Annons:
Etikettövriga-redskap-metoder
Läst 3590 ggr
Ruzicka
6/3/12, 10:45 PM

I Ching

Jag spottar ur mig en tråd till. Jag hoppas att ingen har något emot det.

Jag kollade runt lite på lekar, framförallt orakellekar, och hittade då I Ching, ett gammalt kinesiskt sätt att spå på (lek 1, lek 2, lek 3, lek 4 som exempel). Jag tycker att det verkar jättespännande! Fast svårt med betydelserna, såklart. Någon som använder I Ching-lekar, eller har någon tanke om dem?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Pagan
6/3/12, 10:49 PM
#1

Nope, jag använder dem inte - men som Feng shui fantast är jag klart nyfiken. har inte tagit mig tid att sätta mig in i vad de gör.

Vad har du listat ut

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
6/3/12, 10:57 PM
#2

I en spåbok jag har finns ett kapitel om I Ching. Från början använde man kinsesiska mynt. Jag har inte läst kapitlet. Men får nog göra det nu och se vad de är. Kort har jag inte sett. Men klart är man nyfiken.

Tack Ruzicka. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Ruzicka
6/3/12, 11:05 PM
#3

Pagan, jag har inte listat ut någonting. =P Jag tittade lite och tyckte att de var vackra och tilltalade mig långt mycket mer än orakelkort, och tänkte jag skulle höra med er om ni hade erfarenhet. Dead Moon var helt underbart vacker, och korten talar för sig själva rätt bra, så man inte behöver sitta med näsan i boken tills man lärt sig. Det kanske är strukturen i dessa och i tarotkorten eller något som tilltalar mig mer än orakelkort. Eller så är det att det är en gammal tradition, precis som med runorna. Betydelserna för hexagramen har vi här om någon är intresserad. Glad

Mynt, Isa? Jag läste att man använde stickor och såg hur de organiserade sig, och tydde utefter det. Tja, du har säkert mer rätt än jag, jag minns ju inte ens var jag läste det. =P

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Isa56
6/3/12, 11:16 PM
#4

Det var den legendariska kejsaren av Kina Kung Fu Xi som först utvecklade I Ching till ett skriftligt verk. Han kunde tolka naturens grundläggande mönster, som ligger bakom allt vi gör.

Från början användes mönster i naturen antagligen också pinnar, mönster eller sprickor på sköldpaddsskal. Så du har säkert också rätt.

Det här var långt innan 500-talet. Tydligen en mycket gammal spåkonst. Skrattande

Får nog läsa mer om det, skummade bara igenom kapitlet och sitter med boken i handen. Flört

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Elena-Maria
6/4/12, 6:51 PM
#5

Vilket sammanträffande att jag ramlade in i den här tråden. Satt och funderade på I Ching för bara någon dag sedan! Måste vara ett tecken på att jag borde kolla upp det lite närmare ;)

Fred och god växt!

Tarotstollan
6/4/12, 10:38 PM
#6

Ruzicka, jag tror att du kan fortsätta "spotta" ur dig fler trådar. Alltid spännande att se varje dag vad ni alla går och funderar på. Det blir ju att vi andra får börja tänka i nya banor och leta efter svar i de grå cellerna som jag i alla fall inte tänkt på innan.Flört

 Eller vad säger ni andra?

Jag har sett I Ching kort i verkligheten, men de var inte alls så fina som de du hade hittat. Jag tyckte 1:an var snyggast, men de andra hade ju lite förklaringar på korten.

Jag har ingen aning heller hur man använder dem, men det går nog att ha dem precis som Tarot och Orakel kort. Det borde väl komma med en liten vit bok med förklaringar och hur man använder dem om man skulle köpe en!Tungan ute

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Ruzicka
6/4/12, 11:10 PM
#7

Jag vill ju inte besudla forumet med tråkiga nybörjartrådar heller ju. Ni är så välkomnande här att det är lätt att glömma att jag bara kom hit för någon vecka sedan.

Ja, den första leken är jag lite förälskad i själv. Helt otroligt vacker är den.. och jag tycker om att den verkar rätt lättydad också. Tydliga bilder och så, så att man lättare lär sig betydelser.

Det finns förklaringar på internet också, jag länkade till exempel till Wikipedias förklaring i post #3. Så i princip funkar det som Tarot.

Jag pluggade japanska, bodde i Japan och pluggade vid japanskt universitet ett tag och är mycket fascinerad av den asiatiska språk- och teckenkulturen, och detta har ju rätt mycket med det att göra. Och så verkar det, precis som alla asiatiska skrivtecken, vara ett mycket logiskt system. Om någon har kunnat missat det så är jag ju vetenskapsman i själen, så logik tilltalar mig väldigt. Flört Nej, det kanske blir en sådan lek nästa gång? Eller äsch. Så säger jag ju om alla fina lekar jag ser.. Åh, om man bara vore miljonär.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Tarotstollan
6/5/12, 1:21 AM
#8

Jag har själv inte varit medlem så länge. Men det är lätt att komma in här och sugas med i detta "halvgalna" trevliga, roliga och uppriktiga gäng. Det känns som man känt dem i åratal i stället för bara några månader!Flört

 Många gånger behöver man påminnas om nybörjar frågor, bara för att jag själv har en hög med kort liggandes hemma innebär ju det inte att jag kan dem! För att lära sig måste man ju öva och öva och… Dessutom måste man ju fråga, jag har själv tusen frågor och mer men tänker precis som du: vill inte ställa nybörjar frågor! Tyst

Men om ingen frågar så finns det till slut ingen som kan svara, för då tror alla andra att de andra  är experter och inte vill störas med "dumma" frågor. Hur går det då med Tarot utvecklingen? Gråter

Lite konstigt skrivet men jag hoppas att ni förstår!SkrattandeSkäms

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jessica Holländare
6/5/12, 3:18 AM
#9

Den första leken är ju helt fantastisk!

Jag tycker bara att det är bra att någon vågar ställa alla nybörjarfrågor. Jag är med Nybörjare. Och jag är en såndär typ som inte vågar/vill lita till intuitionen, så bra bilder och en bok till så är jag nöjd! Tungan ute Måste helt klart kika in detta ämne mer.


christel70
6/5/12, 4:53 PM
#10

Har aldrig hört talas om Ching innan så detta var en intressant tråd!

Tack Ruzicka! Det är bara härligt med en massa spontantrådar och att du vågar skriva! Fortsätt såKyss

Medarbetare på Tarot

Upp till toppen
Annons: