Annons:
Etikettandlighet-livsåskådning
Läst 2565 ggr
Amandla
2012-05-03 16:14

Är du högkänslig?

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/hogkansliga-pejlar-in-vagor-i-luften_7074009.svd

Läs hela artikelserien!

Jag känner igen mig i stort sett rätt igenom. Ljudkänslig, otroligt bra smaksinne, tycker att många personer är burdusa och okänsliga samtidigt som de ser mig som överkänslig och gnällig…

Efter att ha läst artiklarna kan jag trösta mig med att jag har bra mycket mer starka intryck av allt positivt, än de som inte är högkänsliga. Jag njuter av musik jag tycker om, kan nästan falla i trans över en solnedgång osv osv.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[C Stark]
2012-05-03 16:29
#1

Visst känner jag igen mig i mycket… Flört
Har läst en hel del om diagnosen HSP som inte riktigt uppmärksammats innan i Sverige.
Jag själv ser det som positiva egenskaper, det är när man kommer i kontakt med vården som det är ett "problem" kan jag tycka.
Det finns en enkel test om man vill se det svart på vitt;

http://www.hsperson.com/pages/test.htm

Isa56
2012-05-08 22:34
#2

Jag hamnade högt där. Ändå tycker jag att jag är ganska robust, men vissa saker kan få mig helt i obalans. Hunger, skräckfilmer, höga plötsliga ljud osv.

Däremot blir jag salig av att vara ute i naturen. Lyssna på musik. Sitta ute tidigt på morgonen och bara låta tankarna flyta förbi.

Men det är intressant. Bra att det uppmärksammas mer. För vi är olika och behöver bli olika behandlade eller bemötta.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Isa56
2012-05-19 15:55
#3

Putt Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Ruzicka
2012-05-20 09:45
#4

Jag gjorde ett test för ett tag sedan, fast langt mycket längre och pa engelska. Vissa saker stämde oerhört bra, andra inte alls.

Koffein och skräck gör absolut ingenting pa mig. Jag kan se vilken skräckfilm som helst och nästan skratta mig igenom det. Och jag är helt ointresserad av naturen, sa det här med att bli helt överväldigad över en vacker utsikt eller dyl händer aldrig mig.

Jag svarade ända rätt pa 85-90%, sa nog far man räkna sig som högkänslig i alla fall. Men att jag skulle ses som blyg pga detta, som hemsidan säger, tror jag inte. Jag brukar istället vara "ledaren" för alla grupper jag rör mig i eftersom jag lätt kan pejla in vad alla andra tycker och vill, sköta konflikter innan de bryter ut och se till att göra det bästa för gruppen i sin helhet.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Isa56
2012-05-20 11:34
#5

Ja, jag tror också att det man ska nog inte tolka det 100%, för vissa grejor stämmer, andra inte. Men en liten hint får man ju om var på skalan man ligger.

Själv tål jag inte rysare, men egentligen är det nog musiken som påverkar mig också.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Ruzicka
2012-05-20 11:47
#6

Nej precis. Alla är ju individer och för alla visas högkänsligheten olika. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Isa56
2012-05-20 11:51
#7

ja och vissa dagar är man mer känslig än andra dagar. Så det går ju lite upp och ner för en också. Skrattande

Har man en dålig dag, kan man flyga i luften för en bagatell. En annan dag kan huset rasa över en utan att man reagerar. (eller kanske inte, hade nog flyttat mig) Flört Nåt åt det hållet iallafall.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Amandla
2012-05-20 12:35
#8

Jag mår riktigt dåligt av filmer som har inslag av mer spänning än det är i CSI ungefär, så vet ni var på skalan jag befinner mig i Tungan ute Sista skräckfilmen såg jag när jag var fjorton, sen vägrade jag. Hade en kompis vars mamma hyrde filmer åt oss, senare köpte hon vin också *suck*

Jag blir nog ofta sedd som blyg, särskilt bland män Skäms och/eller i större sammanhang. På mindre spelplaner slappnar jag av och visar vem jag är.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: