Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 2357 ggr
Sötvatten
2012-07-16 17:59

tarot bekantning

Godagens alla gladaa!

Nu är fallet så att jag, alldeles nyligen, köpte min första och egna tarotlek.

Tarot är för mig en rätt ny värld, då jag innan bara har använt mig av vanliga spelkort. Så jag undrar om ni möjligtvis kanske kan hjälpa mig att komma igång.

Kanske lite tips på hur man kan lära känna korten, och förstå etc etck? Glad

Vore otroligt tacksam för c'tydligac' svar, då jag lider av adhd och är rent ut sagt lite trögfattad Flört;

kram på er!

Annons:
Skogshumblan
2012-07-16 18:14
#1

Sötvatten, så kul att du hittat Tarot och välkommen hit.

Först, du är inte dum i huvudet, jag tycker du visar på ett mod som vill och vågar berätta om din funktionsnedsättning och en klokhet som ber oss vara tydliga så vi alla kan hjälpa dig på det sätt du behöver.

Mitt tips är att du  tar din lek och det lilla häfte som kom med, sätt dig ner och titta igenom var kort noga och läs på vad skaparen av just din lek menar att korten ska visa. Vad heter leken? Är nyfiken av mig…

När det gäller sajten här, så  finns det här till vänster en meny med lite olika ämnen du kan klicka i och kika på, så kika runt och se vad du själv fastnar för och hittar, hojta till om du vill ha hjälp eller undrar något.

När du känner dig redo kanske du vill hjälpa till i tarotkedjan och självklart hoppas jag du hänger på när vi kör våra tarotcirklar!

Varmt välkommen som sagt!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ruzicka
2012-07-16 18:15
#2

Hej och välkommen hit!

Vilken lek är det du har köpt? Olika lekar är olika lätta att börja med, men om du har en som talar starkt till dig så kan du sätta dig ner med leken, dra ett kort, och skriv ner vad du känner och vad du tror att kortet betyder. Sedan kan du kolla med den "traditionella" betydelsen (finns härTarot.ifokus, och här är en annan rätt bra länk, tycker jag). Såhär går du igenom hela leken tills du har tittat på alla korten och skrivit något om dem.

Har du en lek som du tycker är lite svårare och där bilderna inte betyder så mycket för dig ännu, så kan du fuska och läsa betydelsen först, och sedan skriva. Flört

Det funkade i alla fall väldigt bra för mig i början. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Amandla
2012-07-16 18:18
#3

Välkommen Sötvatten!

Du kan också ta din lek, dra ett kort och studera bilden, känn efter vad du tycker att det betyder. Sen kan du ta fram häftet som hör ihop med leken och läsa där och jämföra med det du kände. Du kan skriva ner vad du kommer fram till och som stämmer för dig. Arbeta dig igenom leken på det viset.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ruzicka
2012-07-16 18:23
#4

Den här länken kan också vara bra för att få en sorts struktur i det hela. Innan jag läste den (är själv nybörjare) tyckte jag bara att betydelserna var osammanhängande, och satt ofta och funderade på varför just ett kort hade just den betydelsen. Det beror ju på hur man lär sig, vissa kanske inte bryr sig om det, men jag gillar strukturer. Listor och grejor. Tungan ute

Lycka till!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

plutopellis
2012-07-16 18:24
#5

Du har fått många bra tips så jag smyger bara in för att hälsa dig välkommen hit! Hoppas du ska trivas här hos oss :)

Amandla
2012-07-16 18:26
#6

Haha, medan jag skrev så skrev Ruzicka ungefär detsamma! Så blir det när man hänger här, man kopplar liksom upp sig på samma våglängd Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Ruzicka
2012-07-16 18:30
#7

För en gångs skull var jag snabbare än dig, amandla. Flört

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Pagan
2012-07-16 19:54
#8

Ja välkommen hit SötvattenSkrattande

Hoppas du kommer trivas.

Även om du tror att dina frågor redan är ställda tidigare så tveka inte att starta nya trådar. Det finns alltid något nytt i alla frågor som får oss alla att fundera, filura och få fler perspektiv.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
2012-07-16 20:28
#9

Varmt välkommen Sötvatten. Skrattande

ja, du har fått många bra tips redan. Och inga frågor är för dumma.Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

christel70
2012-07-16 21:00
#10

Jag säger som de andra - Varmt välkommen hit och jag hoppas du ska trivas hos oss!Kyss Hoppas att du hittar dina "knep" att lära känna och förstå din tarotlek för det viktigaste är att det känns rätt för dig. Du har fått många bra tips här i tråden som hjälp på traven!

Många kramar från Christel

Medarbetare på Tarot

[Momiji]
2012-07-16 21:05
#11

Har inte direkt några andra tips än dom som redan har tagits upp, men jag ville bara skriva välkommen hit Glad

tarotlasse
2012-07-16 21:16
#12

Välkommen Sötvatten Jag har också ADHD och vårt handikapp med impulsivitet är en enorm fördel när man läser tarotkort och läser av med sin intuition.

Vi med ADHD går oftast på den första tanken som dyker upp i huvudet och det är oftast intuitionen.

Så läs av korten med intuitionen och gå efter den första tanken som dyker upp i huvudet när du tittar på kortet så är du på rätt väg.

Det är det tarotavläsning går ut på att använda intuitionen kortet kan betyda helt olika saker för varje gång du får upp kortet.

Så gå efter den tanken som dyker upp när du tittar på kortet.

I början så kanske man inte får upp så mycket varje gång men ju mer man övar ju mer får man till sig och övar man flitigt så kan man bli riktigt duktig inom en rätt så snar framtid.

Detta är dessutom ett betydligt lättare sätt att lära sig tarotkorten på en att plugga in grundbetydelser som ändå inte stämmer i 90 % av läggningarna. Ingen kan använda sig av ngn annans grund betydelse.

Däremot kan man göra sina egna grundbetydelser genom att som tidigare sagts titta på varje kort var och en och skriva ner vad du ser på kortet och hur du känner dig när du tittar på kortet.

Lasse

Tarotstollan
2012-07-16 22:24
#13

Säger som de andra Välkommen hit.Glad

Vilken lek har du köpt?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Sötvatten
2012-07-17 08:59
#14

Åh vilket otroligt massivt välkomnande jag fick! Tack allihopa! :D Jag kommer, med största säkerhet, att trivas med er! Skogshublan, tack! Dina ord om mitt handikapp, träffade mig rätt i hjärtat. Okej som svar på frågan som de flesta av er ställde; Jag smög in på vattumanens bokhandel och köpte faktiss ett av deras egna lekar. Tänkte att som Nybörjare borde det kanske underlätta om man börjar med en som är hyffsad enkel. Eller, i alla fall enkel enligt mig^^ Det känns lite som att jag faktiss redan kan korten, då jag använder mig av intuitionen. (så som tarotlasse säger, så har jag väldigt lätt för att 'känna' i och med mitt handikapp. Så bokstavskombinationen är ju inte bara en bromskloss, försöker faktiss vända den till min fördel). Dock blir jag otroligt förvirrad när det ibland inte stämmer hyffsat överrens med 'översättningen'. Någon som känt liknande, och kanske kan hjälpa mig få lite fason? (: Tack, verkligen! Ni har gett mig större hjälp (& stöd) än ni tror!

Pagan
2012-07-17 11:10
#15

Jag är fortfarande nyfiken på din lek. Vattumannens egna??Flört

Så kan det verkligen vara - att det som beskriver kortet inte stämmer med din egen känsla av kortet - så gå på hur du instinktivt känner och hur magkänlan är. Skulle du fastna i tolkningen kan du gå till beskrivningen och få lite hjälp, via grundbetydelsen/översättningen.

Jag har nyligen börjat bekanta mig med en ny lek, Universal Goddess Tarot - den är väldigt olik den jag haft mest att göra med tidigare, så varje lek har något nytt att tillföra.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2012-07-17 12:03
#16

Sötvatten, jag har en liten här hemma som är som du och Lasse, en stoooor tillgång i mitt liv och jag hoppas du aldrig mer känner att du är dum i huvudet eller i vägen för någon för då är det inte dig det är fel på. Är man så klok och stark så man vågar säga det så som du gjort här ja då är det andra som har problemen oom de inte kan hantera dig!

Vattumannens egna? Har jag inte sett, vad står det på asken att leken heter?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Sötvatten
2012-07-17 14:51
#17

Hon kommer att ge dig otroligt mycket, kan jag lova! Eller han, förlåt… Det står inget speciellt på saken, bara 'tarot' med stora bokstäver och att den är vattumannen-producerad. Asken är lila, kan jag kanske tillägga också om det hjälper! Förresten! Du nämnde något tidigare om tarotcirklar… Vad innebär det? Lät spännande! :D Kram!

Ruzicka
2012-07-17 15:25
#18

Med "översättningen" tolkar jag att du menar den traditionella betydelsen för korten? Glad Den traditionella betydelsen är egentligen bara som vägledning kan jag tycka. Jag har några kort som inte alls vill betyda det de "borde" betyda. Till och med ett kort som är tänkt att vara positivt men som jag tolkar som det värsta kortet i leken. >.< Korten blir vad du gör dem till, så känner du att de skall betyda något annat än grundbetydelsen så gör de det! ^^

Det är i alla fall min åsikt om det hela. Skrattande

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Skogshumblan
2012-07-17 16:41
#19

Håller med Ruzicka, kloka ord! Tarotcirklar har vi här lite då och då. Vi brukar ha det någon gång i månaden eller så, tanken är att vi ska få göra det vi tycker är kul- lägga och tolka för någon annan. Nu när det är sommar brukar vi inte ha cirklar men framåt hösten!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

tarotlasse
2012-07-17 17:06
#20

Hej sötvatten bli inte frustrerad om det inte slår in i framtiden av det du får till dig.

Det finns ingen i hela världen som kan se vad som sker i framtiden vi kan bara se möjlighterna på vad man kan göra.

Sedan är det alltid personens egna beslut som styr i slutändan.

Får du fram en sak och personen gör tvärtemot så blir resultatet helt annorlunda.

Man kan göra precis tvärtemot vad tarotläggaren sa och då får man ju också helt annat resultat.

Korten är lika gärna en vägledning på att inte hamna i en situation och då göra ett annat val för att få ett annat resultat.

Jag hade vid ett tillfälle en person som frågade om sitt arbete och om ett erbjudande personen fått.

Jag fick framm rättvisan plus en person som satt inlåst. Så jag sa till personen att detta verkar inte riktigt lagligt och kan innebära ett fängelse straff.

Personen blev blek i ansiktet och berättade att det mycket riktigt handlade om organiserad brottslighet.

Men tarotlägningen gjorde att personen drog sig ur denna verksamhet och  flyttade till en annan stad och började ett nytt liv.

Så personen tog ett beslut om att inte följa tolkningen och slapp då ett fängelse straff.

Så inte alltid fel att det inte blir som man såg i korten.

Lasse

Annons:
Ayanna_h
2012-09-04 14:31
#21

Hej sötvatten

Jag har själv Aspergers så mycket av det du skriver känner jag så väl igen. Behöver själv ha klara besked om saker och ting annars så kan det gå lite som det vill gå, som jag bruka säga Flört. Man är aldrig dummare än vad man gör sig, säger dem ju, men jag ´tycker själv att jag kan ha en tendens att vara något trög ibland…

Angående råd till tarotläsningen.

Det är jätte många som har skrivit jätte goda råd om hur du ska göra för att lära känna din lek. Precis som de säger, följ din intuition. Det jag gjorde när jag började var att läsa igenom boken som kom till korten en enda gång sen så sket jag i den. Det finns många bra tarotböcker som skriver förklaringar men samtidigt låter dig själv komma fram till dina egna förklaringar om vad korten gäller. Samtidigt så ska man också vara medveten om, precis som det har skrivits innan, att korten kan ha olika betydelse beroende på vilken situation man befinner sig i. Så egentligen så ska man nog se de olika beskrivningarna som ganska så generella beskrivningar och bara använda dem som grund. Förstår du vad jag menar?

[C Stark]
2012-09-04 23:14
#22

Välkommen hit sötvatten!! Kyss

Jag har också adhd. Min absolut bästa egenskap!! Glad

Sötvatten
2012-09-10 17:19
#23

Tack så mycket allihopa, för att ni dela med er! Jag håller fortfarande på att lära mig korten, men det tar sin lilla tid. Vill ju inte tvinga fram det (; Om ni vet fler knep å annats smått å gott, feel free att lägga till! :D Ååhh, C Stark, vi skulle ju kunna kasta tankar åt varandras håll då ju! ;)

delfinos
2012-09-10 19:09
#24

Visst är det spännande med Tarot? Jag har provat olika Tarot, vissa har fungerat bättre än andra.Men det jag har lärt mig är att det tar tid att lära sig, så ge inte upp, du lär dig med tiden. Hoppas du kommer att trivas här.Glad

[C Stark]
2012-09-10 22:45
#25

#23  Javisst! My door is aways open. Glad

Upp till toppen
Annons: