Annons:
Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 2871 ggr
mayolica
2012-06-12 14:50

En "konstig" tarotkortlek?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! jag har två olika tarotkortlekar, en är en vanlig tarotlek men den andra verkar lite konstig eller lite olik dom vanliga? Jag har aldrig sett någon sådan förut,  är lite nyfiken på vad det egentligen är för en lek?

Kanske någon här känner igen en sådan lek eller vet något om den?

~ mayolica ~

Annons:
Jina.
2012-06-12 15:05
#1

Har jag aldrig sett förut men är intressant att läsa vad andra vet om den.

Vad är det som gör den så olik de andra? Är det en 78 korts lek?

www.mediumjina.se

[C Stark]
2012-06-12 15:35
#2

Det verkar vara en högst vanlig 78 korts lek från Scarabeo.
Vad är det du tycker är ovanligt? Glad

Skogshumblan
2012-06-12 18:41
#3

Läckra kort!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

mayolica
2012-06-13 17:21
#4

#1. #2. Vad som gör den annorlunda.

Det finns stora o lilla arkanen,  sviterna är ganska lik dom vanliga fast bilderna stämmer inte riktigt med dom vanliga.  Vissa verkar stämma överens,men några ser ut som om dom bytt plats. Stora arkanen har andra figurer. Dom vanliga beskrivningarna för tarotkorten stämmer inte med den här leken.

Det är vad som gör att den är annorlunda.

~ mayolica ~

Amandla
2012-06-13 18:00
#5

Stora och lilla arkanan finns i de allra flesta tarotlekar. Det finns lite olika traditioner, till exempel kan styrkan och balansen byta plats i vissa lekar. Sen är många tarotlekar gjorda av konstnärer som antingen tolkar kortens betydelse själva eller har fått i uppdrag av en tarotkunnig att måla bilderna. Därför kan de variera i betydelse.

Till exempel det kort som ofta heter Döden, det står för transformation, nyfödelse, övergång, en nödvändig förändring. Det kan såklart tolkas på  helt olika sätt bildmässigt, det måste inte alls vara den klassiska Liemannen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[C Stark]
2012-06-13 21:48
#6

Eller jag kanske ska fråga vilken du tycker är vanlig?
Det finns ju hundratals "vanliga" enligt mig. 78 kort, stora och lilla arkanan men olika utformade beronde på konstnär och förlag…
Glad

Annons:
mayolica
2012-06-13 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu vet inte jag så mycket om olika tarotkortlekar,men dom jag ser som  "vanliga" har sådana här och liknande blider. (78 kort ,stora o lilla arkanan)

tyvärr blev blev det ingen bra bild,men jag hoppas korten går att känna igen ändå.

~ mayolica ~

Amandla
2012-06-13 23:00
#8

Jag förstår Glad De korten tillhör det som kallas Rider-Waitetraditionen, och är oftast väldigt lätta att känna igen från lek till lek. Här kan du se en del lekar och hur man kan kategorisera dem: Albideuter


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[C Stark]
2012-06-13 23:02
#9

Ja nu förstår jag hur du menar… Glad nuförtiden finns det ju en uppsjö av lerkar på nätet. Hundra och tusentals olika varianter på de "vanliga" lekarna… Har du sett dig omkring på internet tillexempel?
Jag tror att dom du tittar runt lite så kommer du upptäcka många nya "vanliga" och otroligt vackra lekar! Glad

mayolica
2012-06-13 23:44
#10

Oj så många tarot-lekar det finns, o vissa har väldigt fina bilder Glad

Nere i den blå rutan ser jag även att den jag frågade om finns  "Sola-Busca" Glad

~ mayolica ~

Lynxkissen
2012-06-14 19:38
#11

Oj vad vacker "Shadowscapes Tarot" var, i den där länken du delade amandla! *dregel*

Upp till toppen
Annons: