Annons:
Etikettdrömmar
Läst 5465 ggr
christel70
2012-01-07 15:35

Mitt kraftdjur i en dröm?

För ett tag sen bad jag om att få träffa min andliga vägledare i drömmarnas värld innan jag skulle sova.

Och jag fick vad jag önskade.

I drömmen kom han ridande på en stor brunbjörn. Han hade mörkbrunt kort hår, lite sneda ögon och bar ljusbruna läderkläder på sig. Fick tom hans namn berättat för mig men tyvärr kom jag inte ihåg det sen när jag vaknade.

Ganska spännande detta att be om saker som man vill få till sig i drömmen.

Har provat detta tidigare men då bad jag om att få ett budskap från en nära avliden anhörig.

Det jag funderar på är om björnen kan vara mitt kraftdjur?

Björnen har kommit till mig tidigare i andra drömmar också.

Medarbetare på Tarot

Annons:
[GunillaR]
2012-01-07 16:11
#1

Det kan mycket väl vara så att björnen är ditt kraftdjur eftersom den har visat sig flera gånger.

Har du stött på någon björn i verkligheten?

christel70
2012-01-07 16:16
#2

#1 Jag har sett björnar live i djurparkenTungan ute

Den första björnen jag såg i mina drömmar var svagt guldfärgad. Någon konstig blandning mellan isbjörn och brunbjörn.

I drömmen var den jagad av jägare och jag släppte in den i mitt hus för att den skulle slippa bli skjuten. Konstiga drömmar man kan ha!

Medarbetare på Tarot

[GunillaR]
2012-01-07 16:18
#3

Det låter som att du har björnen som kraftdjur!

Jessica Holländare
2012-01-07 16:25
#4

Vad spännande!!!


Isa56
2012-01-07 16:27
#5

Intressant. Jag är mer osäker på mitt kraftdjur. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Skogshumblan
2012-01-07 17:29
#6

Vilka spännande tankar och tips du har Christel. Ska prova och se vad som händer. Har haft hjort som mitt djur ett tag men sen kom lejon fram i drömmarna framåt hösten som gick och nu känns det som att jag borde prova igen. Tror nämligen man kan lära sig en hel del från djuret:)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
christel70
2012-01-07 17:56
#7

Jag tror också att man kan lära sig en hel del genom djuret. Dessutom kan man ha olika kraftdjur genom livet beroende på vad man behöver ha stöd och hjälp med genom livets olika skeden. Totemdjuret är annorlunda (tror jag) Där föds man med ett särskilt totemdjur som är en och samma genom hela ditt liv och som speglar din personlighet.

Medarbetare på Tarot

Skogshumblan
2012-01-07 18:02
#8

Det där med totemdjur har jag inte riktigt kommit till än. Jag är uppriktigt sagt inte säker på om jag tror på just den biten än:)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
2012-01-07 19:14
#9

Har försökt be om att få minnas mina drömmar eller iallafall de budskap som drömmen ger - men det brukar inte fungera för mig. Kan ju bero på att jag alltid slänger mig över klockan och står upp innan jag hunnit vakna, men ska försöka i natt eftersom jag har sovmorgon. Kanske fungerar bättre. Ofta finns ju någon rest kvar ändå som jag kan bli galen på eftersom jag inte får fatt i det riktigt. Brukar tänka att jaja, det som sker det sker - sker det inte - ja då är det inte meningen.

periodvis så minns jag drömmarna och skriver ner dem direkt, men det kan gå långa perioder emellan.

Gorillan har följt mig  i mina meditationer sedan i våras. Har läst en del om hur gorillan lever sitt liv i det fria och har tagit till mig en del lärdomar på vägen.

Totem och kraftdjur är väl samma sak?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

christel70
2012-01-07 19:18
#10

Kan inte svara på om totem och kraftdjur är samma sak - kan för lite om det. Hade bara någonstans i bakhuvudet att det inte var det.. Hoppas någon kan svara på om det kanske är samma?

Medarbetare på Tarot

christel70
2012-01-07 19:20
#11

Hittade detta när jag gogglade på totem och kraftdjur:

Våra totem- och kraftdjur

Ner

Även om ordet ”Totem” har sitt ursprung från algonkinindianernas språk så har detta koncept blivit ett universalt begrepp. Vi föds med ett totem och kan genom livet få olika totemdjur efter hand som vi utvecklas. Dansare från de nordamerikanska stammarna framkallar kraften hos de olika totemdjuren genom att gestalta djuret ifråga i sina danser.Totendjuren är våra följeslagare.

Totem2Hur vet vi då vilket totemdjur vi har?

Djuret kan ibland meddela sig genom att visa sig för oss på ett sådant sätt som vi inte kan missta oss på. Man kan också göra en meditation där man kan få kontakt med sitt totemdjur. Om man mediterar och föreställer sig att man sitter vid kanten av en stor skog, så är det första djuret som kommer ut ens totem. Man kan också få hjälp av en schaman genom en trumresa.

Här nedan följer en förteckning över våra vanligaste totemdjur. Jag har delat in dem i grupper om fåglar, mindre djur, större djur och övrigt. Här står beskrivet vad djuret står för som våra totemdjur och kraftdjur och innehåller inte vare sig några spådomar eller mystiska meddelanden.

När man får reda på vilket djur man har som totem/kraftdjur så kan det ju vara lämpligt att ta reda på så mycket fakta som möjligt om djuret ifråga och även meditera med djuret. På det sättet kan man sätta sig in i hur djuret agerar och varför.

Så det verkar som om det är samma.

Medarbetare på Tarot

Pagan
2012-01-07 19:26
#12

Tänkte väl detSkrattande Mycket att hålla reda på nog ändå. Låter som goda råd där i artikeln.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

christel70
2012-01-07 19:32
#13

Hm.. Nu läste jag på ett annat ställe att Totemdjur är något som tillhör en hel klan, familj eller stam. Kraftdjur är personliga.

Hade varit kul om någon som kan vill förklara begreppen?

Medarbetare på Tarot

Annons:
christel70
2012-01-07 19:32
#14

Hm.. Nu läste jag på ett annat ställe att Totemdjur är något som tillhör en hel klan, familj eller stam. Kraftdjur är personliga.

Hade varit kul om någon som kan vill förklara begreppen?

Medarbetare på Tarot

christel70
2012-01-07 19:40
#15

Hi,hi inlägget kom visst 2 ggr så det verkar som om det är så då att totemdjur och kraftdjur inte är samma ?!Flört

Medarbetare på Tarot

Pagan
2012-01-07 19:45
#16

jag kan ju tänka mig att det är till viss del förknippat med vilken andlig inriktning du känner är den rätta. Enligt nordisk mytologi så finns det en djurande som följer dig, kan även uppfattas som en kvinnogestalt, den är väldigt nära förknippad med dig och du har anammat många av dess egenskaper - en fylgia - denna föds du med och den följer dig genom livet som din skyddsande.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
2012-01-07 19:49
#17

Jag kom på att jag har "stora boken om kraftdjur"  av Cassandra Eason. Ska se om jag hittar något matnyttigt i den.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

christel70
2012-01-07 19:59
#18

#16 Verkar som om du har en viss poäng där.

Medarbetare på Tarot

Skogshumblan
2012-01-07 20:20
#19

Jag förstått det hela så fanns det klantotem och personliga roten i ex. indianers sätt att se på frågan. Så kanske man kan ha flera på olika plan så att säga?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Ravenna]
2012-01-08 11:52
#20

#0 Det kan vara ditt kraftdjur, men det allra bästa är att fråga djuret självt…det finns så många sajter med så mycket information numera, att man lätt kan gå vilse. Svårt att avgöra ibland vad som är vettig information och vad som är ett hopplock av diverse grejer.

Cassandra Eason blandar tyvärrr ihop allt och det mesta, jag tycker inte att hennes böcker är särskilt värdefulla som tillförlitliga källor…

Sen är det som Pagan säger, det beror på vilken tradition man tillhör. Många hänger upp sig på orden, men det viktiga är väl ändå att gå bortom benämningarna för att se vad det (kraftdjur, fylgja etc) är? Det gör man bäst om man lägger böckerna åt sidan och tar direkt kontakt med väsendet och litar på sin upplevelse.

Annons:
Isa56
2012-01-08 12:18
#21

#20 Jag håller med dig när det gäller Cassandra Eason. Satt och läste en del i boken igår. Hon tar upp olika traditioner, men jag blev inte mycket klokare av det. Därför blev det inget svar. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[Ravenna]
2012-01-08 13:54
#22

#21 Skrattande

Jessica Holländare
2012-01-08 15:55
#23

Vad tråkigt att höra.. Jag som fått för mig att Cassandra Eason är bra.. Har endel av hennes böcker…


Pagan
2012-01-08 22:06
#24

jamen jessica fortsätt att tycka det, var bok vi läser ger ju dig som läsare olika perspektiv. det du känner tillför något i ditt liv stämmer. Jag var vääääldigt skeptiskt till Sylvia Browne exempelvis, fast ha fått ge mig på den punkten. Fast hennes rykte som medium är rätt oroväckande så har hon en del poänger ändå.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Jessica Holländare
2012-01-08 22:22
#25

Har faktiskt inte läst något från henne, bara sett henne på tv.. Ganska osympatisk enligt mig.. Skulle vilja läsa några av hennes böcker dock, någon gång i framtiden..

Och ja, kommer absolut fortsätta tycka om Cassandra, men kanske inte enbart ska gå efter henne som jag gjort nu. Finns så många bra författare.. Glad


Pagan
2012-01-08 22:36
#26

Har inte sett Sylvia på TV och kanske är det tur för mig. har läst en del av henne och hennes bok Livsredskap gav en hel del att begrunda över ialfall.

ja, suck, det gör ju det. Finns många bra författare alltså. Läser Copra nu - tror det är tredje gången jag ger mig på samma bok - vissa kapitel är ju bara för svåra att beta av. Kan läsa dem om och om igen och för varje gång så ger det nya djup. Ändå så svårt att lägga i från sig. så skilda sätt och olika traditioner att det är svårt att ställa om sig.

Tacka vet jag Betty Shine, henne äääälska jag. Två av hennes böcker har precis kommit ut i nyversion - jag har visserligen båda i tummade och slitna pocket versioner, men köpte dem igen. Så glad. Kan gå och känna på de fina inbundna böckerna och bara njuta. Känns lite andäktigtSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

tarotlasse
2012-01-08 23:13
#27

Hej på er detta med kraftdjur är ju väldigt intresant och man kan ju faktiskt jämföra  detta med din guide bara att den visar sig på 2 olika sätt.

Jag får oftast kritik när jag gör den jämförelsen men jag har själv gjort trumresor med inriktning på att ta reda på mitt kraftdjur.

När man tar reda på sitt kraftdjur så gör man en trumresa och då en underjordsresa  då man mentalt letar upp ett ställe där man tar sig under jorden.

Det kan vara att man går ner för en källar trappa in i en källare eller att man tar sig ner i en brunn  eller kliver ner i en grotta som leder en under jorden.

När man gör denna trumresa då ber man sin andlige vägledare visa sig som ett djur.

Så man ber faktiskt sin guide om att den ska visa sig som ett djur.

När man vandrar där i underjorden så ser man en massa djur på sin promenad så vem är då ditt kraftdjur.

Jo shamanen som ledde denna resa berättade för oss att dök det upp insekter, kräldjur eller djur som visade tänderna och var hotfulla så skulle vi bara gå vidare för dom är alldrig våra kraftdjur.

Men det kan även visa sig andra djur och då skulle vi stanna upp och betrakta detta djur.

Om detta djur visade sig från alla sidor  framifrån,bakifrån från sidorna uppifrån och nedanifrån ja då hade man hittat sitt kraftdjur.

Visde sig inte djuret från alla sidor så var det bara att fortsätta vandringen o leta vidare för då var det inte ditt kraftdjur.

Denna resa är väldigt viktig för framtida trumresor för man ska aldrig göra en resa utan att ha med sig sitt kraftdjur som beskydd och vägledare.

Så en underjords resa är den första  trumresa man ska göra för att hitta sitt kraftdjur.

Men som sagt vad under denna vägledda trumresa så ber man sin andliga vägledare att visa sig som ett djur därför jag påstår att din guide o kraftdjuret är samma sak.

Sedan kan ju cermonin för att finna sitt kraftdjur variera och även väldigt stora skillnader på att göra en trumresa för en riktig shaman från en indian stam en att göra det för en new age shaman här i Sverige inte alltid samma sak.

Även om bägge kallar sig shamaner.

Men samma sak om man jämför en nord Amerikansk indian eller med en syd Amerikansk indian eller med en shaman från Sibirien så finns det stora olikheter mellan dom även om alla kallar sig shamaner.

Jag själv har alltid haft en dragning till vargen som även visat sig i drömmar och under meditationer och var även vargen som visade sig från alla sidor för mig under trumresan.

Men det var många djur som visade sig innan jag kom fram till vargen under denna trumresa.

Lasse

Annons:
Pagan
2012-01-08 23:26
#28

Jag har delat med mig av min enda trumresa i denna tråd det har jag inte försökt mig på igenSkäms

Jag har införskaffat en cd av Sejdman Kluve  för just detta ändamål - men har ännu inte haft mod - en cd kan ju aldrig ersätta en "livesession" men jag tror det vore bra om jag får övaTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: