Annons:
Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 2297 ggr
Dojdan
2/9/12, 6:57 PM

Varför har korten olika namn?

Jag satt och bläddra i lite info om stora arkanan och upptäckte att korten inte heter samma saker. Nummer 8 heter till exempel Styrkan där jag tittade, men i min lek är det Balans… borde det inte vara samma?


Annons:
Dojdan
2/9/12, 6:57 PM
#1

ska kanske tillägga att jag har Thoth!


Skogshumblan
2/9/12, 7:13 PM
#2

Kan tyvärr inte hjälpa dig men jag hoppas någon annan kan.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Dojdan
2/9/12, 7:16 PM
#3

ja jag med, tycker bara det är sjukt förvirrande just nu :-)

Vad heter nummer 8 i stora arkanan i din lek?


Skogshumblan
2/9/12, 7:30 PM
#4

Jag har tre lekar och de har alla 8 som styrkan tror jag. Har inget minne av det skulle vara något annat.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Maikailoa
2/9/12, 7:33 PM
#5

Det är väl så att Toth-Tarot är Alester Crowleys version, och han ändrade på några av korten jämfört med Waites.

Info på engelska

http://en.wikipedia.org/wiki/Thoth_tarot_deck

Pagan
2/9/12, 7:42 PM
#6

8 och 11 i traditionella lekar heter styrkan eller rättvisan - de byter ofta plats balans menas nog rättvisa i ditt fall.

Balans och rättvisa betyder i stort sett samma sak. Numreringen i sig har heller ingen betydelse för själva tolkningen av kortet.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Dojdan
2/9/12, 8:20 PM
#7

hmm okej, tack! Som om det inte var rörigt nog liksom Skrattande


Pagan
2/9/12, 8:25 PM
#8

hahaha, rörde jag till det ytterligare, det var ju inte meningen allsFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Dojdan
2/9/12, 8:30 PM
#9

haha ingen fara :) Jag känner bara ett stort kaos i mitt huvud när jag försöker lära mig korten, man vet ju inte vart man ska börja!


tarotlasse
2/9/12, 8:32 PM
#10

Ja varför dessa kort är olika i olika lekar vet man faktiskt inte men helt otvivlaktigt så är det så att just styrkan och rättvisan är 8 o 11 i vissa lekar men 11 o 8 i andra lekar.

Men är dom enda korten i stora  arkanan som inte är det samma lek för lek.

Jag har ju läst en del historia om tarotkorten men finns ingen stans ngn förklaring till varför det är så här just med dessa 2 kort.

Kan ju vara så enkelt att en  enskild konstnär som illustrerat en lek gjort fel vid ett tillfälle och att sedan andra efterapat detta och att det då inte blir det samma från lek till lek .

Men som sagt ingen som kan förklara det hur man en letar i historien.

Lasse

Pagan
2/9/12, 8:33 PM
#11

Börja med det kort som ligger överst. Känn in det. vad betyder det. Hur många är med. vilka symboler innehåller det. Vad betyder det för dig. Vilka färger finns med, vad förknippar du dem med. Vilket nummer har det. vad säger numerologin och sen e resten en baggisSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Dojdan
2/9/12, 8:36 PM
#12

#11 okej, då är det lämpligt att först lära sig olika symboler och färger och va de står för?


Pagan
2/9/12, 8:44 PM
#13

Nja det finns väl inga regler egentligen. Jag började med grundbetydelsen, men blev mer och mer intresserad av numerologin, sedan filurade jag över de klädda korten, tätt följd av färger och symbolik som jag försöker minnas det. Jag är ju runtolkare sedan tidigare och tyckte att Tarotkortens symbolik gav runorna en extra krydda. kan inte råda över hur man ska börja eller i vilken ende som är rätt. Hur har du börjat? och varför kanske är en mer korrekt fråga - intressant sådan.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
tarotlasse
2/9/12, 8:46 PM
#14

#12

Hej Dojdan om du tittar på dom olika tarotlekarna så har du tusentals lekar som ser helt olika ut från lek till lek-

Då kan ju  stav åttan i en lek visa en gråtande kvinna i en lek i en anna lek  2 lekande barn  och i en tredje lek en arbetande man.

Så därför kan man inte plugga in betydelserna för dom olika korten utan en lek kan betyda en sak medans det betyder en helt annan sak i en annan lek.

Finns även tarotlekar med inriktning på kärlek andra på arbete andra på hälsa osv. '

Så helt omöjligt att plugga till sig dom olka betydelserna och ett kort kan ha ett betydelse vid en läggning men betyda ngt helt annat vid en annan läggning.

Det enda som brukar var rätt så lika är ju korten i den stora arkanan  en hängd man är ju en hängd man i alla lekar o en som hänger upp och ner behöver ju hjälp.

En narr är ju en glad o sprallig figur i alla lekar så kan tolkas på liknande sätt.

Så korten i stora arkanan är väl dom enda man kan plugga in några grundbetydleser på.

Alla andra kort har så stora skillnader från lek till lek eller från tillfälle till tillfälle.

Så bara ett hjälpmedel till att få i gång din intuition så det enda rätta sättet att tolka tarotkorten är genom sin egna intuition.

Lasse

[andtic]
2/9/12, 9:49 PM
#15

Aleister Crowley placerade om vissa kort i sin tarotlek eftersom han tolkade in dessa kort på ett annat sätt i "livets Träds" grenar.

Nästan alla Tarotlekar basseras på Livets träd. Tror att det var den magiska orden Golden Dawn som  kopplade ihop Tarot och Kabbalah. Vissa säger att det alltid har funnits en koppling, jag är inte så säker.

Den mest kända tolkningen är Waite´s Tarot (vilket är baserad på Golden Dawns Tarot, Waite var medlem i denna order och senare startade en egen reformerad Golden Dawn order) och de flesta tarotleker följer hans upplägg idag.

Men det finns andra upplägg, som t ex Thot-leken. Men även Waite´s andra Tarotlek som inte är lika känd. Och om jag inte missminer mig så har han även ett kort som inte finns med i de vanligaste lekarna.

Om du verkligen vill lära känna och komma i kontakt med Tarotkorten föreslår jag att du skaffar B.O.T.A:s tarotkort. Dessa ser nästan ut som Waite´s Tarot men dessa är inte färglaggda. Utan det är du som skall färglägga korten. Och jag förslår även att du skaffar Paul Foster Case böcker om Tarot det är han som har gjort BOTA korten.

tarotlasse
2/9/12, 10:01 PM
#16

# 15

Det idialiska vore ju om vi alla gjorde vår egen tarotlek och la in dom symbolerna som är viktiga för oss själva.

För var så tarotkorten var tänkta från början då man beställde sin egen Tarot lek från en konstnär och den utformades efter läggarens egna önskemål.

Så tyvärr var det bara dom kungliga och dom adliga som hade råd med att syssla med tarotkorten i begynelsen.

Dom vanliga betydelserna från kabbala o den Egyptiska tron kom långt senare i tarotkortens historia.

Vilket präglade kortens betydelse  i dag men det var långt senare en när dom första  tarotlekarna kom till.

Lasse

tarotlasse
2/9/12, 11:23 PM
#17

Aleister Crowley  gjorde ju flera olika tarotlekar men inte alla som föll i smaken. Aleister Crowley var ju en väldigt speciell person han var¨JU Satanist och inte den mest kärleks fulla personen om man säger så,

Dom sista åren i sista åren i sitt liv tillbringade han på mentalsjukus och hade svåra problem med sig själv.

Många läggare fullkomligt älskar hans lek andra har jätte svårt att använda sig av denna lek. Jag har sjölv svåtT för dessa mÖrka och lite otäcka bilder för egen bild men andra fullkomligt älskar denna lek och det är så det ska fungera  PERKT FÖR NGN ANNAN OCH HE¨LT ANNORLIUN RESULTATA FÖRNÅGON HELT ANNNAN LASSE´

[MorganLeFey]
2/9/12, 11:42 PM
#18

Jag har AC:s lek Thot, med hans egna originalbilder. Tycker att denna lek är väldigt bra. Använder denna lek väldigt ofta.

Ja, tänk om man skulle göra sin egen tarotlek. Jag försökte en gång att göra II High Priestess. Den blev någotsådär och helt OK. Men sedan tänkte jag på alla de andra korten och blev trött på direkten. Jag vill inte låsa mig på det sättet i min konst, så jag överlåter gärna detta till andra konstnärer.

Det är inte säkert att AC var satanist. Han var väldigt knuten till den judiska Kabbalan i sin tarotlek. Denna livsåskådning belyser ju både den mörka och den ljusa sidan, och det är ju egentligen så som det är.

tarotlasse
2/10/12, 1:00 PM
#19

AC var ju väldigt intreserad av det andliga och hade stort samarbete med flertal medium och även andra tarotläggare.

Dels om forskning och vetenskapligt få fram mer om mediumskapet.

Han var även med och utvecklade olika tarotlekar med andra personer.

Så inte bara hans egen tarolek han varit inblandad i.

Men med åren blev AC mer inbunden och hade lite annorlunda tankar så många vände honom ryggen.

Finns även skrifter som säger att han blev satanist och hamnade på mental sjukhus till slut.

Men om det stämmer eller bara är rykten  det vet jag ju inte.

Lasse

[andtic]
2/10/12, 1:24 PM
#20

Att AC hamnade på mentalsjukhus var nog till stor del hans missbruks problem. han använde/missbrukade ganska mycket morfin och dylikt.

Annons:
tarotlasse
2/10/12, 1:35 PM
#21

Ja det hade säkerligen stor betydelse och som även förändrade honom som person och hans tanke sätt vilket gjorde att många tog avstånd från honom.

Lasse

Dojdan
2/10/12, 3:01 PM
#22

tack för all information!!


Dojdan
2/18/12, 11:51 PM
#23

Nu har jag följt rådet jag fick här uppe och köpt B.O.T.A leken som man ska färglägga själv, det ska bli spännande och roligt!


Pagan
3/11/12, 7:27 PM
#24

Hur har det gått Dojdan? har du börjat färglägga?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

plutopellis
3/11/12, 8:51 PM
#25

Åh! Vart köpte du den och vad kostade den?

Maggan71
3/12/12, 7:07 AM
#26

Hakar på plutopellis! *meganyfiken*

Och tack till alla för jättespännande info i denna tråd! :D

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

LightAndShadow
3/12/12, 9:53 AM
#27

Vilken intressant tråd, jag fick lära mig en massa nytt om tarotkonstens historia. Vad ni kan.Glad

Annons:
Dojdan
3/12/12, 10:49 AM
#28

#24 Dom hade iinte korten på lagret. Men nu har jag fått besked om att de är på väg iaf :-) Lägger ut bilder sen så klart!


plutopellis
3/12/12, 11:18 AM
#29

Vart vart???

Maggan71
3/12/12, 11:38 AM
#30

www.bota.org

Googlade! Men kanske finns leken att köpa från närmare håll?!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Dojdan
3/13/12, 8:57 PM
#31

Jag köpte den från vattumannen! Den kom idag.. men jag är lite besviken måste jag säga..

1. Om man färglägger med pennor som är av tusch eller liknande så går de igenom till framsidan.

2. Stora arkanan var helt okej, de övriga korten var alldeles för enkla i min smak.

3. Reklamtext på varje kort!


plutopellis
3/13/12, 9:41 PM
#32

Nä fy vad tråkigt! :( inte roligt att bli besviken ju!

Pagan
3/13/12, 9:47 PM
#33

Gråter Guuud vad trist!!! Kasta den och glöm den!!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

fridelfina
3/13/12, 10:47 PM
#34

Meddela Vattumannen din besvikelse också så att de kan fundera på om det är en produkt de vill sälja!

 
 

Annons:
Isa56
3/14/12, 9:05 AM
#35

Verkligen tråkigt, håller med om att du ska skriva till Vattumannen och tala om din besvikelse.

Jag hittade en sajt på nätet, där man kan ladda ner en B.O.T.A leken.

http://www.tarot.ihannah.co.uk/tarot-reference/download-and-make-your-own-bota-tarot-deck

Men det lär ju bli dyrt om man färglägger i datorn och sen skriver ut 78 kort. Fast man kan ju välja ut sitt kort och förstora och skriva ut. Eller göra en minilek. Även om man skriver ut i bara svartvitt och färglägger sen, så lär nog kostnaden för färgen bli lite hög. Så en billig lek blir den inte. Men väldigt personlig. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Pagan
3/14/12, 7:30 PM
#36

Sicken bra idé Isa, tack för länkenSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
3/14/12, 7:56 PM
#37

Gott tips om du ska ladda ner dem. Använd papper och penna, och skriv ner efterhand. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Pagan
3/14/12, 8:24 PM
#38

ööööh skriva ned??

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
3/14/12, 8:31 PM
#39

Ja, du får ladda ner korten ett och, de står i bokstavsordning. Så ska du ha koll på vilka du laddat….. Äh du är yngre och har lätt 78 kort i skallen. FlörtOskyldig

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Pagan
3/14/12, 8:44 PM
#40

hahaha, minnet e kort men gott här med så jag tar till mig och tar fram papper o penna

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
3/14/12, 8:52 PM
#41

Kyss Försökte ladda ner fler, men det gick inte på min dator. Så jag fick ta de ett och ett.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Annons:
Pagan
3/14/12, 8:56 PM
#42

Ser att jag har samma bekymmer, blir en massa klickande innan vi är klara, får nog ta det då och då, men jag har inte bråttOskyldig

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
3/14/12, 9:10 PM
#43

Fattar du nu, det där med papper och penna? OskyldigTystJag tog två dagar på mig. Jobbar ju lite igår, men körde hem från jobb. Sjuk.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Dojdan
3/14/12, 9:36 PM
#44

Jag har nu meddelat Vattumannen mina synpunkter :-)


Isa56
3/14/12, 9:49 PM
#45

Dojdan, det ska bli mycket intressant att höra vad du får för svar. Obestämd

Tycker dom borde ge dig något som plåster på såren så att säga. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

plutopellis
3/15/12, 8:03 AM
#46

Bra dojdan! Du får skriva vad dom svarar sen :) ska nog och spara hem dom där korten :)

Dojdan
3/19/12, 4:26 PM
#47

Har ännu inte hört någonting från Vattumannen


Dojdan
3/20/12, 7:48 PM
#48

Nu har jag fått svar från Vattumannen:

"Ledsen att du är missnöjd med ditt köp.

Som kund har du alltid öppet köp och även om du i detta fall brutit förpackningen och använt produkten så häver vi köpet eftersom du inte är nöjd.

Du får pengarna tillbaka. I detta fall ser det ut som du inte betalt och därmed behöver du inte göra det heller. Bifogar kreditfaktura.

Du behöver inte returnera den defekta produkten.

Vi uppskattar att ha dig som kund och hälsar dig varmt välkommen tillbaka!"

MYCKET NÖJD!


Annons:
plutopellis
3/20/12, 7:50 PM
#49

Oj!! Se där ja! Bra gjort av dom där får de pluspoäng :)

Dojdan
3/20/12, 7:57 PM
#50

Ja ellerhur Plutopelis, jag skrev tillbaka att det är sånt där som gör att man återvänder som kund! :-)


Pagan
3/20/12, 8:01 PM
#51

OJ!! Det var ju alla tiders. Ja sådant kundbemötande gillar vi - nu åkte vattumannen upp ett snäpp på min lista minsann. Tänk va´hur ofta sitter vi inte där missnöjd men utan att klaga, betalar och surar. Bra gjort DojdanSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

plutopellis
3/20/12, 8:01 PM
#52

Det gjorde du rätt i :) gör att jag vill beställa av dom framöver :)

Dojdan
3/20/12, 8:04 PM
#53

Haha, det är jag som ska tacka! Jag hade inte skrivit till dom om inte ni sagt åt mig :-)


Skogshumblan
3/20/12, 8:10 PM
#54

Skönt att du fick så bra bemötande Dojan och bra att du skrev! Strongt gjort!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Isa56
3/20/12, 8:10 PM
#55

Det lönar sig att klaga ibland. Är man trevlig får man ofta ett trevligt bemötande tillbaka. Roligt att du slapp betala dem. Kyss

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Annons:
fridelfina
3/20/12, 8:22 PM
#56

Grattis! Det var fint kundbemötande!

 
 

fridelfina
3/20/12, 8:24 PM
#57

Skrattande

Det var ju jag som skrev att du skulle kontakta dem! *klappar mig själv på axeln* Det vart ett + på min lista också! Flört

 
 

Pagan
3/20/12, 9:08 PM
#58

Prexis Fridelfina, bra rådSkrattande Jag ger dig också en klapp på axeln. Den är du klart värd!!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Dojdan
3/20/12, 11:03 PM
#59

Tack Fridelfrida Kyss


[dahliamoon]
4/20/12, 10:12 PM
#60

Hejsan!

Jag har pysslat med tarotlekar i tjugofem år och även jag grävt i historiken, det är ju så himla intressant. Jag luskade för ett tag sedan i hur tarotlekarna är uppbyggda och det finns flera system som redan nämnts. Styrkan är rent traditionellt nr 11 och Balansen nr 8.
Man kan, såsom Aleister Crowley  resonerade, tycka att Styrkan bör vara nr 8 eftersom det är förknippad med Lejonet, för  då det hamnar kronologiskt korrekt mellan 7 Vagnen (Kräftan) och 9 Eremiten (Jungfrun).

Herr Crowley må ha varit en tveksam figur, men han hade sina ljusa stunder också. Arbetet med att förnya och  omdana tarotleken lyckades han (och medarbetarna) med alldeles förträffligt tycker jag.

Upp till toppen
Annons: