Annons:
Etiketterboktipstidningarövrig-media
Läst 1227 ggr
Tarotstollan
4/25/12, 8:05 PM

Samiskt.

I sista programmet av" Från Sverige till himlen" ikväll kl 20.30 i Tv2 handlar det om trolltrummor, naturväsen och örtmedecin för de som är intresserade.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Skogshumblan
4/25/12, 8:10 PM
#1

Tack! Är det repriser eller är det nya avsnitt? Har sett det där hon besöker någon sejdman i Skåne etc.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
4/25/12, 8:47 PM
#2

lät ju intressant, men idag kan jag tydligen inte se på tv alls - tänkte se arga snickaren i kväll……..kanalen kan inte hittas???Obestämd

Kanske går på webbtv

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tarotstollan
4/25/12, 8:59 PM
#3

Jag tror inte att det är någon repris, däremot går det i repris några gånger fram i genom veckan. Det var mycket intressant tycker jag.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pagan
4/25/12, 9:43 PM
#4

Får nog se i tvtidningen då. Lite typiskt!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
4/26/12, 7:25 AM
#5

Ska kika in på svtplay och ta igen. Attans att jag missat denna säsong!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
4/26/12, 11:58 AM
#6

Jag såg det! Intressant, fast inte så väldigt utförligt men det kanske är mycket begärt av ett halvtimmesprogram.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Ravenna]
4/26/12, 12:03 PM
#7

Tyvärr är denna serie gräsligt dålig och särskilt gårdagens program. Jag hade stora problem med att se programmet klart, vilket var synd för jag ville gärna höra vad Laila hade att berätta.

Men jag blev väldigt irriterad på programledarens uppenbara brist på respekt och förståelse för vad hon har att göra med.

Hon var gäst hos dessa kloka människor, men betedde sig som att det var hon som styrde (och som visste hur det egentligen ligger till: ("men TROR du verkligen på det där…" är hennes favoritfråga som hon gärna upprepar, fast hon fått svaret ja).

Hon avbryter, hon lyssnar inte och beter sig riktigt illa. Jag påminns om när "den vite mannen" kom till de "stackars primitiva indianerna" i Nordamerika och behandlade dem som barn och som mindre vetande.

Vad är skillnaden nu? Nu görs såna här program för att vi ska sitta framför tv:n och förundras över människor, tycka det är bra märkligt och det hela blir tyvärr ett skådespel. Det är som att klä på en apa lite kläder och be den dansa för att man tycker det är kul.

Programledarens frågor är arroganta, banala och ligger på ett barns nivå av förståelse. Jag är imponerad av att hon inte fick sig smäll på fingrarna, särskilt när hon satt och pillade på trumman, bad kvinnan att jojka lite för henne (för det är ju så konstigt och underligt alltihopa, kan jag nästan se att hon tänker…), samt när hon hade mage att dyka på kvinnan och kommentera hennes mössa, när de befann sig på kraftplatsen.

Den raka kommentaren från Laila om att det yttre inte är så viktigt, gick rakt över huvudet på programledaren. Hon fattar noll. Sorgligt.

Det känns som att detta är programledarens egen lilla resa ut i den stora vida världen bland alla konstiga människor och deras konstiga inställningar till livet. Hon går verkligen omkring i en liten bubbla. Nä fy.

[C Stark]
4/26/12, 4:29 PM
#8

Tack för tipset! Det du skriver Ravenna är ju dock både vanligt och förskräckligt. Man slutar aldrig förundras över människor… Flört

Pagan
4/26/12, 7:34 PM
#9

Oj då, låter inte så trevligt Ravenna. Jag har sett ett av dessa avsnitt och då var hon hos frälsningsarmén. Där var hon trevlig tyckte jag. Hade tänkt följa hela denna programserie egentligen, för den verkade himla intressat. Men som vanligt så har jag dålig koll på TVutbudet eftersom jag bara ser på ett - två program i veckan. Men det kanske var en mening med det då.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Ravenna]
4/26/12, 7:52 PM
#10

#8 Jo, så är det väl kanske, men det betyder inte att det är okej för det. Flört

#9 Jovisst, hon är trevlig på ytan. Men det betyder egentligen ingenting, vem som helst kan väl vara trevlig, visa upp en trevlig fasad? Trevlighet ska inte förväxlas med att vara genuin anser jag.

Pagan
4/26/12, 7:55 PM
#11

Nej, det har du rätt i. Det jag läst om programmet verkade ju beröra ett brett spectra av saker som verkligen intresserar mig. Verkligen synd att de inte fann en mer insiktsfull programledare.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Ravenna]
4/26/12, 8:13 PM
#12

Det programmet tar upp intresserar mig också, jag är öppet intresserad av olika religioner och andliga vägar och hur människor tänker kring detta. Och jag är särskilt intresserad av vad gårdagens program handlar om.

Men det är synd att det inte går att göra några bra, schyssta, "objektiva" program om detta, uppenbarligen. Det är dels programledarens fel, men förstås även hela upplägget och idéen bakom serien.

En journalist eller reporter och särskilt SVT, ska vara så objektiva som möjligt, inta en neutral position, vilket inte levs upp till i programmet.

Jag märker nämligen att det inte på något sätt är en programserie som är objektiv, öppensinnad och neutral, utan det finns alltid med en viss underton (som vi bl a får genom att höra programledarens egna tankar), som indirekt berättar att den rätta vägen och den rätta kunskapen, är den vetenskapliga. Allt annat är bara kuriosa.

[C Stark]
4/26/12, 8:51 PM
#13

#10 Det menade jag givetvis inte… =)

Annons:
Pagan
4/26/12, 10:13 PM
#14

hmm ja tyvärr allt för vanligt det Ravenna. Lite med höjda ögonbryn typ, himla trist!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
4/26/12, 10:40 PM
#15

Ravenna, jag förstår vad du menar, tycker att hon visade lite för mycket sådant förra säsongen. Ex då hon besökte en voodootroende som försökte förklara att då  hon, den voodotroende kvinnan rökte en cigarett som offer till en gud var det inte kvinnan som rökte, men det var ju som att tala till en vägg.

Tror Anna menar att lägga sig på en total nollkollsnivå för att folk ska känna att de får ut svar och lär sig något, vi som redan tror och vet kanske tolkar svaren och Annas agerande som ren idioti eller okunskaap.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Ravenna]
4/28/12, 7:45 PM
#16

#13 Såklart. :-)

Jag kommer ihåg det programmet Skogshumblan, (har för mig att det var en utövare av Santeria, inte Vodou) och minns den episoden. Ett bra exempel också.

Om nu programledaren medvetet lägger sig på en nollkollsnivå utifrån att det skulle hjälpa tittarna på något sätt, så är även det oerhört arrogant, eftersom hon utgår från att människor som ser programmet inte fattar något, inte vet något eller att de inte kan tänka själva. Att tittarna har "noll koll".

Vem är hon att avgöra det? Jag förstår att du vill se det positiva och man kan vrida och vända på det mesta, men tyvärr blir inte en vidbränd kaka godare för det. :-)

Skogshumblan
4/28/12, 8:58 PM
#17

Ravenna ja just Santeria var det. Inte samma sak:) Nu kanske läraren i mig kommer fram här men hellre att man utgår ifrån att gemene man kanske inte känner till så mycket o börjar där än att set blir en Serie där bara de som redan kan och är insatta ska förstå och få ut något. För den skull behöver man inte idiotförklara utan ger alla en chans att få möjlighet att lära sig och kunna förstå den religion eller vad det nu är man berör. En heltäckande rättvis bild kan det ju inte bli men en inblick.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Ravenna]
4/29/12, 8:00 PM
#18

#17 Jag kan förstå hur du tänker och det vore ju fint om det var så det var tänkt.

Men jag kommer återigen tillbaka till problemet med att det är programledarens tankar (och frågor) som serien vilar på. Det är hennes serie, för det är hela tiden hennes perspektiv vi får ta del av. Det är inte ett dugg neutralt som sagt.

Om det nu vore en serie som gjordes i rent allmänbildande/upplysande syfte så skulle bara de olika utövarna få berätta sin syn rakt upp och ner och programledaren inte lägga sig i alls. Ingen värdering skulle heller läggas in.

Det hade varit mer rättvist i såna fall. Då skulle varje tittare själv kunna bilda sig sin egen uppfattning, som det är med denna serie blir det svårt eftersom allt färgas genom Anna Barsks ögon.

Skogshumblan
4/29/12, 8:05 PM
#19

Ravenna, ja du har en poäng där. Helt sant. Men tyvärr lär vi få stå ut med Anna och hennes vinkling. Kunde ju varit värre, tänk dig Sverker med sin soptunna och "ska det vara såhär?" eller Janne JosefssonObestämdTungan ute

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
4/29/12, 8:07 PM
#20

Men tänk om Malin Berghagen varit programledare istället. Det hade nog blivit bra tror jag.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Skogshumblan
4/29/12, 8:08 PM
#21

Pagan, ja det vore något!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
4/29/12, 8:38 PM
#22

… eller, ve och fasa, Robert Aschberg Tyst


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Skogshumblan
4/29/12, 9:04 PM
#23

*asg* Amandla Aschberg och Sturmark ihop vore något det!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
4/29/12, 9:05 PM
#24

*ryyyyyser* Tyst


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Ravenna]
4/30/12, 12:29 PM
#25

Sverker hade varit coolt, haha. Cool

[Ravenna]
6/2/12, 3:15 PM
#26

Har ni sett programserien på svt (från 2010) där en finsk man är på resa genom Ryssland?

Jag fick tipset om att det finns ett avsnitt där Ville Haapasalo (som han heter) träffar en shaman.

Och som bevis på att det går att möta andras traditioner med både humor, ödmjukhet och respekt - och utan att lägga in propagerande tankar och slutsatser hela tiden - så är här klippet.

Jag har bara sett fram till dess att mötet med shamanen är slut.

Vore intressant att höra vad ni tycker om detta.

Pagan
6/2/12, 8:30 PM
#27

Ska jag klart se på ravenna

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
[Ravenna]
6/3/12, 1:43 PM
#28

Nån som sett det än? ;-)

Upp till toppen
Annons: