Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 2210 ggr
Ruzicka
2012-05-15 20:11

Hur börjar man?

Hej!

Jag har alltid varit fascinerad av tarotkort, men har inte varit i kontakt med det själv. Men jag tänkte att det kanske är dags snart.. ^^

Hur börjar man? Hur gör man? Vad skall man välja för lek? Spelar det någon roll? Eller, jag kanske inte alls kan börja eftersom man kanske behöver ett "extra" sjätte sinne?

Så, med andra ord.. det fascinerar mig, men jag kan inte ett jota. Jag letade i artiklarna här, men tyckte mig inte hitta något för riktiga Nybörjare.. Det var energier hit och dit och jag blev bara förvirrad.. Skäms Finns det någon som kan leda in mig på rätt spår, med någon länk eller kanske en förklaring, så hade det varit jätteuppskattat. Helt enkelt något som kan hjälpa mig börja förstå hur jag skall gå tillväga. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
plutopellis
2012-05-15 20:20
#1

Jag har inte det där "sjätte sinnet" som du kallar det och det brukar funka för mig ändå Flört

Så jag själv började var att jag köpte en lek som jag drogs till. Köpte i butik vilket är mycket dyrare än idag då man kan köpa online men man kan ju hålla i leken då och det är en fördel med första. Så jag köpte den jag drogs till (och hade råd med Skäms) och sedan "lärde jag känna den" genom att bläddra och ha mig. Läste på massor men glömde av lika mycket och nu, typ tio femton år senare har jag verkligen börjat använda den på riktigt och en del nyförvärv har tillkommit Glad

Lycka till och fråga massor!

Skogshumblan
2012-05-15 20:23
#2

Alla är vi Nybörjare någon gång:) Mitt råd är att kika in på ex aeclectic ock kika på lekar eller gå in i en affär och se om du hittar något du gillar. I varje lek brukar det ingå en liten bok/ häfte med kortens betydelse. Läs och prova dig fram. Här på sajten hoppas jag du hittar både övningar och saker att läsa på om. Fråga gärna, det är så vi lär oss och utvecklas. När du känner dig redo finns ex tarotkedjan eller då och då cirklar att vara med i. Lycka till!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Aracco
2012-05-15 20:26
#3

Hej Ruzika! Jag skulle ta mig till en affär som säljer tarotkort och andra andliga prylar och kolla runt lite bland lekarna. Många säger att det är bra att börja med raider waite men det tycker inte jag..

I stockholm finns Vattumannen, I Göteborg finns Näckrosen, I Borås tror jag det va….. finns Tarotkatten, I Uddevalla finns Yerba Kulturbokhandel… Finns många fler ställen men de känner jag inte till..

Välj en lek där bilderna tilltalar dig, som du tycker är vacker och känns bra.  Man behöver inte komplicera saken så mycket.. Sedan när du kommer hem, sätt dig och titta på korten och skriv ner de intryck och tankar du får av dem. Ser du på ett kort och tänker Ush skriv ner detta, tänker du ahh va mysigt skriv ner det..DEt är bra att skriva ner alla tankar och känslor som ploppar upp.. på det sättet skapar du en egen tolkningsbok över dina kort.   sedan kan du ju pröva en övning där du blandar leken och sedan drar ett kort och tänker om detta kort var en känsla vilken känsla är det då?? om detta kort var en tanke villken var den då? osv Och så skriver du ner svaret…

Skulle rekommendera dig att inte läsa i den medföljande lilla boken om kortens betydelser, utan att istället skapa en intuitiv connection med korten och sedan kan du läsa böcker och söka på nätet efter vad korten betyder, Men den viktigaste länken känner jag är din egna kontakt med korten och dess energi

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägenGlad

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

plutopellis
2012-05-15 20:30
#4

Åh så bra skrivet Aracco! Kyss

Aracco
2012-05-15 20:38
#5

Tack Plutopellis… nu rodnar jag….SkämsGlad

Joo men så finns ju 6esinnet i Helsingborg också…. glömska jag…..Flört Sen vet jag det finns en andlig affär i Kristianstad men kommer inte ihåg va den heter.. det är möjlgt jag stavar åt knasigt håll nu också för ögonen går i kors..

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

Ruzicka
2012-05-15 21:26
#6

Tack så jättemycket för era svar! ^^

#1 Man vet ju aldrig, så det var lika bra att fråga. ^^ Jag har minsann inget sjätte sinne jag heller, så det glädjer mig att det inte krävs.

#2 Vad innebär tarotkedjan, eller tarotcirklar? Jag skall kolla in övningarna, tack! Någon sorts övning som är speciellt bra att börja med?

#3 "Många säger att det är bra att börja med raider waite men det tycker inte jag." Varför skulle det vara bra att börja med den (jag antar att det är en lek..)? Vad är en nybörjarlek, och vad är en lek för mer avancerade? Jag har kollat lite snabbt och gillar Touchstone Tarot, vad tycker ni om den? Jag skall självklart kolla runt mer, men hittills är det den jag fallit för mest. Vanligtvis inte allt något jag skulle gilla, men det är något som tilltalar mig. ^^ Tack för tipset om att skriva ner tankar och känslor om korten, det skall jag definitivt göra! Men jag kommer ju ha olika känslor med olika lekar i så fall.. Innebär det att jag med samma kort fast olika lekar får olika "svar" eller vägledning?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Tarotstollan
2012-05-15 22:29
#7

Touchstone Tarot är en otroligt vacker lek, åtminstonde från de bilder jag kunnat se. Finns den att köpa här i Sverige? Jag skulle ju inte rekommendera den som nybörjarlek, men det är du som bestämmer vad du vill börja med!

Rider- Waite var den första Tarotleken som tillverkades med alla 78 kort illustrerade, därför brukar den rekomenderas tillsammans med Cosmic Tarot som lätta nybörjar lekar. Båda finns på svenska också och det kan ju underlätta när man är Nybörjare.

Välj din lek med hjärtat så blir det rätt!Glad

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ruzicka
2012-05-15 22:50
#8

#7 Om den går att köpa i Sverige är inte så intressant, det går väl att beställa från utlandet.. eller? Men jag bor i nuläget i Tyskland, och det går kanske att få tag på här..? ^^

Vad är en bra nybörjarlek, då? Vad skall jag leta efter om jag vill ha en bra nybörjarlek? Vad är det som gör att Touchstone inte är en nybörjarlek? Självklart skall jag välja med hjärtat, men samtidigt vore det bra att veta om leken jag vill ha är jätteavancerad eller Nybörjare, om ni förstår vad jag menar.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[C Stark]
2012-05-15 23:13
#9

Vad spännande….

Jag har en Wait, en sk. nybörjarlek men ska erkänna att denna behöver jag boken för att slå i - denna säger mig ingenting.
Däremot de andra som jag bara vetat att jag "måste ha" - de är väldigt talande och jag använder sällan någon bok.
Strunta i vad andra tycker, det är du som ska leva med den!

Jag skule gå in i en butik och hålla, titta och känna  om jag var dig. Man vet när man hittat rätt!

Köp med hjärtat - resten löser sig!

Lycka till! Glad

Maikailoa
2012-05-15 23:17
#10

Jag skulle kunna ge ett alternativt råd. Med Tarot finns det egentligen inga regler, vi är alla olika, och man kan i princip göra som man vill.

En möjlighet är att börja med Raider Waite Smith, den är gjord medvetet enkel, nästan lite banal, för att man inte ska dras iväg för långt i fantasin. Gå efter Waites tolkningshandbok eller motsvarande, då finns det ingen tröskel att ta sig över, och du är igång direkt.

Sedan kan du utvecklas i vilken riktning du vill.

Tarotstollan
2012-05-15 23:31
#11

En bra nybörjarlek har enkla och lättförstådda bilder. Det finns enkla symboler som du vet vad de betyder, utan att du behöver slå upp eller fråga någon om vad de betyder. I alla fall så vet du lite om vad de symboliserar.

 Det är ju olika för alla människor beroende på hur långt vi hunnit i vår utveckling och också vår egen smak. Det som är enkelt för dig kan ju vara jättesvårt för mig osv.

 När du ser på korten så ser du exakt med lätthet vad kortet vill visa dig. Ju mer du tittar på korten och symbolerna ju mer lär du dig och ju mer avancerade kort vill man ofta haTungan ute

Eftersom du är Nybörjare är det ju bättre att börja med något enkelt och bli säker på det du tolkar och sen gå vidare till andra kort. Du kan ju också ha två lekar samtidigt och jämföra korten.

Jag skulle nog tolka Touchstone Tarot som en ganska så avancerad lek, det är min tolkning av de få kort jag sett. Du skall tolka deras ansikten och uttryck, vad står deras kläder för, vad finns i bakgrunden, vad står färgerna runt dem för, färgerna på kläderna osv. Det är bara du själv som kan avgöra om du tycker den är för avancerad för dig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tarotlasse
2012-05-15 23:45
#12

Ja du har fått många bra svar här inne och vill bara säga att alla mäniskor har ett 6e sinne vi är alla födda med det.

Men alla vet inte riktigt hur det fungerar men spelar ingen roll vem man frågar även dom största skeptikerna, brukar medge att dom i bland känt på sig vem som ringer i telefonen.

Eller att man plötsligt börja tänka på en person man inte haft kontakt med på länge så dyker plötsligt denna person upp.

Läsa dessa små häften och böckerna om korten är ngt av det sämsta man kan göra det är vad just den personen som skrev häftet fick till sig av sin intuition när den läste kortet och kan betyda ngt helt annat för en annan person.

Ngt som kan ställa till många felaktiga tolkningar under åren och är svårt att släppa när vi senare börjar använda oss av våran intuition.

Eller om man börjar använda en annan tarotlek i framtiden.

Tar även tid att plugga in dessa betydelser det är faktiskt lättare att lära sig att tyda korten med sin egen intuition.

Det är igentligen inte några konstigheter ser man lekande barn så är det ju en glädje i detta.

Ser man i kortet på en arbetande man så är det ngt man får arbeta för.

Svårare behöver det inte vara i början sedan ju mer man övar och tränar ju mer får man till sig när man tittar på korten.

O vilka kort du ska börja med är det bara du själv som kan avgöra titta på bilderna på tarotleken och välj den du tycker är lättast  o tydligast för dig att du tycker bilderna talar till dig.

I bland är det inte den tarotleken man tycker är vackrast som är den bästa utan  det viktigaste är att man tycker att bilderna säger ngt till en.

Lasse

Ruzicka
2012-05-15 23:55
#13

Jag läser och tar till mig! ^^ Jag får fundera ett tag till på vad som känns bäst för mig. Jag skall ju, som alla ni säger, välja med hjärtat och inte utefter vad andra har sagt. Men det är så svårt att veta som Nybörjare, så ibland behöver man en liten spark i baken i rätt riktning för att skapa sig en egen åsikt och känsla om det hela, om ni förstår vad jag menar. ^^

#11 Jag kanske närmar mig detta på fel sätt, men jag har mycket lättare att känna och tolka om jag skall tolka ansikten och uttryck. En symbol betyder, i nuläget, inte ett dugg för mig, medan i ett ansikte kan jag läsa in miljoner känslor och tankar. Precis som #9 säger så känns Raider-Waite lite.. tja.. platt?

Åh vad knepigt. Jag tänker lite till. Tack så hemskt mycket för alla era råd!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
tarotlasse
2012-05-15 23:57
#14

Men en lek som jag märkt på kurserna att väldigt många har lätt att läsa och tolka är Ocho Zen korten.

Även om den inte är en  traditionell tarotlek så fungerar den lika dant.

Den har väldigt tydliga och lätt lästa bilder o även väldigt starka färger som man också kan använda sig av när man tolkar korten.

Men finns även personer som inte alls tycker om den leken även om dom flesta har lätt för den.

Så väldigt individuellt vilken lek man ska börja med.

Lasse

Ruzicka
2012-05-16 00:01
#15

#12 "I bland är det inte den tarotleken man tycker är vackrast som är den bästa utan  det viktigaste är att man tycker att bilderna säger ngt till en."

Det önskar jag någon hade sagt till mig för länge sedan. Jag köpte faktiskt en lek för fleeera flera år sedan och tänkte jag skulle börja lära mig Tarot då. Men jag gjorde misstaget att välja en vacker lek som jag inte alls kände något för, mer än att det var vackra bilder. Jag kunde omöjligt läsa in något i kortens betydelse. Så jag tappade förtroendet för mig själv rätt fort.. Det misstaget gör jag inte igen! Det är just därför jag frågar er här - och har fått massa tips på vad jag skall tänka på. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

tarotlasse
2012-05-16 00:29
#16

För många år sedan såg jag en helt underbar tarolek som heter The Inner Child och blev för några år sedan utnämd som världens vackraste tarotlek.

Tog flera år innan jag fick tag i denna lek och när jag väl fick tag i den så är alla kort så vackra och så positiva men tyvärr är inte livet så vackert och positivt.

Man måste även kunna se det svåra och negativa i korten för att kunna vägleda en person att undvika dessa negativa situationer.

Så även om den är helt underbar så kan jag inte använda den rent praktiskt när jag vägleder folk.

Däremot så hade min dotter väldigt lätt att använda denna lek och fick fram klockren information med denna lek  men även hon kunde inte se problem i dessa korten o då inte heller kunna vägleda folk ur dessa problem.

Så en lek måste vara väl balanserad mellan positivt och negativt för att vara effektiv.

Men glöm aldrig att när ni får fram negativa saker och problem att ni lägger vidare på hur man ska undvika dom.

Ingen ska behöva gå i från en tarotläggare med fler problem en vad den hade när den kom dit.

Vi ska hjälpa folk inte stjälpa dom .

Lasse

tarotlasse
2012-05-16 01:07
#17

Samma som om du läser dig till  kortens betydelser och får en förfrågan av en person var den ska flytta ngn stans och får upp överste prästinnan hur skulle du då tolka det om du läste boken för att beskriva huset som den ska flytta till ?

Jag själv fick upp Överste prästinnan vid en sådan fråga  en prästinna som var fylld med vitt o lila ljus  jag tittar på kortet och vad får jag se i mitt inre jo ett rött hyres hus  med ett stort grön område utanför stan och en siffra på porten med 19.

Plus att jag fick se ny utsprugna björkar som jag tolkade att flytten skulle ske till våren.

Det visade sig att allt stämde hon flyttade in i detta röda hyres hur på 3e våningen och i port nr 19 nästa vår.

Inte ngt som fanns på bilden men som bilden visade min hjärna  så helt annorlunda en vad man fått fram i grund betydlsernai ett häfte.

Men detta var inte allt hon frågade om en framtida kärlek och jag fick upp en hel del saker som stämde med mig själv men när jag såg överste prästen och överste prästinnsn  med mitt ansikte blev jag paff.

Utan säga  detta för min sitter att min sitter skulle lite längre frsm träffa en person med ett medialt intresse o som även jobbade som healer vill absolut inte måla ut mig själv som person så här .

Ett o ett halvt år senare  började denna tjej på en av våra cirklar och även om jag ville undvika detta så blev vi ett kärleks par men långt efter det korten visade detta.

Men inget bra sätt att ragga tjejer på.

Så det där är ngt som dom själva får upptäcka så inte alltid jag kan berätta det som visar sig i korten eftersom det kan vara helt andra saker och som i detta fall kunde på verka mitt eget liv också.

Var samma sak för många år sedan jag gick till en väldigt känd tarotläggare  och när hon får upp min skilsmässa i korten och direkt efter denna skillsmässa ser hon en annan kärlek och lämnar en exakt beskrivning på sig själv som en framtida kärlek.

Nu blev det inte så jag hade redan träffat en helt ny tjej och tarotläggaren var i planerings för sitt bröllop .

Men det slutade med att vi började samarbeta tillsammans vilket blev väldigt lyckat  så en tolkning som stämde även om hon tolkade det lite fel som en kärleks relation.

Lasse

Upp till toppen
Annons: