Annons:
Etiketterboktipstidningarövrig-media
Läst 1295 ggr
Tarotstollan
6/29/12, 5:53 AM

Boken till Tarotleken!

Till många tarotlekar finns det ju en särskild bok som man kan köpa! Vissa lekar säljs ju som kit med både lek och bok tillsammans, lite dyrare då förstås.

Hur gör ni?

Köper ni hellre ett kit, eller vill ni bara ha leken och eventuellt köper boken senare? Eller struntar ni helt i boken och nöjer er med det lilla vita häftet som följer med leken?

Jag har köpt till boken senare till tre av mina lekar: The Goddess Tarot, In search of Unicorns och Tarot of the Cat People.

 Jag tycker det ger mer förklaringar till leken med den stora boken, ofta skriver ju både konstnären och författaren och berättar om hur leken tillkommit  och hur de tänkt osv

Är det någon som har några tankar om dessa böcker?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Ruzicka
6/29/12, 6:59 AM
#1

Detta är något jag har funderat på själv. Jag har faktiskt inte riktigt fattat hur det fungerar än, med böcker och lekar, och tycker att det är lite konstigt att de säljs var och en för sig. Antingen har man väl en bok med leken, eller inte?, tycker i alla fall jag. Men det är nog för att jag, som sagt, inte riktigt hajat grejen ännu.

Med min första tarotlek jag köpte fick jag ingenting. Eller, ja. En mycket kortfattad LWB som skrev ett stödord per kort. Den kan jag lika gärna vara utan. Faktiskt, jag hade hellre varit utan. Jag känner inte att den hjälper till alls. Jag hade aldrig haft kontakt med tarotkort innan när jag köpte leken och var alltså helt Nybörjare, och inte ens då var den till hjälp. Den bara förvirrade och frustrerande, eftersom jag inte fick någon förklaring alls. Jag har svårt att se hur en A4-lång LWB kan hjälpa någon och förstår inte varför de ens har med den.. så om någon blir hjälpt av denna får ni gärna förklara. :D

Min andra lek, Wizards, kom med en lång fin bok. Det är jag jätteglad och tacksam över! Kanske handlar det om att jag är Nybörjare och inte har full koll på symboler än och behöver en liten putt i rumpan för att förstå. Eller kanske är det bara intressant rent generellt att se hur konstnären tänkt om korten själv? Jag tycker att man får nya idéer och associationer av att läsa boken, och tror nog att jag fortsätter köpa/läsa boken även när jag kan Tarot lite bättre. Jag har sträckläst Wizards Tarot-boken två gånger nu, och slår ibland upp ett kort i den bara för att få ett bollplank. Betydelserna kan jag, men boken ger extra associationsmöjligheter.

Lekar utan förklarande bok är inte riktigt lika attraktiva som lekar med bok, i mina ögon. Det väger definitivt in när jag väljer lek.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Skogshumblan
6/29/12, 7:32 AM
#2

Jag har inte köpt till boken. Jag tror visserligen det som du skriver om att man lär sig mer och så stämmer men jag har helt enkelt inte haft råd eller känt ett behov av det. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att göra det om jag skulle få råd eller hittar ett paket som inte är så mycket dyrare än bara en lek.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Elena-Maria
6/29/12, 10:09 AM
#3

Jag har nog missat att de flesta lekar har en egen bok. Trodde man fick nöja sej med häftet… Har dock inte använt häftena så mycket. Brukar gå bra ändå. Kör Ylvas böcker och de är ju ganska så anpassade för alla lekar…

Fred och god växt!

Isa56
6/29/12, 12:45 PM
#4

Har bok till Gilded, men jag är inte så van vid engelska så jag måste ändå använda min intuition för att kunna översätta. Så numera använder jag också Ylvas böcker.

Kanske därför jag funderar på Jolandas lek nu med bok. Men boken kostar ju mer än leken. Så det är nog därför man drar sig för att köpa boken.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Jessica Holländare
6/29/12, 8:59 PM
#5

Jag köpte bok till min Unicorn Tarot bara för att jag ville ha en speciell till den. Annars har jag numera Cassandra Easons bok som liksom Ylvas är anpassad för de flesta lekar. Min Legacy of the Divine Tarot hade en bok med, som jag inte läst…


plutopellis
6/29/12, 9:56 PM
#6

Jag fick bok till min Gilded som jag typ aldrig använder, bara om den är närmare än min pärm från Gillas kurs Skäms annars har jag även en till da vincileken och den gillar jag skarpt men den fick man ju också med. Så köper inte till extra om den inte redan kommer med…

Annons:
Tarotstollan
6/29/12, 10:31 PM
#7

#1. Ja, jag har också fått lekar med ett litet häfte som det knappt stod något i och andra LWB där de skrivit mycket om korten, Vet inte varför det är sådan skillnad på dem. Lathet kanske? De kan ju inte tänka att "kunden kommer att köpa den stora boken sen" så nu skriver vi bara lite för att vi måste.

 För det är ju tyvärr inte så många lekar som har en egen bok. Den sista som fick bok var väl Shadowscapes tror jag. Det kan ha kommit någon mer sen jag läste det.

Såg i årets katalog från Vattumannen att de har många mer kits med både bok och lek tillsammans. Det kostade inte så mycket mer än bara en ensam lek. Vilket blir  självklart för mig att jag hellre köper dem än ensamma lekar.

# 4. Boken till Jolandas lek finns nog inte heller i pocket och det är väl därför som den är så dyr. Skäms nästan att tala om att jag har tre olika ex. av den boken och två lekar! Det var så att jag köpte dem genom dåvarand Vitalis som sen gick ihop med Livsenergi. Då fick man köpa de ihop som ett paket. Dessutom är ju böckerna uppdaterade för varje gång de kommit ut i ny upplaga. Tyvärr har de inte rättat till ett stort tryckfel på en läggning som är med i boken men det funkar ändå.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: