Annons:
Etikettermeditationavslappning
Läst 3641 ggr
Tarotstollan
8/18/12, 6:07 AM

Om meditation.

Jag har lite frågor om det här med meditation. Hoppas att ni vill svara på dem och vill ni inte så förstår jag, det kan ju bli lite för personligt.

1. Hur länge har du mediterat om du gör det?
2. Vad var det som fick dig att börja?
3. Har du märkt någon skillnad på dig själv och hur du upplever livet nu, jämfört hur det var innan du började meditera?
4. Har du gjort något längre uppehåll i dina meditationer?
5. I så fall, hur kändes det att börja igen eller har du inte börjat ännu?
6. Har du haft någon känsla av "tvång" att meditera när du inte gjort det på länge?
7. Hur ofta mediterar du?
8. Hur länge brukar du sitta eller ligga?

Själv är det så här för mig:
1. Jag började 1 Maj 2008. Valde det datumet för att jag skulle komma ihåg det. Varför? Ingen aning!
2. En kusin pratade ofta om det här med meditation, hon föreslog att jag skulle testa det eftersom jag är så rastlös och mådde dåligt. Hon hade nog pratat om detta i minst fem år innan jag började.
3. Kan tyvärr inte säga att jag märkt någon större skillnad, eftersom….
4. Jag har inte mediterat sen i november förra året, och det var väldigt sporadiskt under hela förra året innan då också. I bästa fall blev det 1-3 gånger i månaden.
5-6. Jag har inte börjat igen ännu, men går med denna känslan nästan hela tiden "att nu får du ( fula ord) köra igång någon gång, tiden går!"
Vet inte vad denna känslan kommer ifrån, för jag har inte pratat med någon om detta, innan nu!
Går nästan varje dag och tänker att i kväll skall jag börja igen, men det blir inte så, det är precis som att jag medvetet blir hindrad att sätta mig, för det är alltid något som kommer ivägen! Och det här med tiden, vad?
7. När det var som bäst kunde det bli 2-5 gånger i veckan.
8. Eftersom min nacke hindrar mig att sitta still i längre stunder blev det nästan aldrig längre än max 30 min. För det mesta i 20 min. Testade att ligga ner flera gånger, antingen somnade jag eller också blev meditationen förstörd eftersom jag fick koncentrera mig på att hålla mig vaken.

Vad tror ni om denna känslan jag har?
Är det bara ren lathet att jag inte börjar fast jag vill, eller är det någon annan som känt lika dant?
Är det något annat ni skulle vilja lägga till som jag kanske behöver veta?

Det blev "lite" långt det här men hoppas att ni orkar läsa och svara, för jag har tänkt länge på detta om jag skulle våga skriva och fråga er!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Pagan
8/18/12, 1:45 PM
#1
  1. Hur länge har du mediterat om du gör det?

Till och från i flera år.

2. Vad var det som fick dig att börja?

Kändes som ett behov av att sluta älta och lägga märke till hur tankarna gick. Disciplinera tankarna helt enkelt.

3. Har du märkt någon skillnad på dig själv och hur du upplever livet nu, jämfört hur det var innan du började meditera?

Lättare att fokusera på nuet och bli mer positiv, lättare att styra mina tankar åt rätt håll

4. Har du gjort något längre uppehåll i dina meditationer?

Mediterar ganska regelbundet men har jag gjort ett uppehåll så är det ingenting jag funderar över

5. I så fall, hur kändes det att börja igen eller har du inte börjat ännu?

6. Har du haft någon känsla av "tvång" att meditera när du inte gjort det på länge?

Nej, har inga känslor av tvång eller dåligt samvete då jag inte mediterar

7. Hur ofta mediterar du?

Olika, ibland flera gånger i veckan, ibland två gånger om dagen, ibland inte alls på 14 dagar

8. Hur länge brukar du sitta eller ligga?

Allt från 5 till 30 minuter ibland längre, kollar inte så noga på klockan.

Jag mediterar för jag tycker att det lugnar ner mina tankar och ger mig ro. Att meditera kan ju vara så många  olika saker. Att sätta sig rakt upp och ner och stilla tankarna, fokusera på andningen, förlora sig med blicken i fjärran, sitta på en klipphäll och bara vara, vandra i skogen och försöka bara vara i det som sker här och nu. Att meditera behöver ju inte vara att sitta på en stol med rak rygg och försöka stilla tankarna. Skulle tycka att det skulle vara skitjobbigt att känna mig stressad av att "det måste göras" Det finns en del vägledda meditationer, de kan vara trivsamma

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Fjäril
8/18/12, 7:12 PM
#2

1. Hur länge har du mediterat om du gör det?
Jag har mediterat några år, mycket mer och regelbundet det sista 1½ året.
2. Vad var det som fick dig att börja?
Min farmor som lämnat jordelivet. Hon kom på besök.
3. Har du märkt någon skillnad på dig själv och hur du upplever livet nu, jämfört hur det var innan du började meditera?
Stor skillnad! Jag mår tio gånger bättre när jag mediterar. Kropp och sinne är lyckligt.
4. Har du gjort något längre uppehåll i dina meditationer?
Nej, jag försöker göra det minst varannan dag
5. I så fall, hur kändes det att börja igen eller har du inte börjat ännu?
6. Har du haft någon känsla av "tvång" att meditera när du inte gjort det på länge?
Njaaa, ibland så får jag små puffar (om det varit för mycket annat runtomkring) av mina vägledare. Då tar jag mig i kragen Flört
7. Hur ofta mediterar du?
Varannan dag
**8. Hur länge brukar du sitta eller ligga?
**Det varierar. Ibland korta stunder, ibland upp mot en timma. Ofta passar jag på att ta kontakt med mina vägledare (istället för att meditera).

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
8/18/12, 7:14 PM
#3

Dubbelpost Flört

Sajtvärd på Övernaturligt

Tarotstollan
8/18/12, 11:14 PM
#4

Tack för att ni svarat, det är intressant att se hur ni gör och tänker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

ina3
8/19/12, 8:53 AM
#5

1. Till och från i ett par år

2. Längtan efter att få lugn och ro i själen, stress och en kall värld fick mig att längta till annat så jag öbrjade meditera

3. Ja, jag vet instinktivt att det är bara jag som kan lugna ner hjulet som snurrar

4. Ja

5. Att jag nu är redo fullt ut att kunna slappna av i meditationen och nå dit jag vill

6. Nja, mer att jag märker att jag själv inte mår bra när jag inte gör det

7. Några gånger i veckan

8 Det varierar

~ Medarbetare på Tarot ~

Fjäril
8/19/12, 10:56 AM
#6

#4

Tack själv Glad

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Upp till toppen
Annons: