Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 953 ggr
PiganX
2012-05-16 21:13

hjälp med att börja

Ingen kunskap om Tarot sen tidigare men nu har jag beställt min första tarotlek, en Sharman-Caselli tror jag det var. Har läst om hur man på bästa sätt ska bekanta sig med den, så ska försöka göra som det stod när den kommer.

Har däremot ingen aning om hur man ska lägga korten sen. Ska de läggas med bilderna uppåt, eller upp och ner? Ska korten ligga i en hög man drar från, eller 2 olika högar? Ska man blanda dom?

Tacksam för hjälp av er kunniga! :)

Annons:
plutopellis
2012-05-16 21:20
#1

Jag använder min lek såhär:

Jag tar ett par djupa andetag och håller leken under tiden (jag brukar sniffa lite på den Skäms). Sen blandar jag samtidigt som jag tänker på eventuell fråga och eventuellt om det är för någon annan jag lägger åt. Sedan kuperar jag några gånger och efter det drar jag antingen korten som ligger överst eller lite huller om buller i leken (håller den upp och ner så jag ej ser bilderna). Beroende på vilken läggning jag tar så drar jag det antalet kort och lägger ut dom (brukar bli i soffan Skäms) med bilden neråt. Sedan vänder jag och börjar tolka och känna in med sinnet och med min fuskbok Glad

I början är det lättast att bara lära känna, bläddra runt, spana in alla kort och få en känsla till dom. Sedan börjar man med exempelvis ett kort för dagen och kanske sedan utöka till tre kortsläggning. Ofta får man med ett häfte med leken med nyckelord i och där brukar finnas enkla läggningar, sedan har vi olika läggningar här inne under tarotstjärnor när du kommit så långt.

Men inte är rätt eller fel! Så här gör jag Glad

Lycka till och hoppas du kommer trivas med din nya vän!

PiganX
2012-05-16 21:34
#2

Okej, då lät det ju inte så himla komplicerat! :)

plutopellis
2012-05-16 21:36
#3

Inte alls egentligen. Felet jag gjort från början var att läsa på för mycket istället för att känna vad korten ville säga Glad men kommer nog fler som berättar hur de gör så du får fler tips och ideer. Och sedan när du fastnar i en tolkning (det gör vi alla nån gång, ibland många gånger Oskyldig) så finns vi här och hjälper till Glad

plutopellis
2012-05-16 21:38
#4

Såg att jag skrivit tokigt! Ska ju inte stå inte är rätt eller fel, det heter ju INGET är rätt eller fel! Skäms

Isa56
2012-05-16 22:10
#5

Jag gör lite som Pluto. Stillar mig med några lugna andetag en stund. Blundar och blåser lite på leken (varför? Ingen aning, känns bara bra) Sen tänker jag på personen jag ska lägga för och frågan medan jag blandar och kuperar.

Sitter alltid vid skrivbordet (min favoritplats) Drar korten överst och lägger ut med framsidan upp. Sen tittar jag på alla korten och känner efter om jag får fram något. Sen går jag ifrån ett tag och sätter mig och funderar lite på korten.

Tar fram papper och penna och börjar tolka korten ett och ett. Det är när jag skriver som min intuition går igång. Så ibland får jag skriva fort för att hinna med. Till slut gör jag en sammanfattning.

Jag tycker du ska prova dig fram till ett sätt som du trivs med och känner dig nöjd med. En bra början är att dra ett kort om dagen och skriva ner din tolkning. Sen kan du på kvällen se lite om det stämde.

Och vi finns alltid härinne för att hjälpa till om du har frågor. Skrattande

Lycka till.Kyss

Kram Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

PiganX
2012-05-16 23:20
#6

Tack för att ni delar med er av era kunskaper och hur ni gör! :)

Annons:
Skogshumblan
2012-05-17 07:59
#7

Jag gör nog ungefär som Pellis & Isa. Tar upp leken, håller alltid så att baksidan är vänd uppåt mot mig, andas djupt och sen blandar jag tills jag känner att det är klart. Ibland händer det att jag får en "känsla" och drar kort utifrån det men allra vanligast är att jag lägger uppifrån och nedåt ur högen. Jag vänder ett kort i taget och tolkar klart innan jag går på nästa. När alla kort är klara ser jag på helheten och försöker se mönster och så. Men som Isa skrev så är det som känns rätt för dig det du ska göra. :) Här inne, bland flikarna till vänster finns en mapp som heter "tarotstjärnor". Där hittar du lite olika läggningar som kanske kan vara ett stöd när du lägger. Lycka till och välkommen hit!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2012-05-17 09:18
#8

Jag tror att du kommer känna in hur du bäst ska göra då då väl har korten i din hand. Jag blandar och kuperar alltid 4 gånger. Hur länge jag blandar kan vara vääääldigt olika, det ska liksom kännas att det är färdigt innan jag kuperar. Under tiden så slappnar jag av, fokuserar på frågeställningen och känner in. Jag har inga särskilda ceremonier för mig. Känns det bra att tända ljus och ha kristaller med så har jag det. Ibland lägger jag på ett speciellt bord, ibland så känns det extra magiskt i månsken. Men jag tror att det är väldigt individuellt och att alla gör så som det känns bäst just då.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: