Annons:
Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 2581 ggr
Ruzicka
2012-07-04 15:52

Mina nya lekar är här!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kära vänner.

Låt mig presentera för er.. *trumvirvel*

Tarot of Metamorphosis och Dream Cards! SkrattandeSkrattandeSkrattande

Jag köpte Dream Cards dagen efter jag begärde pengarna tillbaka från det dumma engelska företaget, eftersom det bara fanns en kvar på Amazons lager. Tarot of Metamorphosis, som jag skulle få väntat på i 4 veckor, hittade jag på "tyska" istället som jag köpte. Så långt tänkte jag inte från början. Säga vad man vill om de jobbiga flerspråkiga kanterna och LWBerna, men här kom det minsann till användning! Och idag kom de! Jag hade förväntat mig i alla fall två dagar till egentligen.

Efter en snabb genomtitt plockade jag fram mina 4 favoriter ur båda lekarna. Rent estetiskt, alltså. Jag har inte ens börjat fundera på hur det skulle gå att tyda med dem.. det blir spännande. Jag fotade i alla fall favoriterna. Ursäkta min gräsliga soffa.

Yay vad glad jag är! :D

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
plutopellis
2012-07-04 16:03
#1

Yey!! Grattis!!

christel70
2012-07-04 16:05
#2

Jaa! De ser ju riktigt trevliga ut!  Hur många kort är det i leken? Eller det är 2 lekar från samma konstnär?

Dream Cards är jag intresserad av hur de fungerar - skriv gärna och berätta!Tungan ute

Medarbetare på Tarot

christel70
2012-07-04 16:06
#3

ah, ser nu när jag läste att det var 2 lekar Skäms

Medarbetare på Tarot

Ruzicka
2012-07-04 16:19
#4

Christel, det är två lekar. Samma konstnär, men annars har de inget med varandra att göra. Dream Cards (till höger på bilden, med blå kanter), har 78 kort men är ändå en orakellek. Korten är numrerade med 1-78 i italiensk alfabetisk ordning. Korten på bilderna är, om det inte syns så tydligt

75 - Skrik

53 - Regn

35 - Hand

17 - Getabock

Och så fortsätter det sådär. ^^ I LWBn står det tre ord om var kort och det ger ju inte så mycket. Men kortet Sand är en scen ur Lille Prinsen, så det borde finnas mer bakom korten än vad som står i LWB. Det vore väl konstigt om han bara har gjort en enda referens i hela leken..? Jag skall titta lite närmare på det. :)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Skogshumblan
2012-07-04 19:11
#5

Men så härligt att läsa! Stort grattis och all lycka till!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ruzicka
2012-07-04 19:39
#6

Tack, plutopellis och humblan!

Jag hann bara sitta lite med dem innan sambon kom hem och det var dags att köpa mat till djuren. Jag började med Tarot of Metamorphosis. De olika sviterna har olika teman. Stavar handlar om natur, bägare om myter, svärd om litteratur och pentagram om teknik. Jag började kolla lite på myterna som tillhörde bägarsviten och det blev plötsligt väldigt mycket lättare att tyda korten efter det. Mycket spännande var det. :) Jag har ju inte så mycket koll på det här med symbolik och myter, gudar och gudinnor, så det är kul att lära sig lite. :)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Skogshumblan
2012-07-04 20:34
#7

Gudars så spännande! Om du vill och har tid får du gärna öva på oss här inneFlört

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2012-07-04 20:57
#8

Grattis Ruzicka, äntligen!!! Fytusan vad roligt. De var ju himla fina båda två.

Tarot of Metamorphosis hamnar nog direkt på min villha lista

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ruzicka
2012-07-04 21:39
#9

Tack Pagan! Ja, jag är så glad. Och det känns så rätt. Här blir det något att jobba med, och något som är helt annorlunda från min jätteenkla nybörjarlek. Men ändå något som inte verkar bli för svårt.

Vi får se om jag vågar det, Skogis. Jag är så rädd att misslyckas att jag ännu nästan bara lägger för mig själv och för sambon. Jag har inget förtroende alls för min intuition och tarotkunskaper. Men det kommer kanske. ^^

Om ni vill kan ni se alla bilder i hela leken här. Det är bara att trycka på pilarna i nedre högra hörnet vid kortet för att komma till nästa. (Jag hoppas att det är okej att länka till sådant?)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Skogshumblan
2012-07-04 21:47
#10

Ruzicka, när du vågar, pm:a mig och jag lovar att du kommer få bra feedback. Jag har en känsla av att du kan mer än du vågar tro dig själv om!Kyss

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[C Stark]
2012-07-04 21:59
#11

Ooohh…. grattis till de nya familjemedlemmarna! Flört

Ruzicka
2012-07-04 22:10
#12

Tack Skogis! Kyss När jag känner mig modig en dag skall jag definitivt höra av mig. :)

Tack CS! Jag skall se till att de blir hemmastadda. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Tarotstollan
2012-07-04 22:30
#13

Grattis, jag tror ni kommer att trivas bra med varandra med tanke på hur du har slitit för att de skulle komma till dig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Jessica Holländare
2012-07-04 22:31
#14

Grattis!! Härligt  att du äntligen fick lite att bita i! Och jag håller med Humblan. Jag tror att du kan bra mycket mer än du vågar. Kyss


Ruzicka
2012-07-05 00:31
#15

Tack stollan! :D Ja, det har verkligen varit mycket jobb, men då det känns ännu bättre när man äntligen får dem tillslut!

Tack Jessica! Njaa. Jag blir såklart lite glad när ni säger att ni tror på mig, men jag vet inte..

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Pagan
2012-07-05 00:39
#16

Ruzicka jag har känslan / vetskapen om att du redan uppnått en del av det du inte trodde var möjligt för en månad sedan - nu är ju bara resten kvar. Klart du kan. Vi tror inte, vi vet.Kyss

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ruzicka
2012-07-05 00:53
#17

Ni är så söta här inne. Och visst har du rätt Pagan, när jag beställde min första lek 21:a maj så kunde jag inte ett skvatt. Så det är klart att jag har uppnått en del av det jag inte trodde var möjligt. Men samtidigt - är det nog? Räcker det? Det är klart att man aldrig blir fullärd och att det aldrig egentligen "räcker" vad gäller kunskap. Men räcker det för att kunna hjälpa andra med korten? Ni är så duktiga allihopa härinne och ni säger så visa saker. Mina försök skulle bara falla som korthus bredvid era ståtliga och insiktsfulla tolkningar. Jag menar inte att jämföra, men det blir så tydligt i praktiken.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Pagan
2012-07-05 01:04
#18

Vem säger att äldst är mest vis - att den som tränat mest kan mer? Intuition min kära - den kan du aldrig få för mycket/för lite av. Träning är alltid bra, men vem kan säga från vilket steg vi börjar träna? Du har med dig mer än vad du vet om. DET vet jag! vad man behöver är kunskapen att det jag förmedlar är vad jag ser - då snackar vi mer självkänsla - vågar du skicka budskapet vidare….det är här de flesta tvekar. Men man ska inte tänka så mycket bara känna och delge! Och som så mycket annat så ger övning färdighet - och det är ju just det - träning - det är ju därför vi är här. Så vi lär varandra heeela tiden. Nya som gamla - alltid finns det saker att ta lärdom av. Jag måste säga att jag är väldigt glad att du hittade hit Ruzicka - jag är så säker på att det fanns en mening med att du fann oss. Vi växer tillsammans. kramKyss

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ruzicka
2012-07-05 01:20
#19

Tack för dina fina ord, Pagan. Och återigen har du så rätt så! Jag är mycket glad att jag hittade hit också. Jag tycker så mycket om er och jag är övertygad att jag växer som människa och i mig själv genom att utvecklas med er. ^^

Jag får nog ta mig samman och börja låna er som försökskaniner då och då. Så att jag kan försöka utveckla den biten lite mer. Självkänslan, som du säger. Att våga.

Nej, nu skall jag nana och tänka igenom allt vad ni har sagt. Då vaknar jag som en visare människa imorgon. Godnatt på er allihopa! Kyss

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Ruzicka
2012-07-05 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu har jag gått igenom leken. Hela dagen tog det, och då har jag bara tittat på korten och inget skrivit. Det blir senare, men jag vill komma igång med den först. :D Det är några kort jag inte är helt med på, skulle ni vilja hjälpa mig med dem, kanske? ^^ Alla kommentarer uppskattas. :)

Det första kortet. 5 i Svärd. Detta står i LWBn:
The crisis after change. Changes that lead to defeat. This, however, should be considered a necessary phase. Changing of one's scale of values. (Legend of the Golem)

Jag googlade på legender om golems men hittade inget som kunde passa i kortet. Kan ni någon legend om golems?

Vad jag ser är en ung pojke, han ser förvånad eller oförstående ut. I bakgrunden en kyrka, eller kanske bara en "vanlig" byggnad? Fåglar i skyn. En jätte i sten som skapas eller är på väg att ramla sönder, hans fötter är inte skapade än, eller så har de redan ramlat sönder? Jätten själv ser bekymrad ut. Eller så är han, liksom barnet, oförstående.

Jag greppar inte detta kortet. Någon som vill hjälpa? Det vore mycket uppskattat.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Skogshumblan
2012-07-05 20:45
#21

Davids kamp mot Goliat dök upp i mitt huvud, kan det vara något?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ruzicka
2012-07-05 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Svärdsviten är knepig ibland. Här är två till kort, 10 of swords till vänster och knave (page) of swords till vänster.

Enligt LWB:
10 - The stagnation of transformations. Total immobility of the chrysalis, which seems lifeless. Renewal sometimes requires great sacrifice. (Hieronymous Bosch)
Knave - Future change, even simply of thought. (René Magritte)

Dess kort är alltså avbildningar av två konstnärer. Om jag bara tittar på bilderna kan jag tänka mig att de hör samman med 10 of swords respektive knave of swords, men jag förstår verkligen inte vad konstnärerna har med saken att göra. Vad har Bosch med 10 of swords att göra? Vad har Magritte med knave of swords att göra? Och var har bilderna med repsektive konstnär att göra? Någon som har några idéer?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Ruzicka
2012-07-05 20:55
#23

Hm, du kan ha en poäng där, Skogis. Men Goliath är ju inte en golem. Han är inte gjord av sten. De andra myterna/berättelserna/författarna som tas upp på andra kort är väldigt tydliga när man läser myten. Man märker direkt att man hamnat på rätt spår. Pinocchio har åsneöron och åsnebakdel, Kafkas Metamorphosis har insektsvingar, Alice håller i sin flamingogolfklubba och den vita kaninen syns i bakgrunden. Att konstnären skulle gjort förändringar i myten, såsom att ha gjort Goliath till golem av sten, tror jag är osannolikt..

Jag skall fundera på det lite i alla fall. Tack! ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Ruzicka
2012-07-05 20:55
#24

Dubbelt inlägg.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Skogshumblan
2012-07-05 20:59
#25

det är inte denna då?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Golem

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ruzicka
2012-07-05 21:05
#26

Det är möjligt. Jag var inte så smart att jag letade info på svenska, det brukar ju ändå inte finnas. Tji fick jag. Flört

Men det är ju ingen förstörelse alls på bilden. Förutom jättens fötter.. Men han står ju snällt vid barnet och ser inte ut att kunna göra en fluga förnär.. :/ Om du tittar på bilden själv, Skogis.. tycker du att det ser ut som den legenden? Är det kanske bara jag som har för dålig fantasi? >.<

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Skogshumblan
2012-07-05 21:10
#27

Har läst texten också nu och enligt den källan så är ju golem gjord av lera vilket han ser ut att vara på din bild och han löpte amok i staden innan hans skapare fick stopp på honom.

SÅ jo jag skulle nog kunna säga att det mycket väl kan vara den.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Ruzicka
2012-07-05 21:17
#28

Okej. Tack så mycket! Då har vi löst ett av de svårare korten.. Glad

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Skogshumblan
2012-07-05 21:31
#29

Ja vi säger väl det så länge, skyll på mig om det är fel!Tungan ute

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Jessica Holländare
2012-07-05 21:52
#30

Ja, det kanske är synagogan i bakgrunden då.. Låter ju troligt..


Skogshumblan
2012-07-05 22:33
#31

Jessica, jamen du är med på noterna, vi säger att det är så då!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ruzicka
2012-07-05 22:38
#32

Ja, det kan det säkert vara, Jessica. Tack hörrni för hjälpen! Glad

Någon som har någon aning om #22?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Isa56
2012-07-05 23:35
#33

Grattis Ruzicka, vad glad jag blir för din skull. Kyss

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Pagan
2012-07-05 23:35
#34

Enligt Wikipedia så var Magritte en surrealistisk målare och långt före sin tid på många sätt, målningarnas namn kan ju leda en in på vad han står för som Prinsessa av svärd.

” till exempel Bildernas opålitlighet (1928-1929) som är en strävan att bryta ned identiteten, Människans villkor I (1933) som ställer ett verkligt rumsdjup mot en målad illusion av djup, Hotfullt väder (1928) och Eldstegen I (1933), Slottet i Pyrenéerna (1959) och Storhetsvansinne (1961).”

Hieronymus Bosch: Jag tänker direkt på böckerna av Michael Connolly om Kommissarien med samma namn, han blev döpt efter denne konstnär. Men totalt OT. Även denne konstnärs verk har ju namn som för tankarna till 10 av svärds grundbetydelse. Exempel:

Gycklaren De sju dödssynderna Domedagen, Narrskeppet, Kanske kan man finna bilder på dessa verk och få en bättre förståelse.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Elpida
2012-07-06 08:31
#35

Gud så kul!!! Grattis Ruzicka!!!!

Och jag lovar dig, om JAG vågar lägga härinne så vågar definitivt du!!!Kyss

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Upp till toppen
Annons: