Annons:
Etikettandlighet-livsåskådning
Läst 2356 ggr
Skogshumblan
2012-08-11 21:35

Gud, universum eller vad säger du?

Tror du på en högre makt och vad benämner du den isåfall?

Är det den kristna Guden, hinduismens gudar, våra gamla asar eller kanske något annat?

Skriv gärna och berätta.Glad

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Skogshumblan
2012-08-11 21:39
#1

Jag fick ta "annat för jag är ärligt talat i en brytpunkt och känner mig inte färdig eller bekväm med något av de alternativ jag har….

Länge var Gud så förknippat med kristendomen som jag ju lämnat så det gick inte. Universum kändes då mer rätt men nu känns det för abstrakt och intetsägande…

För mig är det självklart att det finns någon högre makt men vad jag ska kalla den är mer diffust.

Jag tror inte det finns flera gudar eller så. Tror det finns en högre makt som använder änglar och själar som väljer att stå till vårt förfogande eller tjänst.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Jessica Holländare
2012-08-11 21:57
#2

Jag tror absolut inte ett dugg på Gud. Det stämmer inte med min hjärna. Men jag tror på ödet, allt har en orsak. Glad Men man bestämmer själv sitt öde…


Pagan
2012-08-11 22:09
#3

Det är synd att ordet GUD är så förknippat med diverse regler och förbud, straff och helvete. Finns ju inte en GUD som straffar, skulle han vara först den gode sedan den onde då. Om vi inte gör så som GUD förespråkar så dör vi i helvetes elden, löjligt! vi är alla GUD. Men för att undvika missförstånd så säger jag UNIVERSUM för det är samma sak. Vi är alla en del av UNIVERSUM och således är vi alla ett. Som häxa eller vad man nu ska benämna vad jag är/står för/tror på/ jag också väldigt intresserad av de gamla sätten att tänka, styra, odla och spå och därför blir ju asarna (krigsgudar)eller rättare sagt vanerna(gudinnor) en intressant aspekt.Synsättet har ju format oss. Tänker vi olka tidsåldrar så old age och nu har new age så finns ju ett stort brett spektrum att välja och vraka bland. Vi styr alla vårt liv, det gäller egentligen att lära känna oss själva och lära oss hur vi fungerar för att få allt att fungera. Inte det lättaste här i denna värld.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2012-08-11 22:11
#4

Pagan, ja det är ju så laddat det här med Gud…

Gillar verkligen din trosförklaring, jättespännande och mycket att suga på!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2012-08-11 22:23
#5

Har just läst Nostrodamus profetior för 511 gången, där har du en spännande tanke, hur i hela friden lyckades han förutspå så klockrent. Jag menar, då fanns ju inte ens ett frö till flygmaskinen, världskrig, hitler mm Han måste fått sin information från världsalltet, Universum, stått i god kontakt med alltet. han förutsåg sin död in i minsta detalj, häxförföljelserna  mm mm mm Jag menar att han måste verkligen ha lärt sig förmågan att åsido se sig själv. Snubben levde 1503 - 1566 - han var matematiker, astrolog och läkare men på nåt sätt så……..det är magi! Om det ska förklaras på nåt sätt så måste det ju vara att vi alla kan se samma sak, men saknar just nu kunskapen. Eller hur? Hans verser är outstanding, han lyckades formulera det omöjliga, sånt han aldrig sett, ens kunnat fantisera om, men likväl i hans böcker så står det svart på vitt vad han förmedlade. Han var budbäraren. Kraftfullt verktyg för nån!? eller nåt?!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2012-08-11 22:33
#6

Pagan, återigen så spännande det du skriver. Får nog ta och läsa den där snubbens rader.Flört

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Pagan
2012-08-11 22:46
#7

ja gör det, snubben var grymSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

PiganX
2012-08-12 01:25
#8

Åh, det här var en otroligt komplicerad fråga jag diskuterade mycket med en kompis på behandlingshemmet. Och hon förstod precis hur jag menade, trots mina luddiga förklaringar. Hoppas ni också gör det..

Min tro, min "Gud" består av en hel del olika saker. Man kan se det som vårt solsystem, med solen i mitten och planeter som cirkulrerar omkring. Jag är solen, och alla dessa små planeter är olika saker jag tror på, som kanske kommer ur olika kulturer, religioner osv. Och tillsammans bildar de solsystemet (min tro). Förstår ni? Glad

Jag tror även på Karma, att man får tillbaks vad man ger, på ett eller annat sätt. Och på sätt och vis är väl det en högre makt, för mig. Karma tvekar jag inte alls på, inte det minsta.

Haha, hoppas ni förstått något av mitt svammel Skrattande

Tarotstollan
2012-08-12 02:38
#9

Jag valde annat. Tror på själens återfödelse och att vi till slut blir ett med Alltet, Universum, Stora Ljuset, Gud eller vad vi väljer att kalla det.

När folk pratar om att gå till kyrkan för att be  ( i tv alltså) osv, tänker jag alltid varför går de inte till skogen eller till närmaste äng, park eller liknande. Där skulle jag känna mig närmre "alltet" i alla fall. Jag tycker om att gå till kyrkor och titta, känner lugn och ro där också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

plutopellis
2012-08-12 09:35
#10

Jag valde annat för jag tror att det finns något men jag har inget namn på det :)

Skogshumblan
2012-08-12 10:31
#11

Felicia och Stollan så fint ni beskriver er tro, känner igen mig i era tankar. Karma & Dharma tror jag också på och i naturen känner jag mig som bäst levande :) Pellis, nä det är ju det. Heter det något? Varför berättar "hen" inte sitt namn för? ;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ruzicka
2012-08-12 10:33
#12

Mycket intressant fråga! Jag har faktiskt ofta funderat på vad folk som använder Tarot har för religion/trosuppfattning. Det var väldigt spännande att läsa era svar, framförallt eftersom alla svarar olika. Skrattande

Själv tror jag inte på någonting, och valde således alternativ 4. Jag var orubblig ateist tidigare, men har långsamt flytit över till agnosticismen och känner mig rätt bekväm här. Allvarligt talat, och jag hoppas på att jag inte förolämpar någon här, så känner jag att det kan kvitta helt om det finns någon Gud eller inte. Jag har aldrig upplevt att någon Gud eller högre makt har hjälpt mig/hört mig/intresserat sig för mig. Jag kan tänka mig att om det finns en Gud/universum/högre makt så är den ändå inte intresserad av mig som individ utan snarare det stora hela (om ens något alls). Därmed ser jag ingen poäng att vända sig till den i något sammanhang alls. Den sköter sitt och jag sköter mitt. Är ni med på hur jag menar? Glad

Men jag är ju fortfarande mycket ung, så jag skriver inget i sten än. Oddsen är rätt stora att jag ändrar trosuppfattning ett par gånger innan jag blir bekväm i vad jag tror på. Glad

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Elpida
2012-08-12 11:03
#13

Jag kallar det också universum, det där härliga världsalltet som vi alla är del av.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
Fjäril
2012-08-12 19:59
#14

Jag svarade universum, men jag tror på Gud också - och att vi alla är i ett så att säga. Glad

Sajtvärd på Övernaturligt

Skogshumblan
2012-08-12 20:52
#15

Så fint ni skriver om er tro. Ja vi är alla Ett;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2012-08-12 21:08
#16

Ja du Ruz, jag kan säga att jag ändrat mig ett antal gånger genom åren. Har försökt klämma in mig i fack i mina tidiga tonår för jag sökte och trodde att Nu hade jag funnit svaren, tills jag upptäckte att det var ytterligare ett sätt att forma människan på olika sätt. Att vara oliktänkande i dessa sammanhang kan var himla svårt. När man ser att "alla andra" tycker och tror på det, men jag inte känner mig bekväm. Kan vara jobbigt att stiga åt sidan och hitta en annan väg då alla man umgås med finns där.

Innan Internet var det ganska svårt att söka information om olika sätt att "tro". Nu finns det så mycket att välja bland att även det blir svårt, för det finns ju så många inriktningar och fackindelningar. Jag vet inte hur en ung människa i dag ska ta vägen för att finna de svar de söker, för det finns helt enkelt för mycket! Men det som är bra med NU är att allt är mer ok, det finns inte samma rätt & fel, man får lov på ett annat sätt att vara en sökare. Jag är fortfarande en sökare, det tror jag vi är allihop på olika sätt. Bara man själv känner att det är rätt så är det ju egentligen huvudsaken, du skadar ingen på vägen och ditt uppsåt är gott. Att vara nyfiken håller en på banan.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ruzicka
2012-08-12 23:23
#17

Egentligen gör det väl inte så mycket om man kan hitta information på internet eller inte.. tro är ju just det - tro. Inte kunskap, inte vetskap. Tro.

Jag minns att jag hade en mycket livlig diskussion med farmor om tro. Hon hävdade att hon var mycket mer kunnig än mig inom området tro, eftersom hon minsann hade gått i söndagsskola och hade studerat bibeln in i minsta detalj. Jag sade emot och hävdade att man omöjligt kan vara kunnig inom tro. Man kan kunna bibeln utantill, men det gör en ändå inte kunnig om just själva troendet enligt mig, eftersom det inte finns något att kunna eller veta. Jag fick hela familjen mot mig, farmor, farfar, faster, farbror, mamma och pappa. Däremot var mina två lillebröder på min sida av diskussionen. De ansåg även de att tro är inget man kan läsa sig till. Intressant var det.. vad kan det bero på? Ålder? Erfarenheter? Eller är det en generationsfråga?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Pagan
2012-08-14 20:44
#18

Definitionsfråga kanske? vad är tro? Enligt din farmor så finns det kanske bara en sorts tro och det är den rätta tron. Därav att hon ansåg sig mer kunnig inom området.

Vad jag menade med att finna info på nätet är att då jag ville veta vad ex.vis Wicca var för något så fanns ju ingen sådan litteratur på bilblioteket hemmavid och alla böcker jag fann var på engelska, och av svårläst art, inga poplulär författare direkt det heller, vilket gjorde det svårt för en tonåring som söker. Nu är det lättare för yngre att finna infomation för nu är den mer tillgänglig. Nu kan man både läsa, finna information och möta liksinnade på nätet.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tarotstollan
2012-08-14 21:29
#19

# 11. Vad är Dharma för något?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pagan
2012-08-14 21:36
#20

Lagen om att vara kan man säga, enligt den hinduiska tron, en slags universell sanning/lag där du styr via ditt sätt att vara och tänka. Tillskillnad mot Karma där vi samlar på oss poäng i liv efter liv. enligt Dharma så lever du inte fler gånger. Du har ingen evig själ.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Tarotstollan
2012-08-14 21:52
#21

Tack!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: