Annons:
Etiketttarot-allmänt
Läst 12880 ggr
christel70
2012-01-28 21:35

Att ställa "rätt" frågor

Det här med att ställa frågorna på "rätt" sätt i Tarot är svårt tycker jag.

Oftast blir det en allmän fråga typ:

Hur ser mina närmsta månader ut?

Då får man ju ett allmänt svar också när man kanske egentligen vill ha reda på händelser.

Ibland tycker jag det är svårt att komma på en fråga - vad är det jag vill ha reda på?

Är det fler som känner som jag och vad brukar ni ställa för frågor?

Medarbetare på Tarot

Annons:
fridelfina
2012-01-28 21:39
#1

Vad behöver jag tänka på just nu? är en vanlig fråga jag ställer när jag lägger för mig själv. Eller: vad väntar mig?

Så det är ju väldigt allmänna och vida frågor, man kan få väldigt fria svar då.

 
 

Skogshumblan
2012-01-28 21:41
#2

Känner igen det där. Jag gillar frågeställningar som utgår ifrån mig själv och vad jag kan göra för mig själv eller min möjlighet i en sits som rör andra. Ex "vad behöver jag veta/ kan jag göra …" Kan röra allt ifrån högst personliga frågor om mitt liv till hur jag kam hantera vänner som inte mår bra. "vad behöver jag veta för att kunna stötta nn?" Eller Vad behöver jag veta inför dagen- drar sedan ett kort etc.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

christel70
2012-01-28 21:43
#3

Man kan ju ställa en mer direkt fråga om man vill ha svaret mer specifikt typ: Vad händer om jag gör si… eller så..

Hm.. Ja frågorna är precis lika viktiga som tolkningarna.

Medarbetare på Tarot

Amandla
2012-01-28 21:47
#4

Svårast tycker jag är att ställa rätt sorts frågor om kärlek. Man ska aldrig fråga vad en annan människa känner, det handlar om integritet och respekt. Men naturligtvis förstår jag ju att man blir nyfiken om man träffat någon och vad denne känner… så hur ställer man den frågan tycker ni?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
fridelfina
2012-01-28 21:47
#5

TYcker det är svårt att ställa precisa frågor. Men det är ju en övningssak Glad

 
 

Amandla
2012-01-28 21:52
#6

För det mesta tycker jag det fungerar bra att ställa frågan ungefär: vilket blir bäst för mig, om jag gör si eller om jag gör så? Man kan då dra tre kort för vardera alternativet och se hur det verkar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
christel70
2012-01-28 21:53
#7

Det här med etik och moral är viktigt att disskutera. Vad får man fråga om när det inte gäller en själv osv.

Jag tycker det är ok så länge man frågar hur man ex ska kunna stötta någon osv men när det gäller om någon frågar bara för att få fram saker om någon annan person tycker jag att vi som tarotläggare måste sätta gränser.

Medarbetare på Tarot

Skogshumblan
2012-01-28 22:18
#8

Amandla, ifråga om kärlek tycker jag det är både ok oh helt rött att fråga ex vad som händer om jag ger mig in i en relation med nn Så länge frågans fokus handlar om dig själv, vad du kan göra / inte ska göra. Det är med etik kring tarot/ spådom är jätteviktig tycker jag också. Kul att vi fick upp denna tråd. Just nu är jag för trött för att orka tänka ock skriva vettig så jag återkommer!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2012-01-28 22:18
#9

#4 kanske nåt i stil med "jag har träffat någon som jag är väldigt intresserad av, kan du säga mig vad som händer i mitt kärleksliv i den närmaste framtiden"

min senaste fråga i tarotcirkeln handlar om hur mitt yrkesliv blir framöver, min fråga löd: Jag vill veta vad du ser gällande min arbetssituation. Jag har fått mer att göra, mer ansvar på samma tid, så det är lite stressigt just nu. Kan du se om det blir en förbättring? Väldigt ivrig att få höra svarSkrattande

Eller om ekonomin: jag brukar satsa pengar på olika spel och lotto, är det ett vinnande koncept för mig? får man då upp negativa kort - så menas ju inte det att ekonomin blir katastrofal framöver utan att frågeställaren borde se sig om efter en annan möjlighet att tjäna pengar.

Nu är det dags för lönesamtal på jobbet och jag hoppas få en bra löneförhöjning, kan du se om jag borde fokusera på något specifikt under samtalets gång för att uppnå mitt mål?

Men helt klart är det så att en ospecifik svävande frågeställning ger samma gensvar - tolkaren behöver oftast nåt att sätta tänderna i - och hela tiden ha fokus på själva frågan.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

christel70
2012-01-28 22:22
#10

Tack dem tipsen, Pagan. Här kom lite frågeställningar att ta fasta påTungan ute

Medarbetare på Tarot

Pagan
2012-01-28 22:33
#11

frågan är ju extremt viktig - något att verkligen fokusera på - om man vill ha ett svar man kan ha behållning av.

Jättebra att du tar upp denna tråd christel, vi är säkert många som filurar på detta.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Amandla
2012-01-28 22:40
#12

Jag tycker det är väldigt svårt att besvara ja- eller nejfrågor på ett vettigt sätt eftersom Tarot inte fungerar riktigt så enkelt, de är mer komplicerade även om vissa kort är väldigt mycket mer positiva än andra. Jag föredrar att formulera om frågan till, som jag skrev ovan, vilket blir bäst för mig, om jag gör si eller om jag gör så?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Pagan
2012-01-28 22:44
#13

ja och nej frågor besvarar jag med pendel,

göra si eller så frågor tycker jag är svåra - för mycket i vardagen som kan ändra svaret tycker jag.

Drar jag för mig själv däremot så kan det fungera men inte för en längre period för ngn annan. Då behöver jag en mer specifik frågeställning att känna in.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Bara Anna
2012-01-29 06:42
#14

Jag brukar lite filosofiskt säga (som så många andra här): "Som du frågar får du svar!". Ställer du en halvtaskig, ogenomtänkt fråga - tja vad för slags svar förväntar du dig egentligen?!

Personligen ställer jag inte frågor kring tredje person, av alla skäl som nämnts ovan. Men jag vet hederliga, och ärliga tarottolkare som gör detta för sina kunder. Jag har för mig att de resonerar som så att eftersom de ändå frågar så måste de kunna få svar (eller nåt åt det hållet) vilket jag kan förstå, men jag tror att du måste vara VÄLDIGT noga med hur du sedan formulerar ditt svar med tanke på att det alltid finns en risk/chans att det  blir fel. Nancy Antenucci skriver i sin bok Psychic Tarot hur extremt viktigt det är att förstå att vi som Tarot vägledare har ett enormt ansvar över människors liv och hur vi kan påverka dessa!

En av mina favoritfrågor jag ställer när jag drar mitt dagliga har blivit: "Hur kan jag bäst tjäna Livet idag?"

#13 Har du provat att göra en val-läggning Pagan?  Tre eller fler kort behövs. Läggs som en pyramig.

  1. Vad handlar det här om?
  2. Vad  blir resultatet om jag väljer A
  3. Vad blir resultatet om jag väljer B

Läggningen kan sedan byggas ut med för - och nackdelar, känslor, upplevelser etc…

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[urshamanismen.se]
2012-01-29 13:09
#15

Intressant tråd speciellt för en Nybörjare som börjar kurs för Gilla i morgon.Det här med frågor är en svår "fråga" och personligen om jag fortsätter med Tarot och lägger för andras räkning kommer jag aldrig att gå in på kärlek och ekonomi men att tex fråga hur bete sig,vad säga om det handlar om ett möte där lönehöjning finns med det tycker jag bara är sunt.I såna lägen behöver vi både stödet och vägledningen.

Alla frågor vi har till andevärlden oavsett det gäller kortläggning eller annat gäller det att vara tydlig.Ju tydligare man är ju tydligare utförliga svar ger dom.

Men visst kan det vara svårt ibland och jag har mina egna restriktioner om att vissa saker ställer jag inte frågor på,varken för egen räkning eller andras.

Bra tråd Cristel,mycket att fundera på just kring frågor Cool

Bara Anna
2012-01-29 13:43
#16

#15 Jättebra att i förväg bestämma sig för vilka vägar som du inte vill gå in på som Tarot vägledare! Men jag kan ju tillägga att kärlek och ekonomi ÄR de absolut vanligaste frågorna som folk ställer!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[urshamanismen.se]
2012-01-29 13:52
#17

#16 Skrattande Jo det vet jag så väl men man får bemöta det med ljus och värme och säga att just detta går jag inte in på men som skrivits tidigare om man tex är på väg in i en relation då kan jag gå in och se om det är sunt att fullfölja Glad

Isa56
2012-01-29 14:05
#18

Intressant tråd, med många bra tips.

Själv ställer jag ofta frågor som börjar med hur kan jag göra för…..

Vad ska jag fokusera på denna vecka.

Mina läggningar kretsar mest runt den inre utvecklingen och en allmän översikt över den närmaste tiden.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Amandla
2012-01-29 14:18
#19

Man kan titta bakåt också "varför blev det på det här viset?" "Vad utlöste att jag gjorde så?" Det är spännande, på det viset började jag få upp tidigare liv i tarotläggningarna…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Skogshumblan
2012-01-29 15:27
#20

Amandla, oh det där lät grymt spännande sätt att göra på! Måste provas!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
[urshamanismen.se]
2012-01-29 15:35
#21

Håller med, grymt spännande,läste nyligen om just användningen av korten bakåt i tiden.Undrar om det inte stog något om det i en artikel här på sajten.

Dåtid är underbart intressant och oj vilka användningsområden korten har när man börjar sätta sig in i tarots värld. Bara en sån sak som att dom fanns redan på 1100 talet hur magiskt spännande och intressant som helst .

Pagan
2013-06-01 22:00
#22

Puttar här, för det var intressanta frågeställningar i tråden och jag kan också konstatera att jag missat Bara Annas fråga i #14, värt att fundera extra på:

  1. Vad handlar det här om?
  2. Vad  blir resultatet om jag väljer A
  3. Vad blir resultatet om jag väljer B

Läggningen kan sedan byggas ut med för - och nackdelar, känslor, upplevelser etc…

Någon som har andra funderingar gällande frågeställningar att dela med sig av?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Melodica]
2013-06-01 22:17
#23

Oftast rör sig ju frågeställningarna om kärlek, jobb eller ekonomi men det finns så otroligt många andra saker att reflektera över och få råd om exempelvis: min relation till min mamma/pappa eller syskon, mina rädslor/förhoppningar angående en viss situation, mina möjligheter i ett möte med någon, vad jag behöver se som jag inte ser etc. Så jag försöker "vidga" mina egna tankebanor när det gäller Tarot och se alla möjliga delar i livet där de kan hjälpa mig. Och även att få de som jag lägger på, att se de möjligheter som finns när man ställer en fråga/väljer ett tema.

Tarotstollan
2013-06-01 22:18
#24

Bra att du puttade, jag har också missat den frågeställningen och den måste jag bara testa vid ett lämpligt tillfälle. Skall skriva upp den i min bok med olika tolkningsstjärnor.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Melodica]
2013-06-01 22:19
#25

Pagan: bra idé att komplettera med pendel vid konkreta ja/nej-frågor.

Upp till toppen
Annons: