Annons:
Etiketttolkningar
Läst 11649 ggr
Ruzicka
2012-06-03 22:20

Upp-och-ned-vända kort

Jag funderar lite på det här med om man använder upp-och-ned-vända kort eller ej, för jag har märkt att alla verkar göra olika. Så jag tänkte höra med er, hur gör ni? Använder ni upp-och-ned-vända kort i tolkningen, eller tolkar ni dem som rättvända avsett hur de hamnar? Varför har ni valt att göra ni som ni gör?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Pagan
2012-06-03 22:33
#1

Jag lägger alltid mina kort åt rätt håll i leken - skulle de mot förmodan hamna upp & ner - så tolkar jag dem omvänt oftast. Lite olika beroende på de omkringliggande kortens betydelse

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
2012-06-03 22:35
#2

Nej.

Som Nybörjare gjorde jag det, vände dem alltså men helt plötsligt började det kännas fel så jag vänder inte på dem längre utan tolkar dem utifrån det läge de kommer i. Mina kort förvaras och blandas alltid så att de ligger åt samma håll, så jag anser att om ett kort trots det kommer åt fel håll finns det en mening med det som jag inte ska rubba.

Att tolka felvända kort var en utmaning och ibland klurar jag bra länge på dem men jag skulle inte vilja vara utan den erfarenhet det gett mig.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2012-06-03 22:36
#3

Jag puttade på Dagens kort Kung i bägare, där samma fråga dök upp.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
2012-06-03 22:36
#4

Lägger alltid dem rättvända. Skulle de mot förodan komma upp och ner, så tolkar jag dem motsatt.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

fridelfina
2012-06-03 22:37
#5

Jag gör som Pagan, vänder alla kort rätt och om de skulle komma upp och ned i läggningen så beror det på lite hur det känns när jag tolkar. Dessutom kan jag tolka ett rättvänt kort upp och ned om det känns rätt…

 
 

PiganX
2012-06-03 22:38
#6

Jag har vänt halva leken upp och ner, och halva leken upprätt. Är självklart svårare än om hela leken är upprätt, så ibland får man ta hjälp av internet. Men det är iallafall det jag personligen tycker känns rätt :)

Annons:
Skogshumblan
2012-06-03 22:40
#7

Jo självklart har det hänt att rättvända kort har gett mig känslan av att tolka negativt. Jag går på magkänslan där, men skulle som sagt inte vända ett upp och nervänt kort.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ruzicka
2012-06-03 22:58
#8

Tack, Pagan! Den skall läsas igenom!

Det är intressant, tycker jag. Några menar att det egentligen inte gör någon skillnad på omvända och rättvända kort, alla symboler som behövs för att tolka finns ändå i kortet. Det är i alla fall den uppfattningen jag har fått. Men här verkar de flesta använda omvända kort i tydningen. Intressant, verkligen..

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Amandla
2012-06-04 13:18
#9

Jag varierar. Lägger jag för någon annan har jag nästan alltid bara rättvända kort, men när jag tränar/pluggar (går stora distanskursen för Ylva Trollstierna) så har jag omvända kort. Leken vänds alltid rätt innan jag lägger undan den.

Ofta säger magkänslan hur jag ska tolka korten, som positiva eller negativa.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Jina.
2012-06-04 14:09
#10

Hej, jag tyder de rättvända nu för tiden. Men innan jag gör en läggning så säga jag högt att jag bara tyder rättvända kort. Samtidigt som jag be om hjälp från mina vägledare att tolka rätt.

Sedan litar jag på min intuition, jag känner av om det är något jag ska tillägga om det nu är positivt eller negativt.

www.mediumjina.se

Elena-Maria
2012-06-04 16:57
#11

Mina kort är blandade på så sätt att en del är rättvända och andra inte. Jag vänder och vrider på kort lite på måfå när jag blandar och tolkar utifrån hur de hamnar. Det blir fler betydelser att lära sej, men jag har gjort så sådan jag började lägga Tarot, så jag fortsätter med det.

Fred och god växt!

Maikailoa
2012-06-04 19:43
#12

Och jag gör samma som Elena-Maria, blandar och vänder.

Jessica Holländare
2012-06-05 03:24
#13

Jag tolkar alla mina kort rättvända. Känns inte rätt att ha dom felvända för min del. Däremot kan det kännas som att den negativa bilden av kortet är starkast ibland…


Annons:
christel70
2012-06-05 17:01
#14

Bra fråga! Jag har också funderat lite på det där med rättvända och felvända nu på sistone just för att vissa använder sig av den tolkningen. Funderade på om jag kanske gjorde fel men kom fram till att det blir bäst på "mitt" sätt!

Jag tolkar alltid mina kort rättvända för att det känns bäst så. Bilderna säger sitt ändå, tycker jag, om de ska tolkas positivt eller negativt och med intuitionen så blir det rätt ändå, hoppas jag!

Medarbetare på Tarot

plutopellis
2012-06-05 20:56
#15

Jag tolkar också mina rätvända, hamnar de upp och ner vilket sällan händer då jag blandar så att de inte ska göra det men hamnar de mot förmodan ändå upp och ner brukar jag notera det men sen vända det rätt igen.. Oj, det blev en lång mening! Haha Glad

avon
2012-06-10 14:49
#16

Jag tyder också rättvända kort. I början expreminterade jag med omvända kort, men skippade det ganksa snart. För min del är korten tillräckligt mångsidiga ändå ;)

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

liawilson
2012-06-10 17:36
#17

nej tolkar bara rättvända..annars blir alla uppånervända & jag blir bara depprimerad ;)

*Kärlek & lycka*

Tarotstollan
2012-06-10 21:30
#18

Jag kör bara med rättvända kort, tycker det är tillräckligt med negativitet i dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: