtidigt blir det en renings process att man renar leken o nollställer leken till ursprunget.

Men själva reningen ser jag inte som så viktig  korten fungerar precis lika bra oavsett om man renar den eller inte.

Jag fick själv en gång i tiden lära mig att rena leken på detta sätt att sortera korten för att återställa leken till noll. Men även föt att hålla kolla på så att inget kort har försvunnit när man använt leken ett tag.

Lasse

[C Stark]
2012-10-01 14:21
#6

Hmm… det är ungefär min tanke mär jag lägger dom rättvänt. Inget måte alls, men när jag gjort flera avläsningar med samma lek till olika personer så vill jag liksom "börja om från noll".
Glad

Annons:
[Ravenna]
2012-10-01 15:46
#7

Jag sorterar aldrig mina kort, vill ha dem blandade. Renar dem gör jag efter varje gång jag använt dem för en klient och har det gått en tid tills nästa gång, så gör jag en ny rening/förberedelse. Ofta räcker det med att "lufta" dem genom att blanda om dem, men jag använder också Salvia vid behov.

Tarotstollan, du skrev: "Stavar (våren), Bägare (sommaren), Mynt (höst) och Svärd (vinter)."

Jag säger inte att det är fel, men jag ser det lite annorlunda.. :-)

Såhär:

Svärd (våren), Stavar (sommaren), Bägare (höst), Mynt/Pentagram (vintern).

Kan förklara mer varför, om du skulle vilja, säg till i såna fall.

Tarotstollan
2012-10-01 21:32
#8

Om jag har använt en lek ett tag och sen lägger undan den, gör jag som Lasse skriver jag sorterar för att kolla att alla kort är med. Så länge jag har dem framme ligger de osorterade.

# 7. Vet att det finns lite olika tolkningar på just det, men det var så jag lärde mig och även sett på andra ställen. Fast det är alltid kul att höra om något nytt! Glad

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
2012-10-02 06:16
#9

Huruvida man sorterar eller ej är en personlig smaksak tror jag. När jag började med Tarot sorterade jag inte men efter en tid märkte jag att det kändes bättre och rätt för mig att sortera efter var avslutad gång. Jag upplever att leken och jag själv känns mer i balans om allt ligger i " rätt ordning". Skulle en lek bli liggande osorterad får den ligga rättsorterad en stund innan jag använder den. Jag vet att allt detta sitter i mitt huvud och att det kanske inte alls påverkar vare sig vilka kort som kommer fram eller tolkningen men någonstans behöver mitt stjärnteckens ordningssinne få komma fram;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
2012-10-02 13:41
#10

Jag sorterar korten emellanåt, har inga särskilda regler för när utan går på känn. Fick en tanke nu om att jag sorterar när jag gjort en läggning som gick på djupet, en sån där som man får ut riktigt mycket av… särskilt om det är för andra. Jag lägger Stora arkanan - stavar - mynt - bägare - svärd. Cool


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: