Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 3066 ggr
Skogshumblan
2012-04-30 20:48

Tankar kring "missförstådda" kort.

Har funderat länge på det här med tarotkortens namn. "Döden" tycker jag är ett så missförstått och fel namnat kort…. Minns i början av min tarot-resa. Då var jag bokstavligt livrädd för korten "döden" och "djävulen" ( det sistnämnda var nog min frikyrkliga bakgrunds fel). Jag blev livrädd för dem och tycke de var obehagliga. Såg inget positivt med dem alls. Sen under kursen jag gick för Gilla förra våren så fick jag vid ett tillfälle upp "djävulen" och hade huvudbry! Min intuition sa mig att det var kortets positiva mening jag skulle få fram- jo tjena! Men jag fick tillslut - med lite hjälp av en viss Ylva, rätt på budskapet. Nu knappt 1,5 år in på min tarotväg har jag börjat fundera på alternativa namn på dem men bara ett har fått nytt namn. Döden ser jag mer som ett positivt kort- "förändringen" Har du något kort som du har liknande tankar eller erfarenhet kring?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Jessica Holländare
2012-04-30 20:59
#1

Spännande! Tycker med att döden kan heta förändring istället… Djävulen kan ju heta resa..

Har inte funderat så mycket på det här faktiskt…


Skogshumblan
2012-04-30 21:03
#2

Intressant Jessica, har du någon tanke du vill dela bakom namnet? För mig är djävulen språngbrädan/ dr Jekyll & Mr Hyde. Ett kort som dödssyndena sammanfattas i men också dygder….

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
2012-04-30 21:05
#3

Djävulen för mig betyder frestelse. Såna kan ju vara både trevliga och mindre trevliga. Sen kan han också stå för egot, finns positiva och negativa saker med det förstås. Ibland kan det ju vara så att man behöver sätta sig själv i centrum.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Jessica Holländare
2012-04-30 21:11
#4

Ursäkta! Agda igen… Tänker ju självklart på vagnen!! Jag läste djävulen, men det gick in som fel kort!! *asg* Jag ska verkligen krypa isäng tidigt….


Amandla
2012-04-30 21:14
#5

Natti! Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Skogshumblan
2012-04-30 21:26
#6

Precis Amandla, så förstod jag också Ylvas tolkning.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Amandla
2012-04-30 21:30
#7

Jag har läst Ylvas böcker och använt dem mycket, men det var först när jag var på en kurs för henne som just det kortet äntligen ramlade på plats för mig.

Några kort jag har svårt för är sju och åtta bägare, jag bara blandar ihop dem. Tips?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Skogshumblan
2012-04-30 21:33
#8

Lär dig numerologin?
Äh jag vet inte… Jag är så ny och oerfaren men ser fram mot att ha råd att gå Ylvas kurs så småning om.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
2012-04-30 21:35
#9

Hm, ja jag går ju Ylvas stora distanskurs men har inte kommit så långt än. Är bara på Kejsarinnan, lite pinigt eftersom jag började i augusti Skäms men jag känner mig själv och vet att det inte är idé att forcera utan att det funkar mycket bättre när jag VILL.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Skogshumblan
2012-04-30 21:39
#10

Ja jag tänkte mig ju att ha fast jobb och så till nästa år så jag kan börja på jullovet och sen ta lite då och då på loven….Oskyldig

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[C Stark]
2012-04-30 21:41
#11

JAg håller med - i början var jag livrädd för dom. Jag såg inget annat än död och ondska, hehe… okunskap…. ;)

Döde är för mig ett väldigt positivt kort eftersom jag nu ofta håller på med massa projekt så det är ju helt naturligt att en dörr måste stängas innan jag öppnar en annan.

Poletten ramlade verkligen ner när jag läste om stora arkanan som "narrens resa". Alla kort faller sig väldigt naturligt och jag finner mig väldigt lätt efter vägen sen dess… Flört

Pagan
2012-04-30 22:20
#12

ja numerologin tänker jag oftast på - jämna kort är ju mer balanserade sas, det finns ben i alla hörn, förstår du hur jag tänker då Amandla - appråpå skillnaden på 7 & 8 bägare

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Amandla
2012-04-30 22:28
#13

Jo jag förstår… FlörtDet är ett gammalt motstånd mot sjuor och åttor, har haft det sen jag började men i de andra sviterna har jag fått dem på plats.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Pagan
2012-04-30 22:45
#14

Bägarsjuor är avvaktande medans bägarens åttor är mer aktiva.

sju i bägare säger att valet du gör är aldrig lätt, det finns en del att välja emellan och här kan man nog finna svaret i de omkringliggande korten. fast drar du detta kort för en dag så skulle jag säga att det handlar om att avvakta, se tiden an, inte ta beslut i frågan just i dag.Men det finns möjligheter så jag skulle inte avfärda något här. Svårt, tvivlande och obestämt kort, klart ett som säger att det är dags att slå näven i bordet och bestämma sig.

åtta i bägare handlar om att när du ställs inför ett val så ska du enbart låta hjärtat råda. För en dag skulle jag säga att du ska låta hjärtat råda dig i alla situationer, d.v.s. känna in och känna efter en extra gång var gång du ställs inför ett val. Ömkligt, deppigt och lite själviskt kort. Klart ett som säger att du överdramatiserar, sluta tro att allt bara handlar om dig.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Amandla
2012-04-30 23:23
#15

Haha, det slog mig just att jag är nog åtminstone periodvis rätt mycket i just de kortens energier SkämsFlört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Pagan
2012-04-30 23:26
#16

ja men se där, du är en bägar åtta dåFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Aracco
2012-05-05 19:40
#17

Jag tänker på The Devil som frestelse och materialism och döden som Transformation. Jag fick min första Tarot lek (Thoth Tarot - Alister Crowley) när jag var 12 år.(är nu 31) Jag tänkte aldrig på Death or Devil som några farlig kort, jag såg/ser dem mer som en naturlig del av livet, som faser vi går igenom. Om man tänker på det så dör vi ju i varje ögonblick.. Det som var nyss finns inte längre eftersom det som är NU alltid är det som ÄR. Devil är även Egot inom oss, den där rösten som säger: gör det här även om vår inre tystare röst säger nej (jag har den tecknande bilden av kalle anka inom mig där han har en ängel och en jävul på vardera axel nu:-)) det får inga bra konsekvenser om du gör det där, men egot tror det vet bäst och så gör man det och vad händer sen-- jo det blir en bitter smak i munnen och så lär vi oss förhoppningsvis att följer vi vårt egos högljudda nöjessökande utan ansvar röst hamnar vi inte alltid på trevliga ställen. så tänker jag om Devil och death… Har aldrig riktigt förstått varför dessa ses som så negativa och skapar så mkt obehag… Men det klart jag djupdyker ju gärna på ställen andra inte gärna simmar så det kanske är därförFlört

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

Skogshumblan
2013-07-17 09:09
#18

Puttar denna tråd med anledning av Stollans tråd om Döden.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

undrarens
2013-07-17 10:23
#19

alltid bra och få tillbaks äldre kloka funderingar om olika trådar där folk förhoppningsvis tänkt till öppnat sig för bra teorier🙂

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Upp till toppen
Annons: