Annons:
Etiketttarotlekens-bilder-färger-symboler
Läst 3332 ggr
Ruzicka
2012-06-10 16:44

Kortens ramar

Jag har kommit på att jag fokuserar otroligt mycket på kortens ramar. Min absolut första lek, Tarot of the Sweet Twilight, har en enfärgad ram med flera olika språk på. Här har ni ett exempel. I och med att det var min första lek tänkte jag inte så mycket på annat än att bilderna skulle vara snygga, men blev direkt otroligt besviken på kanterna. Hur kan jag inspireras av kort som har en så oinspirerande ramar?, tänkte jag. Min andra lek, Wizards Tarot, har en helt annan sorts ram, här är ett exempel. Jag tycker att den är mycket finare.

Det gör så stor skillnad för mig vilka lekar jag tycker är fina och vilka jag inte alls tilltalas av. Jag tror att det, i runda slängar, nästan handlar om 50% bild, 50% ram när jag avgör om en lek är snygg. Jag har svårt att tro att jag kan köpa en lek med samma sorts ram som Tarot of the Sweet Twilight igen, den drar liksom ner hela leken. En lek blir, enligt mig, inte bättre än dess ram helt enkelt.

Jag läste en kvinnas blogg som tänkte likadant som jag. Kvinnan alltså, inte bloggen. ;) Hon skar bort ramarna på lekar hon tyckte hade fula ramar. Det kan jag eventuellt tänka mig att göra, eftersom jag då kan fokusera mer på bilden då och inte ramen. Det finns så många lekar som har fina bilder men fula ramar, och det blir så tradigt att behöva välja bort alla vackra lekar pga fula kanter.

Heart of Faerie tycker jag är jätteinspirerande - och jag insåg att ramarna ser olika ut på de olika korten! Med andra ord, en väldigt inspirerande ram.

Är det bara jag som tänker på detta, eller utgör kortens ramar en stor inspirationsfaktor för er också? Vilka ramar tycker ni är snygga respektive fula? Kan ni ignorera fula ramar på en lek och använda den i alla fall? Har ni några andra "konstigheter" ni tänker på när ni väljer lekar, som typsnitt eller typfärg eller ramfärg etc? Någon liten detalj ni dras till speciellt?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Tarotstollan
2012-06-10 19:44
#1

Jag hade inte ens tänkt tanken att jag kunde ta bort kanterna på korten, inte för att jag vill utan för att jag kan!

 När jag gick mina tarotkurser så råkade jag se att det inte stod ett nummer på Solen i Cosmic Tarot så jag började skriva på det på kortet. Då säger min lärare:- Jaha, nu gör XX precis så som man INTE skall göra med sina tarotkort alltså skriva på dem och/eller ändra dem!Foten i munnen

 Detta trodde jag på tills jag började läsa inne på Aeclectic, där skrivs, klipps, klistras och målas över precis som de vill med sina kort.Cool

Poängen är alltså att var och en gör som de vill med sina kort, vilket jag helt hade missat då. Kan endast skylla på att jag var helt ny på Tarot!SkämsOskyldig

Över nu till din fråga, jag tänker inte så mycket på kanterna egentligen. De mesta har väl vita kanter antingen med ord på eller inte, några har väldigt vackra kanter andra kanske fula, men summan av kardemumman är att jag skulle inte riskera att förstöra korten genom att kanske klippa snett. Det vill nog till speciella klippare för att klara av detta, har läst på A. att de har köpt sådana.

Är det en lek jag gillar och vill ha så köper jag den oavsett hur kanten ser ut!Tungan ute

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ruzicka
2012-06-10 19:54
#2

Ja, jag är också rädd för att förstöra korten, och framförallt att korta deras livslängd. Men det är en bra tanke i alla fall, eftersom den skulle kunna göra korten lite "friare", eller vad man nu skall säga.

Oj, vilken lärare! Det tyckte jag lät lite konstigt.. det är ju ens personliga kort, så varför skulle man inte få göra vad man vill med dem? Hade jag känt att korten gav mig mer om jag klippte och klistrade och pillade med dem hade jag verkligen inte sett det som något fel!

Vad jag menade var väl att jag inte kan ignorera kanten om den är ful. Då blir hela leken ful, avsett hur vackra bilderna är.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Tarotstollan
2012-06-10 20:28
#3

Förstår precis vad du menar. Många inne på A. säger det samma att korten kommer mer till sin rätt och "pratar" bättre osv utan sina kanter. Jag har ju sett en del av de klippta korten, men vet inte vad jag tycker om det. En del blev snyggare men en del kvittade det med.

Min lärare var bra, hon sa senare när jag tog upp detta med henne, att eftersom vi alla var nybörjare var det bättre att vi verkligen lärde känna korten och vad de ville säga oss innan vi ändrar på dem. Och jag känner nu att hon hade helt rätt! Hur hade jag tolkat korten om jag inte ens hade försökt att se vad de ville mig, innan jag kanske målat över, klippt bort mm.

Däremot hade det ju inte gjort något om jag hade skrivit dit nummret på Solen i Cosmic Tarot.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pagan
2012-06-10 20:29
#4

Har jag faktiskt inte tänkt på just bara på ramen. På min nya universal Tarot står det översättningar i alla kanter däremot, såååå synd / störande men jag hoppas komma över det för resten tilltalar mig.

Men det är ju inte så konstigt eftersom helheten är det som avgör i slutänden. Vissa kort kan ju vara hur vackra som helst i en lek, men så kommer man till vissa kort som man tycker är viktigast i leken och så ser de inte så magiska ut som man skulle önska då går hela leken bort, iallafall för mig.

Sedan ser jag att vissa lekar är jätte fina och väl bearbeteade i hela stora Arkanan, så kommer man till den lilla och där saknas massor. Väldigt okonsekventa lekar, de går också bort.

ja det är ju en hel del som ska sammanfalla då man väljer sin lek. Mycket som spelar in sedan om man trivs ihop eller ej även om man faller pladask så att säga. Magkänslan och ögat har inte alltid samma åsikter som bekant.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[C Stark]
2012-06-10 20:46
#5

Jag håller med fullständigt! Jag tycker jättemycket om scarabeos kortlekar men tyvärr är alla jag tittat på med samma fula ram. Jag gissar att dom har en färdig mall för detta och nätt o jämt byter ut bilderna när de gör nya…
Det förstör mycket, ofta ser man inte det när man tittar på nätet. Då har de bara lyft fram bilden, sen när man tittar på dem i butik så ser man att de har den där fula ramen.
(lite billigt känns det)

Japp, kräsen formgivare är jag! Skrattande

Amandla
2012-06-10 21:10
#6

Hm, då skiljer jag mig lite då, för jag gillar när kortets namn står på flera språk.  Men så är jag väldigt intresserad av språk och språkhistoria också… Särskilt engelska och italienska är intressant, och så svenska förstås.

Jag är ju så petig med korten, tycker egentligen inte ens att den jag använder mest (Hanson-Roberts) är ultimat för mig.

Men för några veckor sen såg jag en lek,som jag tycker är intressant eftersom jag älskar gamla målningar. Touchstone tarot heter den, konstnären har använt motiv från renässansmålningar vilket tilltalar mig ordentligt. Funderar på om jag ska slå till när jag får en liten slant över Skrattande

Hon har tidigare gjort en annan lek, Golden tarot. Där har hon använt medeltida målningar Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Upp till toppen
Annons: