Annons:
Etiketterdagens-trådhälsningargratulationerpresentationer
Läst 873 ggr
Tarotstollan
2012-06-06 02:04

Sveriges Nationaldag.

Svenska Flaggans Dag.

Hur har ni alla tarotare tänkt att fira? Eller bryr ni er inte, kanske jobbar som vanligt?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Jessica Holländare
2012-06-06 05:02
#1

Jag ska sova heeela dagen! Tungan ute Sen blir det kalas för storebrors flickväns barn.. Det var många led.. Tyst Nej, jag brukar inte fira nationaldagen. Inom vården får vi ju jobba i vilket fall..

Ha en toppen dag alla!!


plutopellis
2012-06-06 07:34
#2

Hej alla! Nä, firar inte. Tycker det är skönt att vara ledig men tycker det är konstigt att ledigheten stulits från var det kristihimelafärd? Ja sak samma men… Hoppas alla får en underbar dag! Det har jag med sonen min :)

Skogshumblan
2012-06-06 07:39
#3

God morgon. Ja det här med nationaldag är lite… Ovant. Vi svenskar är för bortskämda , sen spelar säkert jantefjante in, för att förstå vidden i att inte invaderats eller varit föremål för andra länders "habegär" för att kunna uppskatta vårt land & den frihet vi har. Synd för det vore härligt att se oss svenskar gå man ur huse som ex norrmännen gör. Idag är vi alla hemma, gör vad vi vill när vi vill typ;) Ha en alla tiders dag alla!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ruzicka
2012-06-06 10:17
#4

Jag firar inte, och tycker faktiskt att det är fjantigt att det är en helgdag. Patriotism är inte något att vara stolt över. Jag trodde man skulle vara över det vid det här laget, att VI är SVERIGE och DE är inte Sverige. Har vi inte kommit längre än så..? Jag har alltid tyckt att det var onödigt att fira nationaldagar, men sedan jag flyttade som invandrare till ett patriotiskt land har jag blivit strikt emot det.

Tja, inte för att det gör någon skillnad, här har de inte ledigt idag. Däremot är de lediga imorgon. Inte har jag någon aning om varför, men en extra heldag med sambon tages gärna emot. Glad

Fast idag blir nog en speciell dag i alla fall, för jag planerar att ha gått igenom hela min lek idag! Då kan jag äntligen börja använda den! Skrattande

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Elena-Maria
2012-06-06 10:21
#5

#2 Jasså? Det visste inte jag. Har bara nåt vagt minne att en annan dag skulle bli inte helgdag istället. Men kristi himmelsfärd är väl röd? Tycker det är lite konstigt med de religiösa högtiderna. Det är väl knappast någon (inte många iaf) som firar på kristi himmelsfärd? (Förlåt alla kristna! men jag har aldrig märkt av något firande.)

Som jag nämnde i en annan tråd så hade skolan i min "by" alltid Hattens dag på nationaldagen. Alla hade mer eller mindre roliga hattar och gick parad genom byn för att avsluta med picknick. På den tiden var det ju en vanlig skoldag och ingen röd dag.

Kollade upp vilken helgdag de "snodde" nu och det var annandag pingst, som alltid infaller en måndag. Inget fackföreningarna gillade. Som gammal fackrepresentant och platsombud kan jag inte annat än hålla med.

Det är lite konstigt att vi inte hade en nationaldag förrän så sent. 1983 blev ded svenska flaggans dag och officiell nationaldag. Folk som invandrar har tyckt att det är konstigt att vi inte firar vår nationaldag. Från 2005 är det en helgdag. Från början kallades dagen Gustav Vasas dag, det var 6 juni 1523 som han valdes till kung och Kalmarunionen upphörde att gälla och Sverige blev en självständig stat. 

Vi borde fira. Kanske med nån typ av sommarvasalopp? ;)

Fred och god växt!

Ruzicka
2012-06-06 10:25
#6

Ni kan åka vattenskidor, Elena-Maria. Flört

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
plutopellis
2012-06-06 10:29
#7

Så var det! Annan dag pingst! TACK! Skrattande

Elena-Maria
2012-06-06 10:33
#8

#6 Bra idé där! Har aldrig provat det så det vore nog något ;) Undrar om det kommer nå samma populäritet som vintervasaloppet :P

Fred och god växt!

Ruzicka
2012-06-06 10:48
#9

Man kommer aldrig veta om man aldrig provar. Flört

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Elpida
2012-06-06 11:16
#10

Firar väl inte särdeles mkt men tycker det är trevligt att vara ledig. Jag ska på möte på mitt träningscenter och go'fika lite :-)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Amandla
2012-06-06 12:03
#11

Firar inte, bryr mig inte särskilt. Kanhända det blir annorlunda för de som vuxit upp med det, precis som med Halloween (den har jag inte vant mig vid än och blir nästan irriterad när det dyker upp utklädda ungar), nya traditioner tar ett tag att slå igenom på djupet. Å andra sidan så har vi tappat massor med gamla traditioner, ta bara det urtråkiga, långsamma och tunga sättet att tillbringa långfredagen förr…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Pagan
2012-06-06 12:04
#12

Säger samma här, vi firar inte direkt, men en ledig dag är ju inte fel. Har jobbat som en tok senaste dagarna för att knapa igen den lediga tiden. Idag ska vi spela kubb, grilla och bara umgås.Glad

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Ravenna]
2012-06-06 15:41
#13

Firar inte eftersom jag tycker det är ett rent hyckleri att gå ut med flaggan, vifta och le fånigt, vinka till överhögheter som kungafamiljen och menlösa Reinfeld - eller vad man nu gör denna dag.

Jag vägrar vara med i något som skapats för att hålla folk på sin plats. Vem skapade Sverige och vem valde 6 juni som nationaldag? Inte jag. Historien skrivs av den/de som vill ha makten över andra…

Läste att Hillary Clinton var på besök i Sverige och på Obamas vägnar sände hon lyckönskningar på nationaldagen.

Hu, jag får rysningar. Ska Sverige bli lika "patriotiskt" som USA, storebror? Upp med skygglapparna för vad som pågår i världen och låt oss istället tindra med ögonen och vinka med flaggan och ropa heja Sverige.

Nej, jag firar istället Venus färd förbi Solen och den starka Gudinnekraft som slår näven i bordet och säger; nu får det vara slut på allt falskspel och hyckleri. ;-)

Annons:
Ruzicka
2012-06-06 16:25
#14

Ravenna, jag håller helt med dig. Det var väl lite det jag försökte säga, fast med inte så starka ord.. Flört Nationaldagar tycker jag hör hemma i det förflutna. Ju mer patriotiskt ett land är, desto mer instängt och trångsynt är det. På den mörka medeltiden kunde det kanske varit rättfärdigat att fira nationaldagar men vi är så mycket mer nu. Vi borde i alla fall vara.

Jag blev mycket mycket besviken, på snudd till att ha tappat förtroendet helt, när nationaldagen blev en helgdag.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[Ravenna]
2012-06-06 17:26
#15

Tack Ruzicka. Ja det känns som att det finns en bakomliggande plan med detta. För plötsligt ska denna dag vara en röd helgdag, det ska firas och det ska vara patriotiskt. Är det inte märkligt, vadan denna förändring kan man ju undra.

Vi människor är ett folkslag det är så jag ser det, och jag bryr mig inte om var någon bor i för land och struntar fullständigt i någons flagga. Vi är bröder och systrar som människor på denna jord.

Men! Inte som diverse överhögheter och politiker och andra världsledare vill få oss att tänka.

Inte som en enda global fårflock av ja-sägare, utan som ett enat folkslag bestående av unika individer med fri vilja och självbestämmanderätt. Den som är fri kan nämligen inte styras…

När ordet "global" och "globalisering" används av lismande och pepsodent-leende varelser, måste varningsflaggan höjas för det där betyder ett enat styre över människor. Så DEN flaggan är bra! :-)

Skogshumblan
2012-06-06 19:30
#16

Håller helt med om att vi alla på jorden är ett och ska hålla ihop men jag tycker att många i Sverige glömt hur bra vi har det och har haft det i många år när grannländer eller nära områden har krig och elände.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Tarotstollan
2012-06-06 19:54
#17

Har inte firat heller, men tycker det är fint att se Sveriges flagga uppe.

 Tycker inte att jag ser den ofta, den är ju bara uppe på flaggdagar på de flesta ställen. Det är ju inte många privata flaggstänger inne i stan som gör att man kan se den. 

När jag bodde på landet såg jag den oftare, då var den ju uppe på vissa ställen varje dag för de som höll på upp och ner tider, ibland var den uppe på födelsedagar och sådant. Tyckte det var fint att se den då!

Själv har jag sovit länge, sen har jag gått och plockat undan lite här i lägenheten vilket var mer än behövligtFlört!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Ravenna]
2012-06-06 21:34
#18

#16 Du får gärna berätta mer, på vilket sätt har vi det bra?

plutopellis
2012-06-06 21:46
#19

Sjukvård, skolor, mat i magen mm. Jo vi i Sverige har det bra..

Skogshumblan
2012-06-06 22:18
#20

Ravenna, jag vet inte hur jag ska tolka din fråga, är du seriös med din fråga eller vill du göra partipolitiska poäng i tråden?

Som Pellis skriver, skola, sjukvård etc.

Det finns luckor och personer som farit illa trots detta men det är en annan femma.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Ruzicka
2012-06-06 22:23
#21

Men nu förstår jag inte riktigt hur du resonerar, Skogshumblan. Eftersom vi i Sverige har det bra skall vi vifta runt med vår egna flagga? Är det inte bättre då att rikta uppmärksamheten utåt mot de som inte har det lika bra?

Det är klart att man skall visa tacksamhet för vad man har, men jag tror att vifta flaggan inte är rätt sätt. Det är lätt att begå hybris då. Nej, har man det bra tycker jag att man skall tacka genom att visa ödmjukhet mot andra.

Jag menar inte att hoppa på dig eller dina åsikter alls. Du får självklart tycka vad du vill, och det respekterar jag. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Skogshumblan
2012-06-06 22:46
#22

Ruzicka nä att vifta med flaggor är inget för mig. Tror ni missförstod mitt inlägg från i morse. Jag tror inte att en nationaldag som helt plötsligt blir helgdag förändrar ett smack. Vi svenskar har aldrig och kommer aldrig vara ett land som viftar med flaggor och går man ur huse för att det är nationaldag. Orsaken till att jag tycker det är synd är att så många idag inte bryr sig, tänker till över vad vi i Sverige har som faktiskt är något att vara tacksamma och stolta över, inte enbart idag utan lite då och då. Inte för att vi är bättre än de andra eller liknande utan för att vi så lätt glömmer att se hur världen ser ut och såg ut här tidigare. Kvinnlig rösträtt, vår sjukvård, fri skola för alla med lagad mat och mjölk, hemtjänst, barnavård & ungdomsmottagning etc. Självklart finns det saker vi gör som inte är bra eller som inte funkar men i många fall tas bara det negativa/ dåliga fram.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ruzicka
2012-06-07 10:33
#23

Ja, det är klart att man skall vara tacksam. Jag flyttade ju till Tyskland, som ni nog vet, i September, och jag inser nu hur bra vi har det i Sverige. Tyskland är ju ändå ett väl utvecklat land, men det känns som Sverige för 50 år sedan ungefär. Det är så mycket jag saknar och det är så mycket som frustrerar mig. Framförallt vårdväsendet här blir jag helt tokig på. Det är enormt mycket billigare än i Sverige (man betalar 10 euro=90 kronor per 4 månader som mest), men läkarna är höga på sig själv och har en annan mentalitet. Folk skall vara tacksamma att läkarna vill hjälpa. Patienterna får vänta i 3-4 timmar när de har bokat tid på att läkarna skall kalla in dem. Sedan går läkarna runt lite hur de vill mellan patienterna (en läkare gjorde en incision på mig och lämnade mig sedan blödandes för att hon skulle hjälpa en annan), och säga emot en läkare.. det gör man bara inte. Jag har fått samma, ofungerande, medicin utskriven till mig 4 gånger på rad bara för att läkarna inte lyssnar på vad jag som patient har att säga.

En annan sak jag är mycket tacksam till Sverige för är bidragen. Studerar du? Då får du bidrag och/eller lån. Är du arbetslös? Då får du bidrag. Är du sjuk? Då får du bidrag. Här får du inget, om din familj är rik nog (gränsen för "rik nog" är tragiskt låg). Dina föräldrar, oberoende av om du har kontakt med dem eller inte, oberoende av din ålder, måste fylla i papper på deras inkomst. Tjänar de över en viss summa räknar staten med att de skall betala för dig. Tänk er det, hörrni. 25 år gammal, plugga på universitetet.. och beroende av mamma och pappa? Vad händer om du har föräldrar som vägrar hjälpa till? Som utnyttjar dig? Vad händer om man har föräldrar som min sambo, som misshandlade honom genom hela hans uppväxt? Jag är sjuk och kan inte ta mig utanför dörren. Men jag får inget bidrag, det är mina föräldrar som skall betala för mig. Jag kan inte fråga dem om pengar, det funkar inte så. Så jag och min sambo, 19 råttor och 2 katter lever på 2000 kronor per månad, när hyra, el-, telefon- och interneträkningar är betalade. Och Tyskland vägrar hjälpa oss eftersom jag har föräldrar.

Det heter Herr och Fru Efternamn och utbildning kostar pengar (från och till, för några månader tror jag det ändrades så att det blev gratis igen, men det kommer tillbaka).

Klart som *svordom* att jag är tacksam för Sverige, framförallt när jag ser det i jämförelse med annat! Man skall alltid vara tacksam för det man har. Däremot tror jag att nationaldagen inte är en dag tänkt till att vara tacksam för Sverige, utan för att fira Sverige. Det är, tycker jag, en otroligt stor skillnad. Och det är mest där jag känner att jag inte håller med.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Skogshumblan
2012-06-07 11:12
#24

Ruzicka jättebra skrivet och jag håller med. Tacksam kan man gott vara- mer än en dag om året ;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ruzicka
2012-06-07 12:25
#25

Ja, precis. Vi tycker ju samma sak egentligen. ^^

Jag hoppas att du inte tog illa upp. Det var verkligen inte meningen. :)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Elena-Maria
2012-06-07 15:48
#26

#23 Tror Belgien också har det där att man fylla i vad föräldrarna tjänar och så vidare. Sjukt omodernt. Och som du säger, alla har inte föräldrar, och alla har sannerligen inte föräldrar som vill betala för dem i vuxen ålder eller för all del på annat vis blivit oense med barnen. 

Har hört att det är en väldig hierarki i Tyskland, har man dubbeldoktorerat så ska man kallas Doktor Doktor Efternamn, och nåde den som glömmer ett doktor. Tydligen har Lidl i Sverige lite liknande inställning, hade en bekant som fick jobb där och när de "högre hönsen" kom till butiken hälsade de inte på någon, när de fick veta att han var butikschef, då gick det bra att prata med honom.

Här är det ju iaf ok att säga du till alla, folk blir nästan chockade när man ni:ar. Tycker det är löjligt när folk ska understryka att de på något vis skulle vara bättre än den de pratar med, vanlig hyfs kostar faktiskt inget.

Jag bodde i Rom, Italien, och pluggade för ett par år sedan… Kollektivtrafik? Ja det finns det gott om men busstidtabellen verkar mest finnas för att man ska ha nåt att titta på medan man väntar, för det är sannerligen inte en chaufför som följer den.

Fred och god växt!

Skogshumblan
2012-06-07 17:21
#27

Ruzicka du har inte de minsta att be om ursäkt för! Tvärt om bara bra att du frågar när det behövs. Jag reagerade mer på Ravennas inlägg. Kände att vissa avsikter och så försvinner bakom tangentborden.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Ruzicka
2012-06-07 17:42
#28

Elena-Maria, det är faktiskt värre än så. Har man en doktortitel heter man "Frau Doktor", repsektive "Herr Doktor". Man tilltalar de inte ens vid efternamn längre, utan enbart med titlar. Ja, och nåde den som glömmer en titel.

När man beställer saker på internet här måste man skriva i sin titel. Herr, Fru, Doktor eller Professor. Jag försöker alltid få min sambo att skriva i Professor (posten kanske kommer fram snabbare då? Flört), bara för att jäklas, vad har amazon med att göra om jag har pluggat eller inte, menar jag? Men han hoppar till var gång och tittar på mig som att jag håller på att begå ett brott. De tar sina titlar seriöst här..

Högsta hönset skulle komma till min sambos arbetsplats, och det fungerade likadant som på Lidl. De skulle säga godmorgon, men fick inte ens en blick tillbaka. Dessutom var alla tvungna att vara nyrakade och nyklippta den dagen.

Jag är ens förvånad att de har tidtabeller till bussarna i Rom.. Haha! Oj vad jag hade varit frustrerad, som Svensk och punklig, om jag skulle förlita mig på bussen där.

Ja, det är lätt med missförstånd över internet, Skogshumlan..

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[Ravenna]
2012-06-10 22:37
#29

#20 Ravenna, jag vet inte hur jag ska tolka din fråga, är du seriös med din fråga eller vill du göra partipolitiska poäng i tråden?

Ja, jag är självklart seriöst intresserad av ditt svar. Nej, jag är inte ute efter att göra några slags partipolitiska poäng alls. Jag bryr mig inte ett dugg om sådant. :-)

Vad jag däremot bryr mig om är se igenom allt det vi fått höra och lära oss av skola, samhälle, media, politiker, experter av allehanda slag.

Det vi fått/får lära oss är nämligen inte alls så som det egentligen är, eller så är det en grav förvanskning där en hel del av verkligheten medvetet utelämnas. Vi blir ständigt matade med propaganda som har ett syfte, som all propaganda har.

Propaganda är att programmera in information i människors sinnen för att få folk att tro på den, att gå med på den som en verklighet.

Och när folk utan omsvep tror på det de får höra (av skola, gängse media, politiker och allehanda experter framför allt) så går de sen runt och berättar för varandra "hur det är" och håller med varandra (vilket gör att illusionen förstärks).

Detta kallas en överenskommelse. Ingen står utanför detta, alla gör det. Men få är medvetna om att de gör det och ifrågasätter därför inte informationen/propagandan de dagligen blir matade med, för de tror, och lyssna nu:

Att det är egna unika tankar de går omkring och uttrycker, egna åsikter. Det är det inte, det är enbart programmering.

I Sverige är vi förresten också extra duktiga på att ta till oss information, inte ifrågasätta och "vara tacksamma". Det är därför Sverige är ett föregångsland och ideal-land för total samhällskontroll.

Det handlar i grund och botten om att hålla människor under kontroll och inskränka friheten och integriteten. Ja, även i Sverige. Men jag vet att det kan vara svårt att ta till sig. Men det går, om man är villig att ge upp sina illusioner för friheten.

[Ravenna]
2012-06-10 22:42
#30

#29 Jag vill bara säga att jag skriver med Kärlek och Medkänsla i hjärtat, det är inte för att skriva någon på näsan eller verka taskig. Jag vet att detta är svåra saker att prata om, men jag vet också att det är så väldigt nödvändigt att vi gör det.

Skogshumblan
2012-06-11 08:35
#31

Ravenna, tack för att du förklarade. Nu förstår jag din reaktion och ber om ursäkt för min reaktion. Borde ju känna dig bättre än så:)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Ravenna]
2012-06-12 16:07
#32

#31 Skogshumblan, tack för ditt svar. :-)

Upp till toppen
Annons: