Annons:
Etiketttarotlekens-bilder-färger-symboler
Läst 2179 ggr
Tarotstollan
7/17/12, 5:39 AM

En funderare?

Vilket kort i Tarotleken tycker du minst om?

Har du p g av detta kort avstått att köpa leken ( om du haft möjlighet att se detta kort innan)?

Inte vad kortet representerar, utan hur det oftast är avbildat!

Dessa frågor fick jag i går och ärligt talat hade jag inte tänkt på det innan!  Så jag hade lite svårt först att svara på den frågan, men jag sa samma som nu när jag tänkt på det lite mer. Det måste vara: Styrkan!

Varför? 

 Oftast är det avbildat med någon kvinna som "misshandlar" ett lejon på något vis. Har även sett något kort där en man stryper lejonet! Eftersom jag gillar djur, så tycker jag inte om dessa scener. Jag brukar oftast bläddra förbi detta kort väldigt fort! Som "tur"har jag nästan aldrig fått upp det i mina läggningar, för av naturliga orsaker ser jag detta kort som väldigt negativt p g av detta.

Det finns ju lekar som symboliserar Styrkan på ett helt annat sätt och de  bilderna gillar jag ju klart mycket mer!

Och nej, jag har aldrig avstått från att köpa en lek p g av det kortet, mest för att jag alltså inte tänkt på det innan!

Jag kommer ju klart att tänka på det mera nu, men tror inte att det kommer att hindra mig från att köpa en lek om jag vill ha den!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[C Stark]
7/17/12, 7:58 AM
#1

Oj… nej, verkligen inte får jag säga. Jag utgår fråna att alla kort är "goda".
Avstår jag från en lek så har det med hela leken, utformningen eller känslan att göra. Glad

[C Stark]
7/17/12, 8:24 AM
#2

Vad är det för läskig lek du tittat på förresten? Jag har ju styrkan som "mitt eget" kort så jag känner inte alls igen mig i det du skriver…. Flört

Skogshumblan
7/17/12, 8:41 AM
#3

Oj vilken spännande fråga. Har faktiskt funderat på den ett par timmar nu innan jag svarar. Ja har nog inte avstått från att köpa en lek på grund av kortet men jag tycker ofta att " Djävulen" blir avbildat på ett så mörkt och enbart negativt sätt. Har nog inte sett ett Djävulen kort än som jag tycker är ok. Känner även så med "döden". Varför liemannen? Såg en lek här i någon av våra trådar där det var en död man som var en kokong åt en fjäril- så ser jag på döden, en ny fas så som larven går in i från kokongen:) Blev förhoppningsvis tydbart, blev väckt vid fem så jag är lite väl seg i kolan idag….

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
7/17/12, 11:17 AM
#4

Jag har inte funderat så mycket på detta och tror inte jag avstått från att köpa en lek just för att ett visst kort givit mig obehagskänslor. Men rent generellt så tycker jag nog minst om svärdsnian och tian i mina lekar. De ger mig stor olust. Men det säger ju mer om mig som person skulle jag tro.

Jag har ofta fallit för en lek som vid närmare bekantskap haft "nåt" som inte känts bra. Inte alltid lätt att sätta fingret på varför. Kanke därför det tar mig så lång tid att besluta mig för en ny - fast jag egentligen vill ha en massa.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Amandla
7/17/12, 12:58 PM
#5

Ett kort som jag verkligen ogillar skarpt är myntfemman i Thoth. Det kortet får mig att tänka på spindlar… *ryser*

Annars är det väl Djävulenkortet som brukar avbildas på ett negativt sätt, tycker jag. Döden är inte alls lika illa, men det kan vara för att jag känner det positiva i det på ett mycket tydligare sätt.

Ändå tilltalas jag mer av det klassiska sättet att visa Döden och Djävulen än av mer moderna "mjuka" sätt Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Isa56
7/17/12, 5:59 PM
#6

Njaä. Är nog snarare att en del lekar är så skiftande i kortens utformning. Kan älska en del kort och andra gillar jag inte. Spiral gav jag bort av den anledning till en som verkligen uppskattade den.

Fast nu har Viking och jag gillar inte alls myntsviten. Men den är snackesam. så man vänjer sig.

Har nog inget speciellt kort som jag tycker illa om. Ska väl vara att man suckar när svärdsnian och tian dyker upp. Fast jag hittar positiva saker där med ibland. Obestämd

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Annons:
Tarotstollan
7/17/12, 8:54 PM
#7

Spännande och intressant att se vad ni svarade. De flesta av er nämnde de kort som de flesta inte brukar gilla. Vissa var oväntade, men klart att man förstår.

Kortet med mannen som stryper lejonet har jag nog sett inne på Aeclectic för jag har inte den leken själv. Har kollat igenom alla mina Styrkekort och det var inte där. Vet bara att jag tyckte det var fruktansvärt obehagligt att se det.

Var också inne där på A. och tittade lite vad de hade skrivit, bl.a. nämnde en person "den hängde mannen" som hängde i halsen och det blir ju rena lynchningen då! Det håller jag med om, också fruktansvärt obehagligt. Tyvärr tror jag inte personen nämnde vilken lek det var, kunde varit intressant och se det även om det är obehagligt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[C Stark]
7/17/12, 9:39 PM
#8

Märkligt… jag förstår att du inte gillar det kortet isf. Det hade inte jag heller gjort. Undrar just vad det är för knäppskalle som tolkat styrkan så.

Pagan
7/17/12, 9:48 PM
#9

ja i min nya lek är det kortet verkligen kraftfullt och vackert

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ruzicka
7/17/12, 11:21 PM
#10

Jag tror att det är Dark Grimoire du pratar om, stollan, med den hängde mannen. ^^ En av dem jag gärna vill ha. Tungan ute Jag lägger in en länk till kortet här för de som är nyfikna, men klicka inte om ni inte verkligen vill - det är ett rätt obehagligt kort!

Jag har funderat sedan jag först såg den här tråden, och kan inte komma på ett speciellt kort jag inte gillar. Rent generellt har jag svårt för myntsviten, den fastnar helt enkelt inte i någon av mina lekar. Jag känner inget för den. Den dyker aldrig upp när jag lägger, heller.. Oskyldig

Jag kan dock ha svårt för The Lovers ibland. Det är ofta en så passionerad, impulsiv och "röd" kärlek avbildad på det kortet, och det känner jag inte alls att The Lovers står för. Det är, för mig, snarare den utvecklade kärleken med full tillit både till sig själv och till sin partner (oavsett om det handlar om kärlek eller andra relationer). Den "rosa" kärleken. Förstår ni vad jag menar? Fast ännu värre är The Lovers i min Wizards Tarot - där är det minsann inget kärlekspar på kortet. Där har de tenta istället. Tungan ute

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Pagan
7/17/12, 11:36 PM
#11

oj då, ja det finns en massa mellan jord & himmel minsann, har inte vågat klicka på länken änSkäms

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ruzicka
7/17/12, 11:42 PM
#12

Man måste inte klicka, Pagan. Det är bara om man är nyfiken och känner sig bekväm med det. Glad

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Tarotstollan
7/18/12, 12:20 AM
#13

# 10. Ja Ruzicka det kan vara det kortet som h*n menade. Det var ju inget vidare trevligt! Fast att det kortet skall symbolisera " Den hängde mannen", tycker jag är lite konstigt, det hade passat bättre som  "Döden" tycker jag. Dessutom ser det mer ut som självmord tycker jag!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Ruzicka
7/18/12, 12:48 AM
#14

Jag håller med dig där, stollan. Det är lite väl bokstavligt. Och att det ser ut som självmord är ju inte heller vad jag vill av en hanged man. Jag kanske tänker fel, men för mig är the hanged man ett kort som handlar om att man inte har kontrollen själv. Och ett kort som avbildar självmord tyder på att man själv har kontroll över situationen trots allt. Att man tar saken i egna händer. Det låter hemskt att säga så om självmord, men jag tänker utefter leken. Den är ju rätt mörk lek, så man får ta bilderna med en nypa salt för att inte bli överväldigad. I alla fall så håller jag med - det är en mycket konstig skildring av the hanged man.

Men jag tycker mycket om den leken i alla fall. :D

(Hum, skulle inte jag ha gått och lagt mig för ett tag sedan..? =P)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Tarotstollan
7/18/12, 2:05 AM
#15

# 14. Jag har tittat på Dark Grimoire Tarot nere i "shopen", den är mörk och otäck men samtidigt så är den fascinerande. Jag förstår att du gillar den. Vet att de har sålt något ex av den där nere, men de flesta tycker den är för otäck och mörk.

Om det inte var för att det är så många andra lekar före i "kön" som jag vill ha, så kunde jag faktiskt tänka mig att köpa den!Förvånad

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ruzicka
7/18/12, 1:17 PM
#16

Usch ja, jag hör dig! Så många lekar man vill ha.. >.< Jag kommer antagligen aldrig till Dark Grimoire heller, jag vill gärna ha Mary-El och Ghosts and Spirits först. Kanske Transcedental. Kanske Morgan's Tarot. Kanske Thot och Via. Kanske.. Ja, du ser! Jag kommer aldrig komma dit! Tungan ute

Om jag får lov att gå OT lite fort, nu när vi ändå pratar om affärer, hur stor prisskillnad är det mellan affär och köpa över internet på tarotlekar egentligen? Generellt, alltså?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Tarotstollan
7/18/12, 11:34 PM
#17

Generellt är det dyrare att köpa i affär, men där får du i alla fall hålla leken i handen. Då kan du ju känna vibrationer om du är duktig. Jag går bara efter utseende, känner ingenting. Ibland har ju vissa affärer öppna lekar, vissa inte.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
7/19/12, 12:11 AM
#18

Ja alltså det här med lekar…Finns en drös jag skulle kunna ha och bara dreggla på men det ligger liksom inte för mig, jag är så pank att de är bruksföremål typ…Obestämd

Men, det är bara en av mina fyra lekar som jag köpt i affär men alla har haft sitt  eget starka sätt att göra klart för mig att vi , vi hör i hop.

Hahah jag stod inne i butiken och velade  ( vilket är rätt ovanligt) hur länge som helst och den där stackars leken fick vråla rätt länge innan jag fattade.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ruzicka
7/19/12, 12:13 AM
#19

Det kan inte vara lätt att vara tarotlek. Flört

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Pagan
7/19/12, 12:15 AM
#20

Hahaha när det ska gudarna vetaSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Ruzicka
7/19/12, 12:18 AM
#21

Vilken lek var det, förresten, Skogis? ^^ Jag blir så nyfiken! Skrattande

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Upp till toppen
Annons: