Annons:
Etikettsajten
Läst 1637 ggr
Pagan
2012-05-06 19:08

Upphovsrättslagen

Vi är lite slarviga med att ”låna” bilder på nätet. Jag själv är skyldig till en del tabbar då jag hittar en trevlig bild på Google som passar bra i godmorgontråden exempelvis.

Det är uppenbarligen ett bekymmer för hela forumet, så det är inte specifikt denna sajt som fått påpekande. Det finns en pågående diskussion om just detta inne på Värdsajten. Sajtvärden kan bli stämd då han/hon är ansvarig för sajten. Så vi får kanske tänka oss för lite till mans hur vi använder oss av upphovsrättsskyddat material.

Denna information har jag lånat – med tillstånd Flört– av Forumadmin:

Upphovsrättslagen

Upphovsrättslagen innebär att du som Sajtvärd (eller dina medlemmar) inte får vidarepublicera andra personers framställda material (artiklar, foton, musikalster, konst, dataprogram etc etc) utan dennes medgivande.

Om upphovsrättsinnehavare har gett sitt tillstånd till publicering är det din skyldighet att ange vem som är upphovsman i den omfattning och på det sätt god sed kräver.

Det upphovsrättsliga skyddet består av två delar, dels de ekonomiska rättigheterna dvs att kunna sälja eller hyra ut rätten att kopiera eller tillgängliggöra verket, dels de ideella rättigheterna. De ideella rättigheterna kan inte avyttras och innehas alltid av upphovsrättsmannen eller dennes arvingar, och gör det möjligt att hävda rätten till sitt verk. Det är alltså möjligt att någon ger dig rätt att publicera material utan att betala ersättning, vilket trots detta inte påverkar dennes ideella rättighet. Det innebär t ex du inte får förvanska upphovsrättsinnehavarens verk, utan skall återge det i dess originalform. För att skilja på en kopia och ett nytt verk så används begreppet verkshöjd, om ett verk anses tillräckligt självständigt och originellt så anses det ha verkshöjd och således vara ett nytt verk med alla rättigheter som då tillfaller den nya upphovsmannen.

När du länkar till andra websajter innebär det inte något intrång i upphovsrätten. Men det kan vara ett problem att rikta länkarna direkt till en annan artikel, speciellt om den inte öppnas i ett eget fönster.

Så länge länkar till andra sajter öppnas i egna fönster så är allting bra, men om så inte är fallet så skulle det kunna innebära ett problem. Om artikeln öppnas i en sida hos iFokus, så kan det betyda att läsaren t ex uppfattar det som material som iFokus publicerat samt att den mottagande sajten kan förlora annonsintäkter.

Så för att undvika en eventuell diskussion så är det lika (och mer användarvänligt) att ta för vana att kryssa i rutan "Öppna i eget fönster" när ni skapar en länk.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Isa56
2012-05-06 19:14
#1

Tack Pagan för påminnelsen. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Aracco
2012-05-06 19:33
#2

inga mer bilder lovarGlad

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

plutopellis
2012-05-06 20:34
#3

Men vi är tacksamma ändå Aracco! Hehe, varenda kotte här inne kommer äga den leken Flört men nu får vi sköta oss så inte Pagan får skäll! Förvånad

Pagan
2012-05-06 20:41
#4

Glad det är bra tjejer. Jag vill inte få skäll

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Aracco
2012-05-08 15:28
#5

Ja jag har gett Doreen Virtue Grym reklamSkrattande Men givetvis skall vi vara rädda om Pagan så att hon inte får skäll!!!!

Jag tycker dock det är lite tråkigt att inte få dela bilder, det är ju alltid lättare att relatera till en kort när man ser bilden, och är det då en lek inte så många har så blir det ju en beränsad pratsession kring det specifika kortet.För allla lekar har ju sin egen energi och bilder tolkas ju olika beroende på lek och person…

Skulle man inte kunna lösa detta problem genom att tex ha en "sluten"/låst tråd där man kan dela och prata kring bilder och kort som om man träffdes IRL?? För när jag träffar vänner så sitter vi ju med lekarna framför oss…. Det måste ju gå att kunna göra en virituell sådan träff???? Eller är jag ute å cyklar med mina idealistiska tankar HAHHA……

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

Amandla
2012-05-08 17:13
#6

Det är mycket smartare att lägga in en länk i så fall till kortleken. Det finns massor med lekar på t.ex. http://www.aeclectic.net/tarot/ Länkar vi istället så är vi på den säkra sidan. Visst kan tråden se lite tråkigare ut, men det får vi ta.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Pagan
2012-05-08 22:04
#7

Ja Amandla, det är bra! Tråkigt ser det ut ja, men vi vänjer oss nog.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: