Annons:
Etikettandlighet-livsåskådning
Läst 4345 ggr
[Ravenna]
2011-12-21 18:16

Julens hedniska ursprung

Ja, hur är det egentligen. Varför firar du jul och föddes Jesus verkligen vid jul? Om inte, varför firas hans födelsedag just då?

Här är lite fakta om Julen direkt från Marie Morganas fina blogg, House of Witchery:

Citat:
"Tänkte nämligen börja med det där med att julen inte är kristen ursprungligen och hur det kom sig att man började påstå att Jesus föddes vid juletid.

För att göra en lång historia kort, sammanfattad i några punkter så var det så här:

* I antikens Persien  dyrkades solguden Mitra. Därifrån spreds Mitradyrkan till Romarriket och Mitra blev Mithra (ja-ja, inte så stor skillnad:-) (I Iran firas än idag Mitras födelsedag den 21 december i samband med en iransk vinterhögtid.)

* När kristendomen spreds i Rom har nämnda persiska tradition med all sannolikhet influerat vad gäller påhittet att Jesus skulle ha fötts i juletid. (När Jesus föddes sägs det i bibeln – i Lukasevangeliet om jag inte missminner mig -  att herdarna var ute med fåren.

Det var dom inte vid vintertid och troligen är Jesus född på sommaren, så det finns ingen som helst religionshistorisk grund för att fira Jesu födelse vid juletid!)

* Sol Invictus var en romersk religion som var tillägnad solguden Elagabalus Sol Invictus. Den 25 december höll romarna festivalen Dies Natalis Solis Invicti vilket betyder Den obesegrade solens födelsedag.

* På 300-talet i Rom byttes Sol Invictus-högtiden ut mot firandet av Jesu födelse. Naturligtvis var det ett led i kampen mot hedendomen även om man kan välja att se det som ”bara” en religionshistorisk utveckling.

* Även bland andra hedniska folk – alltså inte bara i romarriket – firades högtider kring tiden för vintersolståndet. Ljusets växande kraft i naturen var ofta fokus. Kristendomen med sitt fokus på ljus som gott (och mörker som ont) passade förstås perfekt att infoga när hedningarna ändå råkade ha fokus på ljusets kraft.

Även om hedendomens rötter givetvis ligger i en mer naturnära syn där demonisering av mörkret inte hör hemma. Både mörker och ljus är bortom gott och ont i hedendom, bägge är ”goda” på det viset att naturens mörker och ljus behövs för livet på jorden.

Det är den visdomen som är grunden i moderna hedningars firande av årshjulets rytm från mörker till ljus till mörker osv. Allt det har sin plats, sin roll och inget av det är ont kontra gott eller vice versa."
Slut citat.

Annons:
[GunillaR]
2011-12-22 11:45
#1

Mycket intressant!

Det lär ha funnits flera stycken som föddes vid vintersolståndet och som sedan blev "kungar" och som dog och återuppstod på tredje dagen.

Men det där vet man ju inte om det kommer ifrån symboliken om solen som "står stilla" i tre dygn innan den åter börjar stiga och flytta sig i position från dag till dag.

christel70
2011-12-22 23:30
#2

Kul att läsa lte annorlunda tolkning av Julen ursprung! Tack Ravenna!

Medarbetare på Tarot

Isa56
2011-12-22 23:42
#3

Tack Ravenna för en mycket intressant läsning. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Skogshumblan
2011-12-23 10:56
#4

Tack Ravenna. Väldigt kul & intressant med era olika artiklar! Vill passa på att önska er alla en riktigt god helg, hur ni än firar!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
2011-12-23 11:31
#5

Förresten så trodde jag att muslimerna inte firade jul, men detta fick jag ändra på. Träffade en kvinna som bor på gården jag bodde innan, på bussen. Jag hade varit ute och handlat klappar, och då menade jag på att "ni firar väl inte jul"? Jodå, sa hon. Det gör vi med klapparm mat och julpynt. Vi firar profeten Jesus födelse!"

Jag visste ju att Jesus står omskriven i Koranen, dock med en annan födelsehistoria med Maria och Josef, men jag trodde faktiskt inte att de firade julen. Trodde bara att de gjorde detta för att den firas här, för barnens skull.

Judarna har ju också en slags jul men detta handlar ju inte om Jesus. Högtiden heter Chanuka (tror det stavas så).

[Ravenna]
2011-12-23 14:06
#6

Tack själva för er respons allihop. Vill bara påpeka igen så det inte missförstås att det inte är jag som skrivit det som står, utan det är alltså ett citat från Marie Morganas blogg. Men visst är det intressant. :-)

God Jul!

Annons:
[sacredspirits]
2011-12-23 14:25
#7

Väldigt härlig och intressant läsning.Ska ta en titt på länken.Tack Ravenna Glad

[Ravenna]
2011-12-23 14:43
#8

Tack själv och gör så! Glad

[Ravenna]
2011-12-23 15:55
#9

#2 "Kul att läsa lte annorlunda tolkning av Julen ursprung!"

Visst är det intressant läsning, håller med. Fast, det är ju egentligen inte någon tolkning detta.. . Julen är en hednisk högtid, som gjordes om till en kristen sådan. Ingen tolkning alltså, utan fakta. :-)

[sacredspirits]
2011-12-23 15:56
#10

Visst är det fakta och vilken härlig blogg hon har att läsa,dit tittar jag in fler gånger garanterat Cool

[Ravenna]
2011-12-23 19:01
#11

#10 Javisst, och hon har en riktigt fin blogg, håller med. :-)

Naznaz
2011-12-23 20:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hej!

Det är väldigt väl skriven men det som firas i Iran och Kurdarna kallas för nawroz (det nya året eller dagen),Skrattande i det gamla Iranska folktro eller relion som kallas för Zorwatism dyrkar man sol och eld och de fem elementen som finns (jurd, eld, luft, vatten, sol).Glad Det kan man jämfora med JUL.

Muslimar firar inte Jul däremot de som bor i Sverige har lärt sig att fira jul , men inte alla muslimer förstås.Glad

Kram/Naznaz

[Ravenna]
2011-12-23 20:41
#13

#12 Okej, intressant, tack. Glad

Annons:
[Ravenna]
2011-12-23 20:43
#14

#12 Vacker bild också förresten!

Naznaz
2011-12-23 20:49
#15

#14 You well comeGlad

Kram/Naznaz

[Ravenna]
2011-12-23 20:59
#16

#15 Glad

[GunillaR]
2011-12-24 10:53
#17

Enligt uppgifter från lokalradion och med samtal med min fd granne, så firar vissa muslimer profeten Jesus födelse. Men det där kan säkert bero på olika grenar inom Islam och varifrån man kommer.

Naznaz
2011-12-25 10:08
#18

#17 GunillaR hej igen!

Det kan är alldeles riktigt men de kanske menar nyårs afton och inte själva Jesus födelse. Glad I muslimiska länder firar man nyårsaftonGlad

men där finns kristna ochså därför blandar man med de två och de säger att de firar Jul.Glad

Kram/Naznaz

Kram/Naznaz

[GunillaR]
2011-12-25 11:37
#19

# 18 - Ja, så kan det ju vara!

Upp till toppen
Annons: