Annons:
Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 1742 ggr
Tarotstollan
4/26/12, 12:14 AM

Svår Tarot lek?

Är det någon här inne som har, och arbetar med en Marseille Tarot lek?

Fick en klon till en sådan genom klubben "Själ, kropp och ande" och den tillhör ju ett annat system än den vanliga Rider-Waite.

Eftersom den inte har några "vanliga" tolkar bilder på 1-10 i Lilla Arkanan, så är det ju svårt att tolka dessa kort, tycker jag! Är det någon som har några bra ideér om hur man skall kunna lära sig dessa kort utan att behöva lära sig utantill!

Det vore ju kul att kunna tolka alla 3 olika tarotsystem som finns, och kunna använda vilken lek som helst!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
tarotlasse
4/26/12, 1:02 AM
#1

Ja du det ska inte vara några problem om du vill bli en duktig tarotläggare.

Strunt då i alla grundbetydleser och vad korten betyder utan titta på korten och berätta det du får till dig genom din inre röst.

Använd bara bilden som att trigga i gång talet och bara babbla på om vad du får till dig för då får du helt enorma tolkningar och klockrena läggningar.

Och då spelar det ingen roll vilken lek du använder när du använder din intuition.

Många säger att det är så svårt att tolka på detta sätt men övar man så lär man sig det faktiskt väldigt snabbt oftast snabbare en vad det tar att läsa sig till alla kortens betydelser.

Efter en helg kurs så brukar ingen ha några större  problem att tolka korten med sin egen inre röst (intuition)

Så inga svårigheter om man bara provar och försöker.

Tränar man dessutom regelbundet på det blir man oftast ruggigt träffsäker och man får fram en otrolig specifik information.

Som det inte går att komma i närheten av genom att läsa sig till betydelserna av en lek.

Du kan aldrig få fram att en person ska flytta till ett gult 2 plans hus med källare och ytterligare 2 byggnader på tomten genom att plugga in grundbetydelserna i korten.

Men Naturligtvis finns det lekar som är lättare att tolka en andra och lekar som är svårare att tolka en andra.

Många äldre lekar hade t.ex  bara   en bägare  i bägare esset  och enbart en bild på 4 svärd osv.

Själv har jag svårt att tolka en sådan lek men det går.

Därför det finns så många olika lekar för att det ska finnas en lek för alla.

En lek som du tycker är lätt att tolka kanske jag har svårt att tolka eller tvärt om.

jag har ett 20 tal olika lekar som jag brukar ha med mig på kurserna bara för att man ska få chansen att prova att lägga med olika lekar.

Vissa dagar kan jag ta en lek som är jätte svår att tolka  men veckan därpå så går det jätte lätt att tolka dessa kort även om det är samma kort som var så svåra att tolka veckan innan.

Så sinnes stämning och humör kan också påverka valet av lek för ett speciellt tillfälle.

Har ofta hänt att man åkt bort ngn stans och inte haft tillgång till sin egen tarotlek  och ngn frågar om man kan lägga lite kort.

Så får man en helt okänd lek i sin hand men det brukar inte vara några problem att använda denna även om man aldrig sett den leken tidigare.

Men man kan lika gärna titta på personens kläder eller ögon och se vad för mönster som bildas och säga vad man får till sig på samma sätt som man tittar på ett Tarot kort.

För man kan tolka precis allt från moln, stenar, kläder, och kaffesump om man lär sig att lyssna på sitt eget inre i stället för att plugga sig till grundbetydelserna i en tarotlek.

Lasse

Skogshumblan
4/26/12, 7:08 AM
#2

Tycker du fått kanonbra svar av Lasse. Känner igen det där om att ens dagsform avgör vilken lek man kan jobba med. Har precis börjar jobba med intuitionen så som Lasse skriver och det är jättekul att se hur man prickar rätt! Så Stollan, vi får prova oss fram och se hur vi utvecklas :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Jessica Holländare
4/26/12, 10:10 AM
#3

Använd numerologi!

Jag har samma lek och kan inte använda den. Blir bara tom när jag ser den…

Lycka till!


Aracco
4/26/12, 12:23 PM
#4

Jag har väldigt svårt för att få till mig något i den lek som följde med Kropp Själ Ande serien.. Jag tänker i bilder så jag blir mest inspirerad av vackra konstverk och tarotkortlekar är ju verkligen konstverk.. Har 25 stycken nu och jag väljer efter humör och sinnestämmning.

Mitt råd till dig är att se om du kan hitta en lek vars bilder inspirerar dig, det är lättare för mig i alla fall att få kontakt med mitt högre vetande och vara mottaglig för budskap om jag blir inspirerad av de bilder jag ser på.

några lekar som jag tycker är väldigt inspirerande är:

Animals Divine Av Lisa Hunt

Tarot of the Sidhe har väldigt kraftfulla färger och bilderna känns explosiva om du tycker om det

Tarot of Transformation har vackra bilder och en companion book som väldigt utförligt går in på psykologiska aspekter av korten.

Radiant Rider waite tycker jag är bättre än originalet för man ser detaljer tydligare i denna lek.

I am one Tarot är bra om du gillar färger, former och energier.

Revelations Tarot är annorlunda för den har har både en rättvänd och en uppåner sida i samma bild, en cool tarotlek om jag får säga så Flört

Hopas att du har fått lite hjälp av detta Glad

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

Tarotstollan
4/27/12, 1:37 AM
#5

Tack för svaren som jag fått. Jag har massor med olika tarotlekar över 35 st för tillfället. Utav dessa så är det bara Marseilles klonerna och Thot klonerna som jag har det  svåraste problemen med, just för att det inte finns "riktiga" tolkar bilder på alla kort. Min intuition är lika med noll, men jag vet att jag måste jobba vidare med det och kanske det släpper någongång i framtiden.

Jag frågade mest för att se om det fanns något lättare knep för att kunna läsa dessa "blanka" kort (håller med dig #3), det enda jag ser är 3 stavar eller 7 mynt och lite krusiduller som pynt. Inte mycket att tolka efter!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: