Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 2928 ggr
Tarotstollan
10/1/12, 4:45 AM

Kort 10 Hjulet?

Jag trodde att jag redan frågat detta om kort 10, men jag har sökt högt och lågt och inte hittat länken, så ursäkta om det redan finns någonstans där jag inte hittar era svar på frågan!

Kort 10 är väl ett av de kort som har flest namn, skulle jag tro?! Hjulet, Lyckohjulet, Livshjulet, Ödeshjulet, Ödets hjul, Evighetshjulet och Önskehjulet mm

Kortet har ju sin grundmening, men bryr ni er om vad det står för ett namn på kortet eller tolkat ni bara rakt av?

 Jag tittar ju alltid noga på bilden och tolkar det jag ser, men just detta kort blir jag "störd" av på grund av namnen!
För mig är det stor skillnad på Ödeshjulet som låter mörkt och dystert, och på Lyckohjulet som endast lovar allt positivt med sitt namn!

Hur känner ni för detta kort?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Skogshumblan
10/1/12, 6:21 AM
#1

Förstår att sådant som olika namn, kort som inte har sitt " vanliga" nr i leken etc kan störa. Jag tror, så här på rak arm, att jag skulle gå på kortets grundbetydelse och så som du gör & jag gör när jag tolkar kort; titta på kortet och tolka utifrån färger, numerologi och det som kommer till mig. Namn kan variera i lekar så man kanske får jobba bort det?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
10/1/12, 2:33 PM
#2

Ödeshjulet känns mer som karma för mig, att så här SKA det vara på grund av vissa orsaker. Lyckohjulet, då blir det mer som tjohoo, jag vann på lotteri! Obestämd Jag föredrar det första även om jag tar in det andra också, ungefär "nu är jag på rätt plats vid rätt tidpunkt och allt är precis som det ska vara".


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Ravenna]
10/1/12, 3:53 PM
#3

Kan också hålla med om att "Ödeshjulet" och "Lyckohjulet" ger olika associationer..och att det kan vara trixigt att tolka om man fastnar i benämningarna för mycket.

Kortet kan för mig också innebära, lite som du var inne på amandla, att jag är där jag ska vara, men också att det innebär att det just nu inte finns något speciellt jag kan/ska eller ens bör göra åt en situation. Bara att ha tillit till processen och att det som sker är utifrån en större bild än jag kanske just nu har tillgång till.

Hej förresten alla! :-)

Amandla
10/1/12, 3:59 PM
#4

Hej Ravenna! Jo precis, du får med det där som jag inte iddes skriva Oskyldig


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Ravenna]
10/1/12, 4:09 PM
#5

Skrattande

Pagan
10/1/12, 8:02 PM
#6

Ja det kan ge olika accossiationer Stollan, helt klart.  I min Gudinne lek representeras hjulet av Arianrhod, Gudinna över Ödet. Bland kelterna av Wales, var hon en Gudinna över inkarnation och  menade att vi är alla en avbild av gud. På kortet ser man henne svinga hjulet i full fart och eftersom det är ett väldigt böljande landskap så känner man att hjulet inte alltid är så följsamt, det flyter med en bit och sedan kan det mycket väl rulla tillbaka - så både med och motgång finns här. Men det är ju så livet är, vi kan inte styra över riktigt allt - men vi kan välja riktningen och styra så gott vi kan

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Skogshumblan
10/1/12, 9:25 PM
#7

På min renaissancelek finns stora arkannans alla motiv med på hjulet, det gillar jag! Gillar f.ö amandlas och Ravennas tankar. Känns som något jag helt kan stå bakom

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: